Senaste nytt

Norwegian, ersättning vid försening - bråttom till New York.

Luchtii

Medlem
Jag hade en flygning BKK-ARN i början på september och blev 32h försenad, fick samma svar som det Paby postade ovan. Skrev en lång utläggning med hänvisningar till Sturgeon-fallet som svar. Norwegian verkar nu ta min ansökan om kompensation på allvar men vill fortfarande inte betala 600€. Dom erbjöd sig att ge 3000 SEK i goodwill och jag är väldigt sugen på att ta emot pengarna bara för att slippa dra det vidare.
 

Agö

Medlem
Jag hade en flygning BKK-ARN i början på september och blev 32h försenad, fick samma svar som det Paby postade ovan. Skrev en lång utläggning med hänvisningar till Sturgeon-fallet som svar. Norwegian verkar nu ta min ansökan om kompensation på allvar men vill fortfarande inte betala 600€. Dom erbjöd sig att ge 3000 SEK i goodwill och jag är väldigt sugen på att ta emot pengarna bara för att slippa dra det vidare.

Gör inte det! Det här är precis vad flygbolaget vill.
 

JLE

Medlem
Jag hade en flygning BKK-ARN i början på september och blev 32h försenad, fick samma svar som det Paby postade ovan. Skrev en lång utläggning med hänvisningar till Sturgeon-fallet som svar. Norwegian verkar nu ta min ansökan om kompensation på allvar men vill fortfarande inte betala 600€. Dom erbjöd sig att ge 3000 SEK i goodwill och jag är väldigt sugen på att ta emot pengarna bara för att slippa dra det vidare.

Så gjorde de med mig också, erbjöd ungefär hälften av vad jag krävde av dem. Men jag drog det till ARN och fick allt...
 

jumbooze

Medlem
Jag godtog goodwill när ersättningen var 600€, jag kräver inte att de formellt erkänner felet så länge de inte försöker snuva mig på min ersättning.
 

klumpen123

Ny medlem
Paby hur har det gått?
Jag flög med samma flyg och har precis kommit hem från min semester och har börjat ta tag i ärendet. Tacksam för tips :)
 

Paby

Medlem
Paby hur har det gått?
Jag flög med samma flyg och har precis kommit hem från min semester och har börjat ta tag i ärendet. Tacksam för tips :)

Det var inte jag som drabbades utan en bekant så det är brevet han fått som jag publicerat. Jag agerar juridiskt ombud. :)

Det här med förseningarna på Norwegian long-haul är inte helt okomplicerat. Norwegian kan hävda att omständigheterna är extraordinära med flygmaskiner dom köpt som är behäftade med fel från fabriken. All publicitet runt pressen dom satt på Boeing och det faktum att Boeing haft folk i Stockholm under flera veckor för att lösa problemen stärker Norwegians case att det är extraordinära omständigheter.

EU-kommissionen förbereder en lista, utifrån vad nationella domstolar och instanser liknande ARN kommit fram till, på vad som ska klassas som extraordinära omständigheter för att det ska bli klarare för alla parter vad som verkligen är "extraordinärt". Listan är inte klubbad än men utkastet ligger på http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf. Om den varit klubbad så hade Norwegian sannolikt gått skadelösa ur alla förseningar på long-haul med hänvisning till punkt 18.

Om min bekant får till svar att 3000 kr som "goodwill" är vad Norwegian kan tänka sig ge så har jag sagt åt honom att ta det direkt.
 

klumpen123

Ny medlem
Det var inte jag som drabbades utan en bekant så det är brevet han fått som jag publicerat. Jag agerar juridiskt ombud. :)

Det här med förseningarna på Norwegian long-haul är inte helt okomplicerat. Norwegian kan hävda att omständigheterna är extraordinära med flygmaskiner dom köpt som är behäftade med fel från fabriken. All publicitet runt pressen dom satt på Boeing och det faktum att Boeing haft folk i Stockholm under flera veckor för att lösa problemen stärker Norwegians case att det är extraordinära omständigheter.

EU-kommissionen förbereder en lista, utifrån vad nationella domstolar och instanser liknande ARN kommit fram till, på vad som ska klassas som extraordinära omständigheter för att det ska bli klarare för alla parter vad som verkligen är "extraordinärt". Listan är inte klubbad än men utkastet ligger på http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf. Om den varit klubbad så hade Norwegian sannolikt gått skadelösa ur alla förseningar på long-haul med hänvisning till punkt 18.

Om min bekant får till svar att 3000 kr som "goodwill" är vad Norwegian kan tänka sig ge så har jag sagt åt honom att ta det direkt.

Ok tack för snabbt svar! :)
 

Tur-Ture

Medlem
Det blev $500.00 till dottern från Norwegian (+2.100 SEK via hemförsäkringen) för ARN-JFK strulet den 2/9'e.
Helt ok för henne, borde räcka till biljetten hem i alla fall.
 

jumbooze

Medlem
Sitter och ska hjälpa en kompis som bokat dagens flygning till Bangkok med DY.

Han har tidigare fått meddelande om att de bytt 787 till Euro Atlantic 777-200ER.
Idag fick han meddelande om DY7205 är försenat "Due to operational reasons"
ändrat från idag kl. 14:20 till i natt 02:45.


1) försening enl. EU regler mer än 4h = 600€ per pax.
2) de har trygghansa hemförsäkring = 0 hittar inget om förseningsersättning
3) ERV Smart reseförsäkring = 0
4) SAS Amexförsäkring (resan betald med amex) = 1500 SEK att äta för på flygplatsen medan de väntar??

så nu frågor till er,
Är det någon som lyckats bli ombokad till annat bolag vid försening?
Hur ska man klämma fram vad de har för operational reasons?
Stämmer 4:an? Kan de ta sig en middag inatt innan de går ombord?

Tar gärna emot tips då kompisens tjej är gravid och vill göra det så bra för dem som möjligt.
// J
 

palmen

Moderator
Sitter och ska hjälpa en kompis som bokat dagens flygning till Bangkok med DY.

Han har tidigare fått meddelande om att de bytt 787 till Euro Atlantic 777-200ER.
Idag fick han meddelande om DY7205 är försenat "Due to operational reasons"
ändrat från idag kl. 14:20 till i natt 02:45.


1) försening enl. EU regler mer än 4h = 600€ per pax.
2) de har trygghansa hemförsäkring = 0 hittar inget om förseningsersättning
3) ERV Smart reseförsäkring = 0
4) SAS Amexförsäkring (resan betald med amex) = 1500 SEK att äta för på flygplatsen medan de väntar??

så nu frågor till er,
Är det någon som lyckats bli ombokad till annat bolag vid försening?
Hur ska man klämma fram vad de har för operational reasons?
Stämmer 4:an? Kan de ta sig en middag inatt innan de går ombord?

Tar gärna emot tips då kompisens tjej är gravid och vill göra det så bra för dem som möjligt.
// J

Var det inte drygt 14 timmar försening på flighten ARN-JFK igår, jag skulle ju gissa att det finns något samband där, står om det i dreamliner-tråden om Norwegian. Dom kör väl planen BKK-ARN-JFK-ARN-BKK?
 
Toppen