Det var inte jag som drabbades utan en bekant så det är brevet han fått som jag publicerat. Jag agerar juridiskt ombud.
Det här med förseningarna på Norwegian long-haul är inte helt okomplicerat. Norwegian kan hävda att omständigheterna är extraordinära med flygmaskiner dom köpt som är behäftade med fel från fabriken. All publicitet runt pressen dom satt på Boeing och det faktum att Boeing haft folk i Stockholm under flera veckor för att lösa problemen stärker Norwegians case att det är extraordinära omständigheter.
EU-kommissionen förbereder en lista, utifrån vad nationella domstolar och instanser liknande ARN kommit fram till, på vad som ska klassas som extraordinära omständigheter för att det ska bli klarare för alla parter vad som verkligen är "extraordinärt". Listan är inte klubbad än men utkastet ligger på
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf. Om den varit klubbad så hade Norwegian sannolikt gått skadelösa ur alla förseningar på long-haul med hänvisning till punkt 18.
Om min bekant får till svar att 3000 kr som "goodwill" är vad Norwegian kan tänka sig ge så har jag sagt åt honom att ta det direkt.