Senaste nytt

Norwegian överväger att använda A320neo

Canadien

Medlem
Är inte en av poängerna i LCC att hålla enhetlig flotta för att det är det mest kostnadseffektiva, varför funderar man på att överge det i detta läge? (jo, jag vet om Max..., men då borde det väl vara lämpligare att tjacka fler 800or (förhandlingsläget torde vara tämligen gott) istället för att ta in nya flygplanstyper?)

En annan poäng hos LCC är att pressa leverantörer mot varandra. Detta är ett sätt att förhandla.
 

Palazzi

Medlem
Detta MAX-problem börjar verkligen synas på linjeutbudet hos våra europeiska lågkostnadsbolag nu. Det har dragit ut så pass mycket på tiden att hela flygplansflottorna har en betydligt äldre snittålder än eftersträvansvärt.
I konkurrensen med de flygbolag som använder Airbus, eller annat bolag, har man inte råd att ha högre bränslekostnader. Inte heller har man råd att inte fortsätta expansionen.

I nära varenda nyhet ser man Ryanair skära i frekvenser och göra året runt-linjer till säsongsbundna. Detta ser statistiskt, baserat på beläggning, ha mestadels med flygplansflottan att göra. Linjer med 92-95% beläggning pausas då man ser att andra linjer kan hålla 95-98%. Rent finansiellt så ska det såklart, normalt, finnas incitament att bedriva linjer med även den lägre av beläggningsgraderna.

För mig på den svenska västkusten så märks det otroligt tydligt, då jag misstänker att större städer kan erbjuda några extra procent. Flera linjer som blev vinterlinjer 2019/2020 ser ut att försvinna redan 2020/2021..

Jag tror att Boeing definitivt kommer driva eventuella juridiska processer in i kaklet. Min gissning är att hela bolaget skulle stå och falla med om MAX-programmet både skrotas och man blir ersättningsskyldig för de kostnader problemen orsakat.
 

Ricci

Medlem
Toppen