Senaste nytt

Nordic Choice Club Mastercard

M.K

Medlem
Jag är enig med @intuition om 7,5öre, men finns exempel på bättre värde. Jag värderar därför 20NCC poäng aningen högre än 15eb på mitt SAS MC i december. Ännu bättre utfall såklart i utlandet med 40p vs 20p.

Spenden räknas dessutom mot status och lifetime vilket gör kortet attraktivt för mig t o m december för köp med MC. Jag fyllde därför på med 25k extra i dag.
 

mha321

Medlem
Värdet är väl mest om du nyttjar frinätter. Och då typ 7,5 öre per poäng. (10000p ger en frinatt på ett hotell i prisklassen ≈750kr. 20 000 p brukar räcka till enklare rum på lite dyrare hotell. Högre upp i prisskalan är poängen mindre värda.)
Det är ju intressant att värdet faller i de högre segmenten - tvärt emot hur det typiskt är i många andra program, tex flyg.
Jag är enig med @intuition om 7,5öre, men finns exempel på bättre värde. Jag värderar därför 20NCC poäng aningen högre än 15eb på mitt SAS MC i december. Ännu bättre utfall såklart i utlandet med 40p vs 20p.

Spenden räknas dessutom mot status och lifetime vilket gör kortet attraktivt för mig t o m december för köp med MC. Jag fyllde därför på med 25k extra i dag.
Intressant poäng det. Jag ligger dock så långt ifrån någon lifetime nivå att det knappast är aktuellt :)

Angående att fylla på blir det om jag tänker rätt som vanligt inte värt att fylla på I "fel valuta" bara för att få fler poäng eller hur?

Tack för bra input båda!
 

intuition

Medlem
Ett litet exempel på att värdet av poängen minskar med hotellets status...
I malmö, 4 hotell i eller på gångavstånd till "Gamla staden". Poängpriser mellan 10k och 35k:
Skärmavbild 2019-11-26 kl. 22.57.32.png


OK, men vad kostar de olika rummen i kronor?
Aha, på Malmö Live ger 35k poäng ett rum för 1786kr (flexibelt pris). Värde 5,1 öre/p
Skärmavbild 2019-11-26 kl. 22.56.52.png




Men på Temprance ger 20k poäng ett rum som kostar 1349kr Värde 6,75 öre/p ...

Skärmavbild 2019-11-26 kl. 22.58.04.png





(På det helt nybyggda Quality the mill är värdet 12,5 öre/p) osv osv
 

M.K

Medlem
Jag har nyss fått Plat och tänker som så att en hög spend i december hjälper till att säkra statusen även denna period. Du betalar drygt 10öre per extrapoäng genom att köra i annan valuta istället för att växla genom Curve.

Jag gjorde det i juli och det känns värt det då jag tack vare det precis klarade Plat. En tusenlapp exta kanske det blev då i avgift på spenden. Jag räknar med att få igen det på högre poängintjäning framöver på hotellen där jag faktiskt bor frekvent, och genom lägre årsavgift på MC.

Sammanfattningsvis är det värde med 10öre för extrapoängen en månad nu om statushöjning nås. För tidigt dock för optimerad utlandsspend i mitt fall. Mycket möjligt också att statusen behålls ändå med tio nätter bokade redan i början av perioden med dubbla poäng.

@intuition Ja värdet finns tyvärr inte längre på Clarion i Sverige/Norge. Jag har alltid betalat där med cash sedan ändringen. Tråkigt då det är dessa hotell jag helst vill bo på, och den största nackdelen med programmet. 15k borde varit standardpris.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Jag gjorde det i juli och det känns värt det då jag tack vare det precis klarade Plat. En tusenlapp exta kanske det blev då i avgift på spenden. Jag räknar med att få igen det på högre poängintjäning framöver på hotellen där jag faktiskt bor frekvent, och genom lägre årsavgift på MC.
Ah, ja om man faktiskt säkrar status med spenden så blir ju ekvationen helt annorlunda.

Tyvärr kan man ju inte kombinera spend och nätter -- jag tar guld tack vare mastercardet, med viss marginal. Men man kan ju inte "använda spend" då för att komma upp till plat, utan då är det spend från noll och upp som gäller.
 

M.K

Medlem
@mha321 Ja exakt. För alla de med sex eller något fler betalnätter per år och NC Guld lönar det sig nog ej att köpa fler poäng för 10öre. Det skulle dessutom krävas en stor ansträngning för lite värde med Plat jämfört med EB poäng.

Alltid ett räknestycke med programmen. :D
 

intuition

Medlem
...
@intuition Ja värdet finns tyvärr inte längre på Clarion i Sverige/Norge. Jag har alltid betalat där med cash sedan ändringen. Tråkigt då det är dessa hotell jag helst vill bo på, och den största nackdelen med programmet. 15k borde varit standardpris.
Jepp, många Clarion är hutlöst prissatta i poäng räknat.
En hyfsad användning är dock i tex Danmark där priset i kr är högt och man dessutom bara tjänar in poäng som 1DKK->1poäng. Så jämfört med att lägga samma peng på ett hotell i Sverige får man 35% mindre poäng. Då känns det mer OK att bränna t.ex. 20k poäng på Clarion CPH.

Jag tror att den galna poäng-prissättningen till viss del är medvetet. Jag tror Svensson som hotellgäst slavar ihop sina poäng genom att bo på billigaste rum på billigaste hotell och sedan när det ska tas ut frinatt vill man "kosta på sig något extra". Så då bränner man poäng på Clarion och/eller finare rum än normalt utan att fundera på värdet i kr/p. Värdet är ju att man får en mer exklusiv frinatt än vad man (jobbet) normalt betalar för. Stordalen är inte dummare än att han utnyttjar det.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
@intuition Det var en intressant teori. Bra jobbat där, köper den. Trist för oss andra bara som väljer mellan Clarion och Radisson Blue genom jobbet och sedan känner sig manade att välja Comfort privat och med familj. :rolleyes:
 
Last edited:

M.K

Medlem
Nu blev det plötsligt svårt igen med SAS MC kampanjen. Jag har ju inte hur mycket spend som helst heller trots jul & nyårsfirande.

Jag funderar på SAS MC från 29:e november t o m 15:e december på allt förutom Choice spend, och sedan NCC MC t o m sista december. Därefter SAS MC till mitten av januari på utlandsspenden där jag mestadels befinner mig då. Jag ska nog försöka köra så.

Låter det vettigt?
 
Toppen