Senaste nytt

NextJet i konkurs

gdaily

Medlem
Lägger det här då det interlineas med SAS, nån moderator får flytta om det passar bättre annorstädes.

Nextjet har från och med onsdag den 16 maj klockan 13:00 ställt in samtliga flygningar och kommer att ansöka om konkurs. Vi beklagar situationen. I väntan på att en konkursförvaltare utses och kan ta beslut om bolagets framtid hänvisas kunder, som bokat en resa med Nextjet, till sin resebyrå eller kortutgivare. Vår kundtjänst håller tills vidare stängt.
 

gdaily

Medlem
Flygbolaget meddelar att man inte klarar av att sköta sina betalningar och begär bolaget i konkurs. Så här skriver man i ett pressmeddelande:

”Idag onsdag, ställer Nextjet AB och Nextjet Sverige AB, in sina betalningar och ansöker om konkurs. Samtliga flygningar från och med klockan 13:00 har ställts in.

-Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid säger VD Magnus Ivarsson.

Mot bakgrund av att samtliga flygningar ställs in går det inte längre att boka biljetter och det är heller inte någon idé för våra passagerare att ta sig ut till respektive avreseflygplats. Den som har en bokad resa rekommenderas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Nextjets kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare.”
 

gdaily

Medlem
Efter Nextjets konkurs – Air Åland säger upp personalen
Efter att Nextjet meddelat att man söker bolaget i konkurs meddelar Air Åland, som har sin personal uthyrd till Nextjet, att man säger upp samtliga.

Air Åland skriver i sitt pressmeddelande: ”Detta (Nextjets konkurs, reds. anm.) har också konsekvenser för Air Åland som har hela sin personal på sju personer uthyrd till Nextjet. Vi har informerat personalen om att vi blir tvungna att säga upp alla då avtalet med Nextjet genom konkursen upphör.

Det är mycket olyckligt, både för vår personal och för hela det åländska samhället att vi hamnat i denna situation med Stockholmsflyget. I dagsläget känner vi inte till om och när en eventuell flygtrafik kan komma igång igen på linjen Mariehamn – Stockholm säger Kjell Clemes, styrelseordförande i Air Åland.”
 

mha321

Medlem
Intressant att de flesta/alla av deras flighter står som on time ute på Arlanda, och inget som canceled. De kanske glömde meddela Swedavia innan de lade ner, och nu finns det ingen som kan mata in det i systemen...
 

KalleSus

Medlem
I Swedavias app står flighterna som inställda, så någon info har ju uppenbarligen nått fram till Swedavia.
 

Xilan

Medlem
Tråkigt för alla drabbade!

Jag minns när Skyways ansökte om konkurs. Då dröjde det inte mer än några timmar innan vissa linjer började plockas upp av andra.

SAS har redan trafik på Arlanda - Örnsköldsvik sedan en månad. Vet inte om detta är rätt tråd för spekulationer, men nog borde SAS kunna få någon slags lönsamhet i någon eller några av linjerna Arlanda till Karlstad / Växjö / Halmstad / Jönköping?
 

mha321

Medlem
Tråkigt för alla drabbade!

Jag minns när Skyways ansökte om konkurs. Då dröjde det inte mer än några timmar innan vissa linjer började plockas upp av andra.

SAS har redan trafik på Arlanda - Örnsköldsvik sedan en månad. Vet inte om detta är rätt tråd för spekulationer, men nog borde SAS kunna få någon slags lönsamhet i någon eller några av linjerna Arlanda till Karlstad / Växjö / Halmstad / Jönköping?

Sas har nog för få små kärror för att ta upp de där. Man måste ju ha pendlar frekvens på dem för att set ska få ihop säkert.

Skulle nog isåfall vara om någon av underleverantörerna får ett bra pris på flygplanen och hugger, typ cityjet.

Har de någon linje som inte flygs av bra from Bromma? Om ja skulle min gissning snarare ligga på att den plockas upp där.

(men jag brukar ju ha fel på sådana här gissningar :p)
 

fcx

Medlem
Jag tror att vi snart ser SAS flyga ATR till Mariehamn, åtminstone morgonturen.

Nextjets maskiner gissar jag hamnar i Australien, om ingen mer lokal förmåga tar över det snabbt.
 
Toppen