Senaste nytt

New York - Var äter ni hamburgare?

Bibinski

Medlem
5 Napkins
Gott !
Köttet var som på the spotted pig lite för tjockt för min smak, jag föredrar tunnare burgare. Beställde medium men skulle nog säga att min burgare var mer åt medium well vilket var lite av en besvikelse, däremot var sällskapets burgare lite mer rosa/röd och hade en god smak.
Brödet var gott, toppen bättre än botten som fick konsistensen av en amerikansk pannkaka ganska snabbt. Toppen höll formen fint.
Lökringarna var mycket goda och såsen vi fick till smakade som en standard hamburgerdressing från Hemköp men var mycket god till.
Pommes var riktiga 'hemgjorda' pommes med grym potatissmak och med potatisskalen kvar. Dessvärre var dessa alldeles för dåligt friterade och mjuka.
Jag drack en Blueberry lemonade till som också var riktigt god och hade gott om blåbär och mynta i.

Bäst hittills på denna NY-resa men har ätit bättre hemma i Stockholm.
 
Last edited:
Jag skulle väl vilja slå ett slag för två ställen (fast burgare är inte riktigt min jättefavorit):

1. Old Homestead Steakhouse som jag redan sett nämnas några gånger som är mycket bra med trevlig miljö.

2. Porter House Bar & Grill i Time Warner Center/The Shops at Columbus Circle - Jag gillar denna restaurant som har trevlig miljö, utmärkt mat och burgare etc och bra läge. Utmärkt service också.

Porter House New York | The Shops at Columbus Circle

På området "kedjeburgare" gillar jag personligen Wendy´s. Observera då kedjeburgare där jag tycker de står sig bra.

Sedan tror jag att jag drar tråden en aning av hamburgerspåret och slår ett slag för Arturo´s i Houston Street. Mycket goda stenugnsbakade pizzor, framförallt Calzone (min favorit där). Bara ett litet sidospår.
 

Direktorn

Medlem
På vår USA resa på en månad nu i maj så passade jag på att vid ett flertal tillfällen jämföra In-N-Out, Shake Shack, och Five Guys. Mellan In-N-Out och Five Guys så har jag även stöd av "I travel för food, Mark Wiens" Five Guys vinner lätt. Jag rankar så här efter ett flertal burgare och min smak: 1. Five Guys, 2. Shake Shack, 3. In-N-Out. Var väl inte helt populär när man vädrade detta för folk i Kalifornien
 

Gerad88

Medlem
På vår USA resa på en månad nu i maj så passade jag på att vid ett flertal tillfällen jämföra In-N-Out, Shake Shack, och Five Guys. Mellan In-N-Out och Five Guys så har jag även stöd av "I travel för food, Mark Wiens" Five Guys vinner lätt. Jag rankar så här efter ett flertal burgare och min smak: 1. Five Guys, 2. Shake Shack, 3. In-N-Out. Var väl inte helt populär när man vädrade detta för folk i Kalifornien
Five guys burgare och pommes är så jädrans flottiga ibland :p
 

jth

Medlem
Five guys burgare och pommes är så jädrans flottiga ibland :p

Mjo, five guys finns ju i princip varenda mall, åtminstone längs östkusten, så det är ju inte så unikt för NYC. Visst har de helt ok grejer, jag gillar särskilt att man får bestämma exakt vilka tillbehör man vill ha (och allt ingår) men de ligger väl på samma nivå som en bra burgare här i stockholm, som Phils tex. Jag vill itne starta något "burger flame war" här, men jag tycker Shake Schack slår the five guys :)
 

mankse

Medlem
Mjo, five guys finns ju i princip varenda mall, åtminstone längs östkusten, så det är ju inte så unikt för NYC. Visst har de helt ok grejer, jag gillar särskilt att man får bestämma exakt vilka tillbehör man vill ha (och allt ingår) men de ligger väl på samma nivå som en bra burgare här i stockholm, som Phils tex. Jag vill itne starta något "burger flame war" här, men jag tycker Shake Schack slår the five guys :)
Oh no, you didn’t..?!

Haha, ja jag kan absolut hålla med om att SS håller en något högre kvalitet än FG, men när man klivit av planet och trasslat sig in till stan och klockan börjar bli ”Mat. NU!” så är det inte alltid den högre kvaliteten man suktar efter utan något välbekant, enkelt och definitivt mättande. Så min kommentar ska snarare ses i det ljuset. :)
 

Carlos

Medlem
Kul tråd det här, lite tjafsig ton ibland men det är ju ändå burgare vi pratar om. Alltså ett ämne som är helt på liv och död.

Jag har själv varit Five Guys före Shake Shack person i flera år men har på sista tiden börjat tycka att de inte går att jämföra.

De är alltså är två helt olika saker.

Jag tycker att få saker är en sån indikator på vibb när det kommer till burgare som valet av sallad.
Shake Shack kör bladsallad, och Five Guys kör Isberg. Hänger ni med?

Five guys känns OG, enkelt rallarställe, vitt och rött kakel, dom finns mycket på typ Long Island och i lite mer blue collar-områden.
Shake Shack är typ Apple Store för hamburgare, med location som matchar den känslan.

Sen så pommes fritsen på Shake Shack är såna där konstiga räfflade som man åt som barn. Vi vet dom kom frysta i påse från Findus som mamma gjorde på en plåt i ugnen. Kanske en fredag när man väntade på att Bingolotto skulle sluta och Fångarna på Fortet skulle sätta igång. Men! sen så har de en så sjukt god ostsås på Shake Shack att man förlåter dem för dom där 90-tals pommesen.

Summa sumarum, ibland vill man ha det ibland vill man ha det andra.
 
Last edited:

Timpsi

Medlem
Om man är ute efter en ordentlig gourmetburgare så är Black Label-burgaren på Minetta Tavern svårslagen - köttet är fantastiskt och det är förmodligen den godaste burgaren jag ätit hittills. Old Homestead har också väldigt burgare i generösa storlekar och har även en Kobe-burgare. Givetvis får man punga ut mer för dessa två exempel jämfört med Shake Shack eller Five Guys t.ex.

Shake Shack är riktigt schysst och håller bra och fräsch kvalité tycker jag, så det är ofta dit jag går om jag vill ha en burgare på en gång. New York Burger Co. är också väl värt ett besök, även här är kvalitén och smaken på köttet bra med fräscha tillbehör och bra priser.
 
Toppen