Senaste nytt

NetJets: Luksusen selv at bestemme over tiden

Redaktionen

Medlem
IMG_2108-564x211.jpg

Eddie Pfitzner er tydeligvis meget tilfreds da han fremviser den nyeste genration af NetJets i form af en Embraer 300 og en Bombardier Challenger 350 på et regnfuldt Bromma. Eddie Pfitzner er Senior Vice President i NetJets i Europa.

NetJets er netop nu i gang med en turné rundt til forskellige Europæiske lufthavne for at vise deres nyeste fly til dem der sætter tiden aller højest. Det er nemlig fleksibiliteten, privatlivet og ikke mindste tidsbesparelsen der er de primære argumenter for at vælge privatfly fremfor rutefly. “Vi har aldrig haft en ulykke med personskader” siger Eddie da han fortæller om sikkerhedstankegangen hos NetJets. “Vores piloter træner tre gange så meget som myndighederne anbefaler”. Og piloterne har noget at se til, forrige uge foretog selskabet 130 flyvninger på én dag.

Grafair Jet Center ligger ved siden af den almindelige terminal ved Bromma lufthavn og er meget populær – faktisk blev den kåret til at være den bedste business jet-terminal i EMEA; Europa, Mellemøsten og Afrika, i 2014 af European Business Air News. NetJets foretager cirka 600 flyvninger per år fra Bromme og lufthavnen hører da også til blandt de 20 mest populære i Europa. Fra Bromma er topdestinationerne London, Nice Côte d’Azur, Genève, Moskva, Palma de Mallorca, København og Zürich. En blanding af klassiske forretningsdestinationer og feriefavoritter.


Bombardier Challenger 350 sofa


Hvem flyver Private Jet?
Hvem er det så der flyver private jet? “Vores kunder kan deles ind i tre cirka lige stor grupper – privat personer, iværksættere og store virksomheder” siger Eddie Pfitzner. Selskabet tilbyder flere forskellige alternativer for dem der vil tage del i flåden på cirka 130 fly i Europa. Enten køber du en andel af et fly ( såkaldt “fractional ownership”) eller så køber du et Private Jet Card, et kort med (fra) 25 flyvetimer hvor alle omkostninger er inkluderede. Stewardesse og eksklusive tilvalg af mad og drikke kommer dog oveni.

“Alt indgår og prisen er den samme uanset om du rejser selv, med familien eller med forretningsforbindelserne” forsætter Eddie. “Du betaler kun for flyvetiden, du behøver ikke tænke på forseninger, ventetid, returflyvninger eller positionering af flyet.” Prisen er 139.000€ eller lidt over 1 million danske kroner for 25 flyvetimer.


NetJets Pilot wings


Timerne er kortere i et private jet
Ombord på flyet af typen Bombardier Challenger 350 fortæller piloten at timerne er kortere i et private jet. “Vi flyver højere, kan ofte tage den korteste rute og har sjældent ventetid ved start og landing når vi flyver til mindre lufthavne. Den effektive flyvetid kan være 20% kortere med NetJets.” Ved en terminal som Grafair Jet Center er der mindre end 50 meter fra parkingspladsen, igennem terminalen og ud til standpladsen. Hele processen tager mindre end ti minutter og det er fra man ankommer til lufthavnen til det er tid til at gå i luften.

Værdien af at kunne booke et fly med kort varsel og flyve direkte mellem A og B hvor hverken udgangspunktet eller destinationen hører til de mest almindelige kan være væsentligt for forretningsfolk.

Eddie Pfitzner fortæller om en NetJets kunde der bor på Ingarö i den Stockholmske skærgård der har mindre end fire timer mellem yderdøren hjemme og lejligheden i Cannes. Han nævner også den travle forretningsmand der fik en hel dag ekstra i Alperne med familien takket være fleksible flytider. Og familien hvor børnene blev overrasket da der var andre mennesker ombord på en kommerciel flyvning.

Bombardier Challenger 350
BusinessClass.dk kiggede nærmere på flyene udfra et perspektiv hvor business class og first class er en normal del af rejsemønsteret. Fra det perspektiv er kabinerne ret små, det er eksempelvis ikke muligt at stå op i nogen af flyene. Det større Bombardier Challenger 350 har op til ti pladser, men så sidder der også 3 i sofaen og en på toilettet(!) som dog er dækket i skind. Vi har endnu ikke haft mulighed for at testflyve flyet, men spontant virker det som at syv personer flyver rigtigt godt i dette fly hvor sofaen kan laves om til en seng. “Børn sover rigtigt godt her – der er endda plads til flere” siger piloten ombord. Sæderne kan også lægges ned og på den måde blive til senge, men så mindskes antallet af pladser ombord. “Du kan flyve direkte til Dubai i det her fly” siger Eddie Pfitzner, “… men kun den ene vej, på returrejse kan der være behov for en mellemlanding for at tanke” forsætter han.


Kabinen på Bombardier Challenger 350


Embraer Phenom 300
Embraer Phenom 300 er et mindre fly med plads til maksimalt syv personer, igen med en siddende på toilettet. “Som oftest er der en eller to personer ombord” siger kaptejnen fra NetJets. Og så er der for alvor godt med plads kan vi kun istemme. Embraer Phenom 300 tilhøere den mindste flytype i NetJets flyflåde og erstatter en ældre flåde af Cessna fly. Lige nu findes der fem Phenom 300 i flåden, men der kommer løbende flere til når de leveres fra fabrikken i Brasilien.

Ansvar for hele rejsen
Vores indtryk af flyene fra NetJets er rigtigt godt. Flyene er nye og indrettet luksuriøst. Det er ikke Emirates First Class suiter eller luksuriøse toiletter, men disse fly er tiltænkt kortere rejser og der klarer de det godt. Vi ser frem til at kunne teste “the NetJets experience” fremtiden, en oplevelse der starter langt inden du går ombord på flyet og ikke slutter før du sidder i din transport fra ankomstlufthavnen. “En gang sad en limousine fast bag en trafikulykke og kom 30 minutter for sent til lufthavnen. Kunden kunne side beskyttet i flyet og vente indtil bilen kom frem. Det koster ikke kunden noget ekstra. Vi tager ansvar for hele rejsen slutter Eddie Pfitzner.

Læs mere om NetJets flåde her

Læs mere »
 
Toppen