Negraderad från first till business..

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startet af wille, 9 August 2019.

  1. squeezen

    squeezen Medlem

    just på rutten FRA-HKG så verkar de sluta med First från 29/3 fram tills dess finns alla dagar, sedan från 29/3 är det bara business. Kikade hela mars (då jag var orolig för min resa) samt en bit in i April. 29/3 är en söndag, lanserar de månne sommar-tabellen det datumet och planerar då inte first på denna rutt?
     
  2. Agö

    Agö Medlem

    By:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, nyheten kom häromdagen.

    Frankfurt – Hong Kong eff 29MAR20 747-400 replaces A340-600, 1 daily

    Lufthansa S20 Long-Haul service changes as of 07AUG19 :: Routesonline
     
    squeezen synes godt om dette.
  3. fcx

    fcx Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  4. Agö

    Agö Medlem

    By:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Japp men det trodde man ju om t.ex. Dubai också och där fick de ju rejält med pisk mot konkurrenterna.
     
  5. squeezen

    squeezen Medlem

    Där är du väl antingen som ”högst” business eller så
    Åker du privatjet. Svårt att se så många i ”first class lagret” där.

    Qatar har ju tex u princip slopat first helt: emirates och ethihad satsar ju iofs på sina produkter del.
     
    Rob_flyer synes godt om dette.
  6. Agö

    Agö Medlem

    By:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis. Tror att det var ganska tungt när Emirates går in med (dagligen) en 777 och två A380, alla med First, på Frankfurt - Dubai.
     
  7. henke12

    henke12 Medlem

    By:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige

    Jag kanske har blivit fintad av tex detta inlägg

    SAS ändrar tidtabell men vill ej boka om biljett | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

    Men det kanske är för att SAS är snällare,
    Återigen, Jag tror detta kan lösas med HUACA! :)
     
  8. Hachans

    Hachans Medlem

    Det viktiga i sammanhanget är att det inte skett någon tidtabellsändring utan bara planbyte.

    Och sen håller jag med om, det rimliga vore att Lufthansa helt enkelt bokade om, det vore anständigt av dem. Men man har inget juridiskt att luta sig mot.
     
    Berglund synes godt om dette.
  9. squeezen

    squeezen Medlem

    håller med, i synnerhet som de har massa A-klass att sälja på MUC-HKG istället.
    Sen kostar de ju såklart idag mer än vad en A klass kostade i samband med kampanjen. Fast på det stora hela kan man ju ända fundera på om det inte är billigare för Lufthansa att boka om till det än att ersätta 75% för involuntary downgrade.
    Uppe på detta så kan man ju även tycka det suger lite att hamna i Z klass business som inte ens är deras bästa vad gäller poäng till Eurobonus. Z klass ger 150% så det benet FRA-HKG blir då endast 8550 p (5700*1.5) gentemot 17.100 (5700*3) som man fått på First bokn klass (300%).

    Så man kan ju lite undra vad som händer med den poängmassan är det också något man kan tänkas begära ersättning för?
    Jag flyger inte så mycket nu för tiden så använder själv denna deal årligen för att i princip flyga in ett guldkort, skulle man tappa 8550 poäng på något sådant här hade jag blivit rätt besviken, inte så taggad på att lägga X antal tusen kronor och framförallt extra tid på att jaga ihop de poängen om nu de skulle vara skillnaden mot guld / diamant etc
     
    Sidst redigeret: 10 August 2019
    aruba1, Abbs, wille og 2 andre synes godt om dette.
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är inte helt säkert att Lufthansa förlorar pengar på att nedgradera er ÄVEN om de betalar 75% och de tror sig kunna sälja sätena till ett betydligt högre pris.

    Eftersom ni åker nästan samma väg fram och tillbaka kan ni utgå från att det är samma pris för ut- respektive hemresan. Om man tittar på "fare construction" så verkar det finnas en proportion mellan distansen på anslutningsflyget och huvudflyget i de fall allt flygs av samma bolag. Och så har skurkarna i London agerat vid nedgradering på korta sträckan mellan London och Stockholm.

    Som sägs ovan verkar det dessutom råda lite olika meningar om vad det är som ersätts med 75% men Lufthansa lär utgå från sträckan FRA-HKG.

    Nu kommer jag inte håg vad biljetterna kostade men säg att biljetten kostade 25000 kr per person exklusive skatter skulle max 12500 kr hänföras till utresan. 75% av det är 9375 kr. Troligen skulle de dessutom dra av ersättning för sträckan ARN-FRA som motsvarar knappt 12% av totala sträckan varvid ersättningen skulle minskas till cirka 8250 kr. Om de dessutom försöker hålla bränsletillägget utanför ersättningen kommer ersättningen minska ytterligare. Detta baserat på att ni betalade ungefär 60000 kr för de två biljetterna inklusive alla skatter och avgifter.

    Att få EuroBonus-poäng motsvarande Z (150%) snarare än A (300%) är ju extra surt!

    Så på dom igen! Nedgraderingar är ett jävla otyg hos flygbolagen.
     
    aruba1, wille, Gus og 2 andre synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×