Negraderad från first till business..

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startet af wille, 9 August 2019.

  1. P-L

    P-L Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är betaljd biljett! Köptes under Lufthansa's kampanj för några månader sen.
     
  2. palmen

    palmen Moderator

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle starkt ifrågasätta varför de ändrat sista flighten hem, om det nu inte är så att er bokade flight där är inställd och ni måste bokas om.
    Utresan ska också gå att boka om utan några avgifter då de nedgraderat er och ska finna andra alternativ så att ni får det ni bokat.
     
    TheHanslin og Tonton synes godt om dette.
  3. wille

    wille Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Förtydligande: Det är ingen awardresa, utan betalt med riktiga riksdaler. Dock är det en "res två personer, betala för en person i first".
     
  4. Vindpilen

    Vindpilen Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ring igen och var saklig att du ofrivilligt blivit nedgraderad och att du betalat för first. Därför vill du utan kostnad bli ombokad till en annan flight med den klass du betalat för.

    Se till att inte bli upprörd när du pratar med dem
     
  5. squeezen

    squeezen Medlem

    Riktigt illa av dem. Har själv liknande bokning i Mars som jag bör kolla upp. Den 22.04 så finns det i dagsläget A8, dvs åtta platser i samma bokn klass från MUC till HKG så det borde de utan tvekan kunna boka om till.

    Vad gäller MUC-CPH så verkar något vara lite skumt. I expertflyer så är LH2442 (som du hade från början i din bild) numera med avg tid 17:15 och ankomst CPH 18:45.
    DOCK finns en LH2440 som avgår MUC just 10:35 och ankommer 12:05.
    Så de får väl i så fall "Boka om dig" till samma tid du skulle haft men på det nya flightnumret. Borde inte heller vara några problem.

    Lycka till
     
    SimonXYZ synes godt om dette.
  6. nissefalk

    nissefalk Medlem

    By:
    Aplared
    Land:
    Sverige Sverige
    Det där hände mig också med samma 2 för 1 kampanj, då hade jag i och för sig bokat med Swiss och det var Lufthansa som nedgraderade på utvägen, efter ett par samtal så sa Swiss att du kan få boka om lite hur du vill eftersom du blivit nedgraderad så jag förlängde resan och bokade om utvägen från Lufthansa till Swiss

    Som redan nämnts stå på dig och ring igen

    Sök också i trådarna om First med Lufthansa/Swiss det skall finnas ett telefon nummer listat i någon av dom så går till First class support de borde ha bättre koll.
     
    Gus, SimonXYZ og Tonton synes godt om dette.
  7. Vindpilen

    Vindpilen Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Egentligen kan man väl sammanfatta detta med att oavsett klass så ska du ha rätt till ombokning utan extra kostnad om du blir ofrivilligt ombokad och/eller nedgraderad.
     
    LarsCph og Jane Insane synes godt om dette.
  8. Hachans

    Hachans Medlem

    Nej, det är det inte alls. Flyget är inte inställt, det är en equipment change. Du blir kompenserad för nedgraderingen, men all annan eventuell ombokning för att få flyga F är upp till Lufthansas goda vilja. Vilket på en 2-4-1 biljett som jag har för mig är ganska restriktiv inte kommer vara särskilt stor.

    Det som man eventuellt skulle ha synpunkter på är att de flyttat hemresan, men det verkar bero på att flighten har fått ett annat nummer och att flyget med det gamla numret numera går senare på dagen. Det borde inte vara några problem att ändra tillbaka till. Kan man tycka.
     
    Berglund synes godt om dette.
  9. Vindpilen

    Vindpilen Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Håller inte alls med. Han har köpt en tjänst som Lufthansa inte kan leverera. Då ska han ha rätt till full återbetalning eller ombokning. Ombokning ska självklart vara kostnadsfritt.
     
  10. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Det enda som EU261 ger trådstartaren formell rätt till är återbetalning av 75% av segmentkostnaden med bibehållen biljett. Huruvida Lufthansa sen väljer att boka om, boka av samt om de fåt ta ut avgifter för detta, är vad jag kan se helt beroende av LHs goda vilja.
     
    Berglund synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×