Negraderad från first till business..

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startet af wille, 9 August 2019.

1. wille

wille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Köpte i våras en resa i first med Lufthansa till Hong Kong när det var möjlighet om 2-4-1 i first, och allting blev riktigt kul - vi skulle flyga till både MUC och FRA, samt även köra A380 och A340 på samma resa!
    Så här trevligt skulle vi ha det:
    Namnlös.png

Nu till det tråkiga, för två dagar sedan skickar Lufthansa om att vi har ändrat säte på grund av byte av flygplan. Spännande tänkte jag och loggade in vilken kul ändring till det positiva som hade kunnat ske.. till min bestörta förvåning visar det sig att min A380 är borta, och ändrad till A340 - kanske inte hela världen. Dock har de tagit bort first på utresan och satt oss i business i en 747, samt förkortat layovern på väg hem från tidigare 5 timmar och 30 minuter till dryga 60 minuter...!
    Kolla vilken katastrof:

byte av plan.png

Detta kunde inte vara sant, så jag ringer First Class hotlines och påtalar att ni har gjort ett misstag - till svar får jag:
    "Vi ber om ursäkt, vill du göra några ändringar får du betala 410 euro per person, och vill du avboka resan i sin helhet - ja då kostar det också 410 euro per person".
    Jag tackade för samtalet och sitter helt apatisk, jag har betalat för first, men får business class. Eller hade jag bara en sommarpraktikant på andra sidan telefonlinjen som inte kunde kontrollera mina rättigheter bättre?

Gus, Juancarlos og Sir Lemon synes godt om dette.
  2. NotRyan

NotRyan Medlem

HUACA, du har ju betalat för F...

Tonton synes godt om dette.
  3. jerk

jerk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Beklagar! Vet inte hur man ska göra! Hoppas du får info här om hur det funkar!

4. Tonton

Tonton Medlem

Som @NotRyan skriver - HUACA.

Ett tips kan ju vara att du förbereder alternativ som du vill flyga - det underlättar för alla.

5. henke12

henke12 Medlem

By:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    HUACA

Ska vara fri ombokning som gäller

6. wille

wille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag påtalade till telefonisten på hotlinen att jag kan flyga från MUC eller ZRH, men då skulle jag betala 410 euro per person...

7. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om det inte löser sig (dvs. du blir ombokad till en flight i First) har du rätt att få 75% tillbaka av priset för ditresan enligt EU-förordning 261/2004. Detta är ju ett skolexempel på en nedgradering som flygbolagen ska ersätta enligt nämnda förordning.

Robert flysas, Glenn E, Resetokig og yderligere 1 synes godt om dette.
  8. Vindpilen

Vindpilen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är detta alltså en betald biljett direkt med Lufthansa?

Som tidigare sagt så: HUACA.

Förklara i lugn ton att du har betalt för First och har blivit nedgraderad, därav vill du ändra till en annan ut- och hemresa. Många gånger står det i mailet du får när du blivit ombokad på detta sätt något i stil med "Om den nya resplanen inte passar ber vi dig att kontakta oss för att bli ombokade".

Du ska inte betala en krona för detta

9. J-Dog

J-Dog Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gissar det är en award...

Edit: Kanske ändrar mig. Är nog companion-kampanjen. Den var iofs inte 2 för 1 utan 2 för reducerat pris men det är förmodligen den.

10. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är inte en award med de bokningsklasser som listas i ursprungsinlägget.

Berglund, SimonXYZ, squeezen og yderligere 1 synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!