Senaste nytt

Nattåg (Stockholm)-Malmö-Österrike sportloven 2021

HCas

Medlem
Tanken är säker god men förklara varför man ska åka tåg in 24 tim om jag kan flyga på 2-3( säg 6 med till och från flygplatsen)
Hade det varit mycket billigare ok, men det är det knappast.
Är det en rent trädkramar ide att flyga är farligt???

Snälltåget tänker sig nog att konkurrera med bussen snarare än flyget på den här sträckan? Om det finns en marknad kan jag inte avgöra men kul att en tågoperatör vågar försöka i alla fall!
 

Rebel

Medlem
Snälltåget tänker sig nog att konkurrera med bussen snarare än flyget på den här sträckan? Om det finns en marknad kan jag inte avgöra men kul att en tågoperatör vågar försöka i alla fall!

Jo kul att dom försöker; jag hoppas att dom lyckas. Men jag förstår det inte.
Och om det är sportlov på 7 dagar så spenderas 2 av dom på tåg .....

Dock måste tåget vara trevligare än sitta i en buss på motorvägen, men bäste blir det uppe i det blå
 

apknug

Medlem
Jo kul att dom försöker; jag hoppas att dom lyckas. Men jag förstår det inte.
Och om det är sportlov på 7 dagar så spenderas 2 av dom på tåg .....

Dock måste tåget vara trevligare än sitta i en buss på motorvägen, men bäste blir det uppe i det blå

Nja tidtabell läggs så att det blir 7 nätter där nere, fredag natt på tåget ner lördag natt på tåget hem.

Man får längre resa, 9 nätter och mer för pengarna!
 

Palazzi

Medlem
Snälltåget tänker sig nog att konkurrera med bussen snarare än flyget på den här sträckan? Om det finns en marknad kan jag inte avgöra men kul att en tågoperatör vågar försöka i alla fall!

Så är det troligen. Jag har dock insett, när jag testade buss i mars (för första gången på 18år), att det inte är något för mig.

Vinsten med bussen, som ändå fick mig att tillslut testa, var mojligheten att åla centrum till centrum.
Varje gång jag flugit från Göteborg till Italien har det ändå inneburit 5h buss från flygplats till skidort. Sedan måste man ju ofta åka buss varje dag till skidbacken, och då såg jag en fördel att slippa packa om och trängas på lokalbuss.

Det är väl lite tågets akilleshäl att det inte är lika anpassningsbart som buss på vägnät. Ska jag inte just från Malmö, och inte just till dessa Österrikiska orter, så blir det ändå anslutningsbussar i båda ändar.

Hade tåget gått från Göteborg till Österrike, eller från Malmö till Italien, hade jag nog testat. Kanske blir jag positivt överraskad, för sämre än buss kan det inte vara :)
 

Rebel

Medlem
Nja tidtabell läggs så att det blir 7 nätter där nere, fredag natt på tåget ner lördag natt på tåget hem.

Man får längre resa, 9 nätter och mer för pengarna!

Jag tänkte en veckan men ok. Om jag flyger ner fredag kväll och hem på söndag. Hur många dagar får jag i backen då ???
 

henrik l

Medlem
Detta är kanske lite OT, men en inblick i reguljära tågresor inom Europa anno dazumal. Men eftersom det inte händer så mycket på resefronten kan jag ju alltid bidra med lite tidsfördriv. Tre vintrar mellan 1987-1989 jobbade jag som längdåkningsskidlärare! i Sils Maria, ca 15 km väster om St. Moritz. Att flyga fanns inte på kartan, detta var 10 år innan jag fastnade i träsket. Packningen bestod av ett skidfodral med 3-4 par längdskidor, samt en mängd träningskläder som man kunde trycka in i skidfodralet, en 75-liters Haglöfs ryggsäck, en vallabox, den blåa från Swix, samt ytterligare någon väska. Resorna brukade ske Skövde-Nässjö-(Köpenhamn)Hamburg-Chur-St. Moritz. Detta var ju före Internet, men på något vis brukade jag få tag på Deutche Bundesbahns tidtabeller, där anslutningen till St.Moritz fanns med. I SJ's tidtabeller har jag ett vagt minne av att man även kunde hitta anslutningarna ner till Schweiz. Nu minns jag inte exakt hur bytena skedde, men i Nässjö var det ett givet byte, där bytte man ibland till ett tåg som gick mellan Stockholm-Hamburg, eller så var det byte i Köpenhamn, och i Hamburg hoppade man på nattåget som gick till Chur. Sista biten till St. Moritz gick via den första/sista delen av Glaciärexpressen. Den var bedårande vacker, men när man åker den för 15:e gången är man less på att det går så jäkla långsamt. Väl i St. Moritz var det bara att hoppa på Postbussen som tog mig till Sils Maria (i Engadin). För det mesta var det mycket smidigt som ensamresande. Enda gången det var lite bök var vid ett tillfälle när vi måste släpa med alla packning till färjan mellan Rödby-Puttgarden och sedan tillbaka till tåget.

Så här i efterhand kan jag inte låta bli att fascineras. Internet fanns inte, antingen ringde jag SJ, eller så åkte in till tågstationen i Skövde och beställde biljetten, minns inte vilket, men jag upplevde det som relativt smidigt. Jag kan bara jämföra detta med när fru och barn hade fått för sig att dom ville åka tåg för att hälsa på min svägerska som jobbar på italiensk skolan i Bryssel, under höstlovet november -19. Vi gav upp ganska snabbt när vi såg hur osmidigt det skulle vara med tåget och priset för det hela, så flyg GOT-BRU, var en "no brainer". Det är inte mycket som var bättre förr, men tågresor från Sverige och ut i Europa var mycket smidigare, även innan Internet fanns:D
 
Toppen