Detta är kanske lite OT, men en inblick i reguljära tågresor inom Europa anno dazumal. Men eftersom det inte händer så mycket på resefronten kan jag ju alltid bidra med lite tidsfördriv. Tre vintrar mellan 1987-1989 jobbade jag som längdåkningsskidlärare! i Sils Maria, ca 15 km väster om St. Moritz. Att flyga fanns inte på kartan, detta var 10 år innan jag fastnade i träsket. Packningen bestod av ett skidfodral med 3-4 par längdskidor, samt en mängd träningskläder som man kunde trycka in i skidfodralet, en 75-liters Haglöfs ryggsäck, en vallabox, den blåa från Swix, samt ytterligare någon väska. Resorna brukade ske Skövde-Nässjö-(Köpenhamn)Hamburg-Chur-St. Moritz. Detta var ju före Internet, men på något vis brukade jag få tag på Deutche Bundesbahns tidtabeller, där anslutningen till St.Moritz fanns med. I SJ's tidtabeller har jag ett vagt minne av att man även kunde hitta anslutningarna ner till Schweiz. Nu minns jag inte exakt hur bytena skedde, men i Nässjö var det ett givet byte, där bytte man ibland till ett tåg som gick mellan Stockholm-Hamburg, eller så var det byte i Köpenhamn, och i Hamburg hoppade man på nattåget som gick till Chur. Sista biten till St. Moritz gick via den första/sista delen av Glaciärexpressen. Den var bedårande vacker, men när man åker den för 15:e gången är man less på att det går så jäkla långsamt. Väl i St. Moritz var det bara att hoppa på Postbussen som tog mig till Sils Maria (i Engadin). För det mesta var det mycket smidigt som ensamresande. Enda gången det var lite bök var vid ett tillfälle när vi måste släpa med alla packning till färjan mellan Rödby-Puttgarden och sedan tillbaka till tåget.
Så här i efterhand kan jag inte låta bli att fascineras. Internet fanns inte, antingen ringde jag SJ, eller så åkte in till tågstationen i Skövde och beställde biljetten, minns inte vilket, men jag upplevde det som relativt smidigt. Jag kan bara jämföra detta med när fru och barn hade fått för sig att dom ville åka tåg för att hälsa på min svägerska som jobbar på italiensk skolan i Bryssel, under höstlovet november -19. Vi gav upp ganska snabbt när vi såg hur osmidigt det skulle vara med tåget och priset för det hela, så flyg GOT-BRU, var en "no brainer". Det är inte mycket som var bättre förr, men tågresor från Sverige och ut i Europa var mycket smidigare, även innan Internet fanns