Senaste nytt

Nattåg (Stockholm)-Malmö-Österrike sportloven 2021

Palazzi

Medlem
Idag meddelade Snälltåget att man har för avsikt att köra sina nattåg mellan Malmö och Zell Am See (Österrike) med mellanliggande stopp (som t.e.x. St. Johann som ägs av svenska Skistar) under sportlovsveckorna 6-10 2021.
Under Stockholms sportlov kör man dessutom direkt från Stockholm, utan behov av byte i Malmö.
Snälltåget kör nattåg direkt till Alperna 2021 - Snälltåget

Med tanke på restiden till Berlin så borde man räkna med 14-20 timmar beroende på om man reser från Malmö eller Stockholm. Lång tid, men för de som idag väljer bussen är det säkert ett bekvämare alternativ trots att det är liggvagn för sex personer som gäller.

En prisindikation om ca. 2.500kr T/R /person nämns, och tydligen är det redan bokningsbart genom arrangörerna Nortlander och Slopetrotter.
Vid testbokning verkar priset vara ungeför 800kr högre än för buss (per person) och 500kr lägre än för flyg.
 

Jönsson

Medlem
Man skulle kunna ha anlitat det statliga rumänska tågbolaget. Då hade man kunna ha hela sin karantänstid på tågresan hem, eftersom den hade tagit ett par veckor.
 

Hachans

Medlem
Idag meddelade Snälltåget att man har för avsikt att köra sina nattåg mellan Malmö och Zell Am See (Österrike) med mellanliggande stopp (som t.e.x. St. Johann som ägs av svenska Skistar) under sportlovsveckorna 6-10 2021.
Under Stockholms sportlov kör man dessutom direkt från Stockholm, utan behov av byte i Malmö.
Snälltåget kör nattåg direkt till Alperna 2021 - Snälltåget

Med tanke på restiden till Berlin så borde man räkna med 14-20 timmar beroende på om man reser från Malmö eller Stockholm. Lång tid, men för de som idag väljer bussen är det säkert ett bekvämare alternativ trots att det är liggvagn för sex personer som gäller.

En prisindikation om ca. 2.500kr T/R /person nämns, och tydligen är det redan bokningsbart genom arrangörerna Nortlander och Slopetrotter.
Vid testbokning verkar priset vara ungeför 800kr högre än för buss (per person) och 500kr lägre än för flyg.

Jättekul att de vågar prova nytt.

Tyvärr är 2500 kr för skramlig liggvagn tillsammans med fem andra pax man inte har en aning om vem de är inte något som lockar.
 

Palazzi

Medlem
Jättekul att de vågar prova nytt.

Tyvärr är 2500 kr för skramlig liggvagn tillsammans med fem andra pax man inte har en aning om vem de är inte något som lockar.

Kan hålla med för egen del, men för de som tidigare tagit bussen så lär man ju kunna fylla några ”sexor” och därmed åtminstone sova med personer man känner ytligt (eller bra, med riktig tur).
Sedan det blev olagligt med liggbussar så kan ju detta bara vara ett steg uppåt i komfortnivå...egentligen hur hård denna brits än må vara nattetid.

Personligen håller jag mig dock till flyg eller egen bil tills dess att det kommer linjer med sovvagn

Inser ju dock hur mycket statsstöd det behövs om 2.500kr/avgång är hållbart pris för liggvagn.
Om ökningen i pris är linjär med antalet bortplockade platser per kubikmeter så betyder det att jag ska vänta mig 7.500kr t/r för en sovvagnsplats i en tvåa.
Jag skulle säga att det är 40% för dyrt.

Även om det ska fördelas en liten vinstmarginal mellan Snälltåget och arrangör så räknar man väl här med fullsatta tåg. I planering för nattågsupphandling räknade man med halv beläggning vilket lär öka CASK något rejält.

Behövs fler innovationer gällande den rullande flottan och tidtabellssättning.
Om jag var ett tågbolag skulle jag titta på ÖBB’s förslag om minisviter som åtminstone ger fyra privata sviter på samma volym som sex ”britsar”.
Sedan skulle jag kopiera flygbolagen och försöka köra annan trafik den dagtid (om det går med sätesutförande) då tåget normalt skulle stå still och invänta återfärd. Tåg som står, eller går, tomma förstår ju alla är en förlustaffär.
 

Hachans

Medlem
Kan hålla med för egen del, men för de som tidigare tagit bussen så lär man ju kunna fylla några ”sexor” och därmed åtminstone sova med personer man känner ytligt (eller bra, med riktig tur).
Sedan det blev olagligt med liggbussar så kan ju detta bara vara ett steg uppåt i komfortnivå...egentligen hur hård denna brits än må vara nattetid.

Personligen håller jag mig dock till flyg eller egen bil tills dess att det kommer linjer med sovvagn

Inser ju dock hur mycket statsstöd det behövs om 2.500kr/avgång är hållbart pris för liggvagn.
Om ökningen i pris är linjär med antalet bortplockade platser per kubikmeter så betyder det att jag ska vänta mig 7.500kr t/r för en sovvagnsplats i en tvåa.
Jag skulle säga att det är 40% för dyrt.

Även om det ska fördelas en liten vinstmarginal mellan Snälltåget och arrangör så räknar man väl här med fullsatta tåg. I planering för nattågsupphandling räknade man med halv beläggning vilket lär öka CASK något rejält.

Behövs fler innovationer gällande den rullande flottan och tidtabellssättning.
Om jag var ett tågbolag skulle jag titta på ÖBB’s förslag om minisviter som åtminstone ger fyra privata sviter på samma volym som sex ”britsar”.
Sedan skulle jag kopiera flygbolagen och försöka köra annan trafik den dagtid (om det går med sätesutförande) då tåget normalt skulle stå still och invänta återfärd. Tåg som står, eller går, tomma förstår ju alla är en förlustaffär.

Det är knasigt att liggbussar är förbjudna, funkar ju fint i Asien och Sydamerika med 1+1+1 sits. Men jaja, det finns väl skäl till det.

Ja, jag har argumenterat för att tågbolagen skulle testa att sätta in flygbolagssäten a la businessclass. Lie flat-säten som säljs för liggplatspris på nätterna och på dagtid kör man dem som första klass, eller till och med första klass plus! DET hade jag kunnat köpa. Men det krävs lite mod för att våga testa och det funkar ju inte riktigt med Snälltågets affärsmodell i nuläget.
 

Palazzi

Medlem
Det är knasigt att liggbussar är förbjudna, funkar ju fint i Asien och Sydamerika med 1+1+1 sits. Men jaja, det finns väl skäl till det.

Ja, jag har argumenterat för att tågbolagen skulle testa att sätta in flygbolagssäten a la businessclass. Lie flat-säten som säljs för liggplatspris på nätterna och på dagtid kör man dem som första klass, eller till och med första klass plus! DET hade jag kunnat köpa. Men det krävs lite mod för att våga testa och det funkar ju inte riktigt med Snälltågets affärsmodell i nuläget.

Nej, jag köper det. Hade jag haft kapital nog att inleda något i tågbranschen hade jag definitivt satsat på lie-flat och möjligen då även med någon typ av rumsavdelare som finns hos vissa flygbolag.
Ska nog ta en tågskiss och räkna på det..

I Indonesien och Australien finns liknande lösningar.

Jag hade också begränsat mig tidsmässigt till linjer som är korta nog för att vara ett fullgott alternativ även dagtid, så kan man köra retur dagtid på samma linje.

Vill man nyttja gratis information om underlag så kan man ju titta på Hamburg där DSB redan kör dagtåg från Köpenhamn (restid marginellt kortare än Malmö).
Något längre kommer man väl också, om man ser att en sydligare knutpunkt ökar resandeunderlaget.

Jag skulle också kontakta/marknadsföra mig gentemot varenda företag längs given linje för att sälja opersonliga årskort.
Stämmer kalkylen att endast 45% av vagnarna skulle vara fulla annars så verkar det enkelt att helt enkelt reservera 30% av kapaciteten åt företag. Nyttjas det så nyttjas det, och annars står det tomt.
Eller så släpper man kvarvarande biljetter till allmänheten 90-120min innan avgång.

För mindre kostnad än ett SJ årskort på linjen Stockholm-Göteborg (40.000kr) skulle man (OM det är så att det inte är samma personer som annars skulle köpt enkelbiljetter) snygga till resultatet med 8 miljoner SEK.
Då tar man inte hänsyn till att sista minuten-försäljning kan snygga till siffrorna ytterligare.
Jag gissar 10 miljoner SEK.

Ryms lika många C-säten per avgång så ger säteskapaciteten 1/3 ökad kapacitet varje dygn.
Inte säkert att det är den faktiska ökningen med tanke på att ingen räknat på resandeunderlag dagtid, men det går väl att göra.

Vet inte hur rörliga kostnader påverkas av detta, men något säger mig att de inte ökar med 30%.

Sammantaget så tror jag att man kan halvera underskottet som beräknats, men är man inte villig att göra mer långsiktiga lösningar än att nyttja befintliga tåg från 60-talet...enligt 80-talets prismodell...ja, då tycker jag man borde låta bli att aktualisera upphandlingen.

Statligt stöd om 40 miljoner för 250 brysselresenärer känns knappast befogat mer än som uppvisning av vårt miljötänk (men inget annat ”tänk”)
 

Rebel

Medlem
Tanken är säker god men förklara varför man ska åka tåg in 24 tim om jag kan flyga på 2-3( säg 6 med till och från flygplatsen)
Hade det varit mycket billigare ok, men det är det knappast.
Är det en rent trädkramar ide att flyga är farligt???

Tåg till Malmö och gbg eller hamburg kan jag förstå, om du går som dom ska. Kineserna har ju lyckats få det att fungerar ( I kina)
 

ekf

Medlem
men förklara varför man ska åka tåg in 24 tim om jag kan flyga på 2-3( säg 6 med till och från flygplatsen)
Hade det varit mycket billigare ok, men det är det knappast.
Nu är det inte samma sträcka direkt, men jag åker gärna nattåg till Kiruna/Abisko, det är charmigt på något sätt och sätter stämningen för semestern. Det tar cirka 22h från där jag bor. Visst går det att flyga mycket snabbare, men kan man åka direkt efter jobbet istället för att flyga på morgonen efter, så kan man sova bort en stor del av timmarna.
Med det sagt så flyger jag väldigt gärna också, men valet av transportsätt beror till stor del på vad det är för resa och vad den har för syfte. Jag skulle inte ha något emot att ta tåget till Alperna för 2500kr, om det kan ske utan byten och avgången är på kvällen från Sverige.
 

Sim

Medlem
Ska nog ta en tågskiss och räkna på det..

Sist jag kollade kom jag fram att en tågvagn modell äldre är ungefär hälften så bred som ett wide body flygplan. Man bör alltså få in en gång i en vagn. Dock kan det blir lite knepigt med fönstren. Sen lär flygplanssäten vara ganska dyra och omotiverat lätta för tåg. Men annars tror jag inte man ska räkna för mycket på platser hit och dit. Inget annat färdsätt lär kunna erbjuda utrymme och bekvämlighet som tåg. Det ska man såklart dra fördel av. Och då blir det också sitt eget marknadssegment.

Utgångna personvagnar - järnväg.net
Wide-body aircraft - Wikipedia
 
Toppen