Senaste nytt

Namn på kreditkort

igelkotten

Medlem
Vissa länder har bild på kortinnehavaren på baksidan av kortet kanske är en grej i USA?

Mina brittiska kort skriver alltid "Mr Firstname Lastname", anger aldrig "Mr" som del av mitt namn nar jag betalar eller sa. Vallar inga problem.

OT:
Aldrig sett nagot kort med bild pa. Daremot, sa har jag anvant bankkort for att intyga saker da och da... Inte lika harda beviskrav alltid.

Ex: utganget leg funkar ofta for att komma in pa krogen i US. skulle nog aldrig funka i Sverige.
 

mha321

Medlem
Mitt svenska pass tyckte de inte så mycket om på banken i USA, de visste inte hur de skulle hantera det men ett American Expresskort med mitt namn på, då gick det hur bra som helst! De skrev sv namnet från Amexkortet och så var det bra med den saken.
Japp, motsvarande har hänt mig flera gånger. Klassikern är att det krävs "2 forms of government approved ID". Där gäller ett svenskt pass, men inte svenskt körkort eller nationellt id-kort. Däremot är det helt OK med ett kreditkort i ens eget namn.

Och nej, @andreash, i USA har de normalt inte bild på kreditkortet, och det är inte åp något sätt ett krav för att kunna använda kortet som "andra id" åtminstone.
 

andreash

Medlem
Japp, motsvarande har hänt mig flera gånger. Klassikern är att det krävs "2 forms of government approved ID". Där gäller ett svenskt pass, men inte svenskt körkort eller nationellt id-kort. Däremot är det helt OK med ett kreditkort i ens eget namn.

Och nej, @andreash, i USA har de normalt inte bild på kreditkortet, och det är inte åp något sätt ett krav för att kunna använda kortet som "andra id" åtminstone.

Har sett det bland annat på Island men är kanske inte så utspritt
 

aldrighemma

Medlem
Det där är vanligt i UK. Alla mina kort jag hade där körde på den varianten - "Tonton XY Efternamn" stod det på mina kort. Kan tänka mig att det är en anledning till att Amex har det så här också, eftersom deras Europeiska HQ ligger utanför Brighton. Många brev osv, inklusive korten, tror jag skickas ifrån UK.
För övrigt så kommer (beroende på brexit) kort och brev att skickas från Spanien istället med start 1 Feb 2019. Vet dock inte om HQ också flyttas, men det är ju inte otroligt.
 

STO-ARN

Medlem
Mitt svenska pass tyckte de inte så mycket om på banken i USA, de visste inte hur de skulle hantera det men ett American Expresskort med mitt namn på, då gick det hur bra som helst! De skrev sv namnet från Amexkortet och så var det bra med den saken.
Foto på baksidan av kreditkort har jag aldrig sett i USA. Dock är det vanligt att innehav av två eller fler kreditkort i USA, anses vara en slags legitimation (helkorkat då ju en borttappad/stulen plånbok ofta innehåller flertal kreditkort...) Däremot har ju Norge haft kreditkort med foto i många år. Kan tydligen också användas i Norge som ID-kort...
 
Toppen