Senaste nytt

(Nörd)Transit fråga mellan terminaler Frankfurt.

marbe166

Medlem
Så du menar att nivån på säkerhetskontrollen i London LHR varierar från dag till dag?

Nej. Har du inte läst tråden?

Storbritannien är ett "rent" land, och du ska i normalfallet inte behöva passera säkerhetskontrollen, vilket du inte heller gör om du ankommer till Z-gaterna. Passkontrollen måste du dock igenom, och om du ankommer B-gaterna så måste du också (tyvärr) genom säkerhetskontrollen p.g.a. hur det är byggt. Skulle du ankomma från ett "orent" land till Z-gaterna så slussas du igenom både pass- och säkerhetskontroll, då flödet där kan styras bättre beroende på varifrån du kommer.
 
Nej. Har du inte läst tråden?

Storbritannien är ett "rent" land, och du ska i normalfallet inte behöva passera säkerhetskontrollen, vilket du inte heller gör om du ankommer till Z-gaterna. Passkontrollen måste du dock igenom, och om du ankommer B-gaterna så måste du också (tyvärr) genom säkerhetskontrollen p.g.a. hur det är byggt. Skulle du ankomma från ett "orent" land till Z-gaterna så slussas du igenom både pass- och säkerhetskontroll, då flödet där kan styras bättre beroende på varifrån du kommer.

Finner det lite märkligt för att 8 av 10 fall så ankommer planet till B-Gate och inte Z. Man borde väl då prioritera det planet till en Z gate. Detta förstår jag kan att ha och göra med att ledig gate inte finns i Z, men alla gånger, utom en, som jag fått åka buss från planet till terminalen har vi hamnat i B.
 

Berglund

Medlem
Jag vet inte hur det fungerar men en tanke kan vara att vilken gate som används dels, naturligtvis, har att göra med varifrån planet kommer men även vart det kommer åka härnäst.
 

marbe166

Medlem
men alla gånger, utom en, som jag fått åka buss från planet till terminalen har vi hamnat i B.

...och då tvingats igenom säkerhetskontrollen? Kommer du ihåg var ni hamnade när ni inte hamnade i B? Det kan vara så att det inte finns någon passkontroll för apronpassagerare (bussåkare) i Z och att ni då hamnat i B.
 
...och då tvingats igenom säkerhetskontrollen? Kommer du ihåg var ni hamnade när ni inte hamnade i B? Det kan vara så att det inte finns någon passkontroll för apronpassagerare (bussåkare) i Z och att ni då hamnat i B.
Ja precis :) Varenda j*vla gång som vi stannar vid B så blir det säkerhetskontroll :) Har verkligen försökt att hitta en annan väg där man slipper kontrollen, men ej lyckats.

Vart vi hamnade kommer jag inte exakt ihåg på rak arm, men längst ut i någon av pirerna har hänt. Gate nummer kommer jag ej ihåg.
 

mha321

Medlem
...och då tvingats igenom säkerhetskontrollen? Kommer du ihåg var ni hamnade när ni inte hamnade i B? Det kan vara så att det inte finns någon passkontroll för apronpassagerare (bussåkare) i Z och att ni då hamnat i B.
Misstänker att det är just detta. Z ligger väl på översta våningen, det är väl krångligt, om ens möjligt, att få upp busspassagerare till rätt sida om pass kontrollen.
 

Senator

Moderator
Ja precis :) Varenda j*vla gång som vi stannar vid B så blir det säkerhetskontroll :) Har verkligen försökt att hitta en annan väg där man slipper kontrollen, men ej lyckats.

Vart vi hamnade kommer jag inte exakt ihåg på rak arm, men längst ut i någon av pirerna har hänt. Gate nummer kommer jag ej ihåg.

Misstänker att det är just detta. Z ligger väl på översta våningen, det är väl krångligt, om ens möjligt, att få upp busspassagerare till rätt sida om pass kontrollen.

Jag tror att det här har med hela flöde på Frankfurt att göra. Om jag minns rätt så är det bara numera ett flöde från B14-63 (utanför Schengen) tillbaka till A samt B1-13 (Schengen). Det är samma flöde för ankomst till Tyskland och transit. Det skapar kravet om en ny säkerhetskontroll. Om minne stämmer så fanns det tidigare en egen sluss för B1-12 och så kunde man gå därifrån till A-Gates genom den hemska tunneln. Men har inte sätt den på länge.

Från Z11-25 samt Z50-69 är det ett enklare flöde men vissa ankommande kräver ny security. Jag har bara behövd göra detta från Beijing av mina senaste resor.
 
Toppen