Senaste nytt

(Nörd)Transit fråga mellan terminaler Frankfurt.

Hej!

Rester ofta London-Frankfurt-Göteborg och här kommer en lite konstig fråga :)

Då planet från London landar i Frankfurt kommer man oftast till en B-Gate (Non Schengen), då behöver jag först passera passkontroll för att sedan passera en säkerhetskontroll innan den är dags för hissen ner i katakomberna för att komma till A-gaterna.

Dock så ibland (även innan COVID19) så stannade planet från London i en Z-gate och där behöver jag bara visa passet innan jag kommer ner till A gaterna.

Är det så att jag går väääldigt fel när kärran stannar på B eller är det bara så att säkerhetskontroll bara görs från B-gater non schenegen och inte Z non schenegen.
 

Fredrik

Medlem
Det sistnämnda. Flygplatsen har en struktur där man från vissa destinationer och/eller gater passerar in i Schengen utan säkerhetskontroll. Tror B är byggd så att det inte går att undvika säkerhetskontrollen. Landar man på Z från USA slipper man säkerhetskontrollen medan landar på Z från tex Johannesburg blir det kontroll.
 

NotRyan

Medlem
Det är väl så att flighter som kommer från "orena" destinationer utanför Schengen får inte ankomma på Z utan måste ankomma B-gates non-Schengen där transfersäkerhetskontroll alltid måste göras.

Flighter som kommer från "rena" destinationer utanför Schengen kan (men behöver inte) ankomma på Z-gates.
 

Fredrik

Medlem
Det är väl så att flighter som kommer från "orena" destinationer utanför Schengen får inte ankomma på Z utan måste ankomma B-gates non-Schengen där transfersäkerhetskontroll alltid måste göras.

Flighter som kommer från "rena" destinationer utanför Schengen kan (men behöver inte) ankomma på Z-gates.

Stämmer inte då även flighter från Asien eller Afrika ankommer dit. Z är blandat och kan styras.
 

Jönsson

Medlem
Det är väl så att flighter som kommer från "orena" destinationer utanför Schengen får inte ankomma på Z utan måste ankomma B-gates non-Schengen där transfersäkerhetskontroll alltid måste göras.

Flighter som kommer från "rena" destinationer utanför Schengen kan (men behöver inte) ankomma på Z-gates.

Det kan inte vara många ankomster som kan klassas som helt ”rena” där destinationen saknar bekräftade covid-19 fall. Typ Lesotho, Turkmenistan, Tadzjikistan, Jemen och Nordkorea. Om man nu ska tro på nordkoreansk statsmedia. En del stillahavsöar är väl också utan bekräftade fall.
 

marbe166

Medlem
Det kan inte vara många ankomster som kan klassas som helt ”rena” där destinationen saknar bekräftade covid-19 fall. Typ Lesotho, Turkmenistan, Tadzjikistan, Jemen och Nordkorea. Om man nu ska tro på nordkoreansk statsmedia. En del stillahavsöar är väl också utan bekräftade fall.
Jag tolkade inte det som att den här diskussionen handlar om Covid19 överhuvudtaget, det har med nivån på säkerhetskontrollen att göra.
 

NotRyan

Medlem
Det kan inte vara många ankomster som kan klassas som helt ”rena” där destinationen saknar bekräftade covid-19 fall. Typ Lesotho, Turkmenistan, Tadzjikistan, Jemen och Nordkorea. Om man nu ska tro på nordkoreansk statsmedia. En del stillahavsöar är väl också utan bekräftade fall.
Man brukar beteckna länder vars säkerhetskontroller man inte "litar på" som orena...
 

Sim

Medlem
Stämmer inte då även flighter från Asien eller Afrika ankommer dit. Z är blandat och kan styras.

Jag läste lite till och det ser ut som det som sas på FlyerTalk stämmer (möjligen är benämningen tvärtom dock). Det är Z50-Z69 som stödjer one stop security (och kanske Z15-Z17). Där kan man troligen per gate välja om man ska ha säkerhetskontroll genom att slussa upp folk på våning 4. De andra gaterna, inklusive övriga Z gater är som vanligt.

Det går även att se på kartan över flygplatsen, där våning fyra bara finns på en pir.

Airport Map

Finns även en illustrering hur den piren ser ut på sida 78 i rapporten nedan.

https://ec.europa.eu/transport/site...y-benefits-one-stop-security-arrangements.pdf
 
Toppen