Senaste nytt

Någon som tagit hjälp av AirHelp för att få igenom claims?

Var inne och tittade på Airhelp's och deras prislista. Den var minst sagt komplex med en mängd olika tariffer beroende på scenarion/ersättningsnivåer. Någon som har tagit del av deras tjänster och faktiskt fått ut något? I så fall, hur mycket blev det på sista raden?
 

Tonton

Medlem
Varför inte bara skicka in en claim själv och slippa behöva betala X% till företaget?

Finns utmärkta mallar här på forumet för vad man ska skriva till flygbolaget! :)
 

guran

Medlem
Inte använt airhelp, men dock flightright. Var mycket bra, fick ersättning från Norwegian efter att mitt eget försök nekats. 30% av ersättningen tog de i flatfee.
 

mash

Medlem
Jag har för två veckor sedan skickat in ett case till Airhelp angående missad anslutning med Turkish. Orsaken var kombination av sent inkommande flyg och dåligt väder i Istanbul, kändes som ett jobbigt case att dra själv samt att Turkish inte har bas i EU samt att dom är osmidiga att ha och göra med rent allmänt. Men Airhelp gav en positiv forecast ändå och trodde på €600 kompensation. Om dom får igenom det så är 25% i avgift (~1400 kr) helt okey med tanke på att det tog mig ~15 minuter att skapa caset via dom. Jag kommer att uppdatera här angående hur caset går.

Vad uppfattade ni som komplext i deras prislista?
 
Jag har för två veckor sedan skickat in ett case till Airhelp angående missad anslutning med Turkish. Orsaken var kombination av sent inkommande flyg och dåligt väder i Istanbul, kändes som ett jobbigt case att dra själv samt att Turkish inte har bas i EU samt att dom är osmidiga att ha och göra med rent allmänt. Men Airhelp gav en positiv forecast ändå och trodde på €600 kompensation. Om dom får igenom det så är 25% i avgift (~1400 kr) helt okey med tanke på att det tog mig ~15 minuter att skapa caset via dom. Jag kommer att uppdatera här angående hur caset går.

Vad uppfattade ni som komplext i deras prislista?

Nu lusläste jag inte villkoren, men uppfattade det som en mängd olika scenarion där priset var SI under den omständigheten och SÅ under en annan, OM inte osv. Kan iofs varit trött när jag läste den. Var bara nyfiken i allmänhet om hur det funkar och om det är lönt att anlita dem (trots bra mallar i forumet) om det skulle behövas. Ser i alla fall fram emot en update så småningom!
 

Kricka

Medlem
Jag provade Airhelp för något år sedan och då var det 25% flat-fee. Hade ett
case med Lufthansa som jag fick hjälp med. Det tog ca. 3 månader innan jag
fick besked och sedan ytterligare ett par veckor innan pengarna kunde över-
föras då man använder något extern betalföretag för utbetalningar. Det (betal-
bolaget) hade stora "kompetensproblem"..
 

mash

Medlem
Fick idag besked om att Turkish accepterat claimen via Airhelp och att det kan ta en till två månader för utbetalning.
 

mash

Medlem
Nu är mitt ärende med TK helt avslutat via AirHelp, blev dock lite knepigare och mer långdraget än väntat. Efter 3 månaders väntan på utbetalning så "ångrade" TK sin ursprungliga accept och nekade nu att betala ut ersättningen som dom tidigare godkänt. AirHelp ville då gå vidare med rättsliga åtgärder mot TK - vilket kostar ytterligare €150 om dom vinner, jag gick med på det och gav deras svenska advokat fullmakt att driva ärendet åt mig. AirHelps rättsliga åtgärder tog 3 månader och sedan fick jag positivt besked om att det ursprungliga kravet hade godkänts. Efter ytterligare en månads väntan så hade TK betalt ut till AirHelp och jag kunde då i min tur föra över pengarna till mitt bankkonto.

I slutändan så gick TK med på att betala €600 varav jag fick ut €300 efter AirHelps avgifter på 150+150. Jag tycker faktiskt det var värt dom €300 att slippa skriva ett enda brev till TK, argumentera och driva kravet själv under dom föregående 7 månaderna, jag har nu knappt ägnat en enda tanke kring den här processen - vilket jag annars förmodligen hade tänkt mycket kring. Att slippa fundera över ett konflikt-ärende är värt mycket för själen.

En nackdel (och på ett sätt en fördel) med AirHelps upplägg är att det helt abstraherar processen, man får ingen detaljerad inblick i kommunikationen mellan AirHelp och flygbolaget, istället ser man bara vart i processen ärendet är. Men det kan ju också vara skönt att slippa se alla goddag-yxskaft-svar och undanflykter som kan förekomma från flygbolagens sida :)
 
Toppen