Senaste nytt

Nära ny linje Kalmar - Ronneby - Frankfurt

Fredde18

Medlem
Roligt med lokal-journalister som försöker hitta ett case. I lokalradio i Blekinge gör man ett inslag om den dåliga starten för linjen. Endast 1 av 6 avgångar har varit fullsatt! Huvaligen... Att linjen startar mitt under brinnande pandemi och att man normalt talar om år för att etablera en ny linje kanske man borde upplysa reportern om innan denne tar till mikrofonen.

Att en avgång varit fullsatt så tidigt skulle jag varit väldigt nöjd med, i dessa tider!

Svag start för flyglinjen till Frankfurt - P4 Blekinge | Sveriges Radio
 

NyfikenGrau

Medlem
Det står 100 pax totalt från Kallinge (så icke räknat Kalmar?) under september och det bör ha gått 6 avgångar under den tiden mtp tidtabellen. 17 pax per flyg är alldeles för lite även i en pandemi, även på en Embraer och även borträknat Kalmar.

Med detta sagt håller jag med om att det är mycket imponerande att en avgång varit fullsatt - kan det ha varit själva premiärturen måhända?

Tillägg: Om det stämmer både att totalt antal pax var 100 från Kallinge i september och att en avgång varit fullsatt, så måste ju de andra fem ha varit spöklikt tomma.
 
De statusrapporter jag fått på några av flighterna säger runt 30-40 pax. Ska dom upp i antal här måste det in en morgonavgång, för eftermiddagsflighten lockar nog bara till sig privatpassagerare just nu.
 
Statistik från Transportstyrelsen ser ut såhär (Flygplatsstatistik - Transportstyrelsen

Kalmar
Passagerare
upload_2021-10-28_11-34-44.png

Flyg
upload_2021-10-28_11-35-34.png


Så 820 passagerare på 13 Europa-landningar, ett snitt på runt 60 passagerare/ankomst? Har inte kontrollerat hur många av dessa avgångar/ankomster som är den aktuella linjen, men med tanke på hur det såg ut tidigare månader antar jag det är typ allt.

Edit, @NyfikenGrau skrev ju dock något inlägg upp att det bör ha varit sex avgångar på denna linje under september. I sådana fall säger statistiken inte så mycket.
 
Statistik från Transportstyrelsen ser ut såhär (Flygplatsstatistik - Transportstyrelsen

Kalmar
Passagerare
Visa bifogad bild 122721
Flyg
Visa bifogad bild 122722

Så 820 passagerare på 13 Europa-landningar, ett snitt på runt 60 passagerare/ankomst? Har inte kontrollerat hur många av dessa avgångar/ankomster som är den aktuella linjen, men med tanke på hur det såg ut tidigare månader antar jag det är typ allt.

Edit, @NyfikenGrau skrev ju dock något inlägg upp att det bör ha varit sex avgångar på denna linje under september. I sådana fall säger statistiken inte så mycket.

Det har gått två eller tre fulla A321 för Ving till Mallorca under september, så det går inte att räkna de 820 på linjen till FRA. Skulle gissa på att hälten försvinner där, så runt 30-40 i snitt för FRA. Såklart inte hållbart, men jag tror heller inte näringslivet har börjat utnyttja denna linjen än. Måste nog till en morgonavgång för det.
 
Toppen