Senaste nytt

Nära ny linje Kalmar - Ronneby - Frankfurt

Rebel

Medlem
Jag tror affärsiden generelt är att få pengar ifrån olika kommuner. Denna gång använder man flygplan som ursäkt. Jag tänker även på nextjet äventyr i västerås där man la ner linjen innan den öppnades men ändå fick massa pengar av kommunen
 

Valley

Medlem
Måste ju vara en god idé.
Och mellanlandning i Ronneby också. Denna företagsmetropol. Men jag kan ju gissa fel. Kanske är ett fruktansvärt sug efter en internationell linje.

Kanske har man gjort en tung utredning hos näringslivet där man fått svar på frågorna om man har internationellt resande. Och om man vill ha en internationell linje från Kalmar/Ronneby.
För säkerhets skull utelämnar man frågorna om hur många resor man har årligen. Om Frankfurt är optimalt. Om man tänker använda linjen även om det blir ett blåbärsbolag som flyger och man hela tiden måste köpa 2 omgångar biljetter.

Lär det väl snart bli aktuellt med en containerhamn i Ronneby också. Det är ju ett måste bland dagens landsortskommuner att ha en egen hamn.
Näringslivet och den kraftigt ökade e-Handeln kräver en hamn.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Alf

Medlem
Man slutar aldrig förvåna sig över de flyggalna kommunpolitikerna som till varje pris skall ha en flyglinje till något hub i Europa oavsett kostnaden. Nu borde ju kostnaden för just Ronneby vara minimal eftersom Försvarsmakten driver flygplatsen men det blir ändå inte gratis. Man kan ju tycka att folk i regionen borde kunna ta sig till Växjö och utnyttja KLM istället.
 

Skogi

Medlem
Det är ju en betalsida men sägs det något om vilket flygbolag man hoppas på?

Det står i artikeln ingenting om vilket flygbolag som skall trafikera sträckan. Endast att sträckan som skall trafikeras är Kalmar-Kallinge-Franfurt en t/r om dagen och att regionen och kommunerna skall stå för halva kostnaden.
 

Palazzi

Medlem
Roligt!
Verkar vara en trend med Europeisk trafik på mindre flygplatser, nu när inrikestrafiken minskar. Undantaget är väl Västerås, men då har man tät busstrafik till en av Skandinaviens största flygplatser.

Inte ett helt dumt val när man kan slinga trafiken så som indikerat.
Finns väl en risk att Kalmar/Öland Airport förlorar en del av inrikestrafiken och ”många” av de som inte har Norra Sverige som slutdestination (eller just Stockholm) byter säkert hellre i Frankfurt.

Ronneby får säkert inte supermycket merkostnader (allt är relativt) med tanke på att man som sagt redan subventioneras av andra anledningar.
När det gäller Växjö är det ju dåligt med kommunala anslutningar från t.e.x Karlskrona och Karlshamn. Bil såklart ett alternativ, men inte heller Växjö är ju en hubb värd namnet..

Vi får se hur det går och om tiden är rätt (tänkas att det kanske inte är imorgon man ska starta upp..:) )
 

Hachans

Medlem
Jag är lite tudelad här.

Jag tycker dels att trafik som inte bär sig själv inte ska förekomma. Kommunpolitiker älskar att ösa pengar i såna här projekt och kan sällan eller aldrig redovisa vad de lett till. Många av linjerna är bara prestigeprojekt.

Å andra sidan minskar beroendet av Arlanda och det tycker jag är toppen. Det finns ingen naturlag som säger att alla resenärer måste åka via Stockholm när det för många resmål blir en direkt omväg.
 
Toppen