Senaste nytt

Moskva - Kiev, problem?

nota bene

Medlem
Är EU-förordningen om passagerares rättigheter tillämplig på situationen?
Är flygets startpunkt i EU? Om det är utgångspunkt i Ryssland och destination Ukraina lär ju inte EU-regler gälla.

Eftersom det är tillåtet att flyga till Ukraina (dock inte vissa östra delar) bör det vara svårt att hävda force majeure, även om de kan hävda säkerhetsskäl.
 

Svartson

Medlem
Är flygets startpunkt i EU? Om det är utgångspunkt i Ryssland och destination Ukraina lär ju inte EU-regler gälla.

Eftersom det är tillåtet att flyga till Ukraina (dock inte vissa östra delar) bör det vara svårt att hävda force majeure, även om de kan hävda säkerhetsskäl.

Min bokning med Aeroflot är Paris - Moskva - Odessa. Alltså går det inställda flyget inte från EU men däremot min anslutande flight.
 

trekker

Medlem
Varför inte göra som agehall föreslår, stanna hemma. Vad skall man till dessa skitländer för i de tider som nu råder.
Själv känner jag en klump i magen efter vad som hänt och känner så där inför min flight på måndag som inte går till ukraina. Jag skulle inte flyga dit just nu för alla pengar i världen.
 

johhenrik

Medlem
Varför inte göra som agehall föreslår, stanna hemma. Vad skall man till dessa skitländer för i de tider som nu råder.

Nu har vi ju ingen som helst aning om varför han ska dit, så det är ju en rätt onödig kommentar tycker jag. Det kanske inte var din mening, men jag läser den som nedlåtande mot honom, pga hans destination.

Det är nog rätt många här som rest till länder som många andra inte gillar, men som man varit tvungen att resa till iaf pga olika omständigheter.
 

Alf

Medlem
Nu har vi ju ingen som helst aning om varför han ska dit, så det är ju en rätt onödig kommentar tycker jag. Det kanske inte var din mening, men jag läser den som nedlåtande mot honom, pga hans destination.

Det är nog rätt många här som rest till länder som många andra inte gillar, men som man varit tvungen att resa till iaf pga olika omständigheter.

Det var absolut inte menat som nedlåtande mot Svartson utan tycker bara synd om dom som av olika anledningar måste åka till länder man borde hålla sig ifrån.

Jag har rest i hela mitt yrkesverksamma liv och i yngre år var man lite ung och tuff och åkte till de länder jag aldrig skulle sätta min fot i idag. Men med ålderns ansvar och när man fått familj så valde jag bort dessa länder och gör det än idag. Sedan har vi olika värderingar vilka länder man gillar eller inte. Det är inte alltid samma att jobba i ett land och turista i landet.
 

Svartson

Medlem
Är flygets startpunkt i EU? Om det är utgångspunkt i Ryssland och destination Ukraina lär ju inte EU-regler gälla.

Eftersom det är tillåtet att flyga till Ukraina (dock inte vissa östra delar) bör det vara svårt att hävda force majeure, även om de kan hävda säkerhetsskäl.

Någon som vet vad som gäller när min biljett går med ett leg paris-moskva och sedan ett andra, inställt, moskva-ukraina? Gäller eu-förordningen?

För att sedan avsluta diskussionen om lämpligheten att åka till ukraina så hade jag inte heller åkt till de östra delarna för närvarande. Kiev och de västra delarna är dock helt annorlunda säkerhetsmässigt och inte så annorlumda än vilket land i regionen alls.
 

nota bene

Medlem
Någon som vet vad som gäller när min biljett går med ett leg paris-moskva och sedan ett andra, inställt, moskva-ukraina? Gäller eu-förordningen?

För att sedan avsluta diskussionen om lämpligheten att åka till ukraina så hade jag inte heller åkt till de östra delarna för närvarande. Kiev och de västra delarna är dock helt annorlunda säkerhetsmässigt och inte så annorlumda än vilket land i regionen alls.

EU-regeln gäller eftersom du har genom gående biljett FRÅN EU med ett icke-EU-bolag. Sedan om de kan hävda force majeure eller inte då det inte finns något flygförbud till din destination är en lite knepigare rättslig fråga. I.e. om flyget blir inställt, var beredd på rättslig process för att få EU-kompensation då de säkert lär hävda force majeure, även om det snarare är en säkerhetsåtgärd, och inte att det faktiskt är otillåtet (eller speciellt farligt) att flyga dit om man lägger rutten utanför det förbjudna området.
 

Svartson

Medlem
Tack för svar! Har ju köpt nya biljetter nu, men ska då ändå försöka hävda ersättningsgrund gentemot Aeroflot.
 
Toppen