Senaste nytt

Moskva - Kiev, problem?

Svartson

Medlem
För att återkoppla kan jag rapportera att det gick alldeles utmärkt att flyga via Moskva. Inga frågor eller trackasserier kring destinationen. Bortsett från en mindre försening från Moskva på väg till Kiev gick flygningen mycket smidigt (mindre så för de ryska medborgare av manligt kön mellan 16-60 år som Ukraina beslutade inte fick åka med..)

Såhär i efterhand kan jag också konstatera att röster om att man bör undvika Kiev känns lite naiva. Läget i Kiev, även kring barrikaderna på Maidan, kändes väldigt tryggt och t.o.m. de alltjämt beväpnade skarorna på torget gav ett vänligt intryck. Att valutan har droppat med ~35% på några månader är ju också rätt "trevligt" som besökare. Sammanfattningsvis rekommenderar jag alla att åka till Kiev och inte låta sig avskräckas av den politiska situationen.
 

Svartson

Medlem
Jag bumpar min egen tråd med anledning av det nya läget i ukraina.

Medier skriver nu att luftrummet i vart fall delvis stängs över ukraina. På måndag har jag för avsikt att flyga moskva -odessa med Aeroflot. Vad är aeroflots policy framöver maa det nedskjutna planet? Tror/vet ngn om det kommer påverka min flight?
 

agehall

Medlem
Jag skulle tippa på att de erbjuder dig ombokning ifall de inte får flyga.

Med tanke på utvecklingen senaste veckan, så skulle jag nog inte flyga ens i närheten. Spelar ingen roll vad du ska dit och göra - det är inte värt det.
 
Vi har en resa till St Petersburg inplanerad om några veckor. Just nu är jag inte jättesugen på att ta mig dit faktiskt.
 

Svartson

Medlem

Nej, jag vill under förutsättning att flyget ställs in boka om mig till ukranian airways. Problemet är väl att resebyrån inte lär agera innan flyget formellt ställts in och aeroflot lär väl hävda force majoure. Vilka krav kan jag ställa på resebyrån och flygbolaget i denna situation? Är EU-förordningen om passagerares rättigheter tillämplig på situationen?
 
Toppen