Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

PP4EH

Medlem
Jaha så vad får man i dagsläget för att ha ett platinum kontra guld ?

ett priority pass ? Sämre poäng intjäning samt en avgift på 600kr ?

Lounge on the go har man med båda nu..
hur är det med priority i security på tex Landvetter ?

om inte något drastiskt händer så nedgraderar jag till guld asap
 

lucasd

Medlem
Jaha så vad får man i dagsläget för att ha ett platinum kontra guld ?

ett priority pass ? Sämre poäng intjäning samt en avgift på 600kr ?

Lounge on the go har man med båda nu..
hur är det med priority i security på tex Landvetter ?

om inte något drastiskt händer så nedgraderar jag till guld asap
Platinum har ju loungetillgång, fria besök på Priority Pass och Amex-lounger för dig + 1. Ett Platinum extrakort som också ger loungetillgång.

Platinum ger även Fast Track, det gör ju inte Gold.

Sen är det ju en hel del andra saker som skiljer. Men det beror ju på hur man reser om det är värt det eller ej. :)
 

ekf

Medlem
Jag hittar inget på hemsidan om de extra 100k resp 300k poängen som nämndes i mailet som @Olle K fått.

Men utgår man från att det stämmer, så har jag gjort en liten sammanställning, med reservation för typos osv.

Edit: Bild borttagen, finns ny uppdaterad längre ner i tråden.
 
Last edited by a moderator:

lucasd

Medlem
Jag hittar inget på hemsidan om de extra 100k resp 300k poängen som nämndes i mailet som @Olle K fått.

Men utgår man från att det stämmer, så har jag gjort en liten sammanställning, med reservation för typos osv.

Visa bifogad bild 108047

Edit: Bilden utbytt pga fel ang Pontus enl post nedan

Bra jämförelse!

Med Platinum har man också tillgång till The Hotel Collection utöver det har Platinum även tillgång till Fine Hotels & Resorts och The Vacation Collection. :)
 

M.K

Medlem
Trevlig sammanställning. Jag ser fortsatt Gold som ett bättre alternativ (med dagens läge) från juli under ett år till det gamla priset. Som påminnelse har vi HHG och RRG statusar genom Plat förlängda till 2022 enligt utskick.

Besparingen juli-juli blir 9900sek skattade pengar (Plat+Elite-Gold) samtidigt som det tjänas mer KK säkrade EB poäng efter växling än med Elite.

Två vouchers förloras men, som jag skrivit i annan tråd, perioden efter pandemin kan ge läge för otroliga cash discounts istället med kvarvarande bolag.
 

Bankiren

Medlem
Om man har ett Platinum, så kan man ju dela ut några AmEx Gold till personer man litar på. Men hur räknas spenden då? Jag menar, måste ett specifikt Gold komma upp i 150 000 kr i spend för att trigga extrapoängen? Eller blir det för den samlade spenden för Platinum+Gold?
 
Toppen