Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

M.K

Medlem
@eddo

Med lite resande är Plat/premium utmärkt!
-Alltid fast track på ARN oavsett flygbolag.
-Loungeaccess +1gäst “överallt” oavsett flygbolag.
-Återkommande trevliga Plat erbjudanden.
-Hilton & Radisson Gold mm

Jag förstår att spenden är låg som student, men klarar du 12,5’ i månaden kör du detta på premium detta år.

150’x0,15=22 500eb
1st 2-1 voucher.

Se också till att bli värvad till Plat. I nuläget får du 100’MR (/16:6250EB) och 2000kr i voucher på Brasserigruppens restauranger efter uppnått spendkrav.
 

inka

Medlem
Vad jag förstår så ingår det för Gold card huvudkortsägaren totalt 4 fria loungebesök med PriorityPass och utöver detta ingår det även 4 fria besök på American Express Lounge by Pontus på Arlanda, stämmer det?

Gällande Gold extrakortsinnehavaren så läser jag att det är totalt 2 fria loungebesök med PriorityPass, ingår det även för Gold extrakortsinnehavaren fria besök på American Express Lounge by Pontus på Arlanda, isf hur många besök?

Tack :)
 

eddo

Medlem
Vad jag förstår så ingår det för Gold card huvudkortsägaren totalt 4 fria loungebesök med PriorityPass och utöver detta ingår det även 4 fria besök på American Express Lounge by Pontus på Arlanda, stämmer det?

Gällande Gold extrakortsinnehavaren så läser jag att det är totalt 2 fria loungebesök med PriorityPass, ingår det även för Gold extrakortsinnehavaren fria besök på American Express Lounge by Pontus på Arlanda, isf hur många besök?

Tack :)
Stämmer att det ingår 4 PP-besök (+2 för extrakortsinnehavaren) samt 4 Pontus-besök.

Som jag förstått Pontus-förmånen för Gold gäller 4 besök totalt per konto, dvs inga extra besök för extrakortsinnehavare. Om ni reser tillsammans kan ni väl dock gå dit tillsammans men då förbrukas 2 av totalt 4 besök.
 
Last edited:

inka

Medlem
Tack :) hur är det med Prioritypasset, får man det automatiskt som huvudkortsägare eller behöver man ansöka om det separat? Och hur får extrakortsinnehavaren sitt Prioritypass?
 

inka

Medlem
Så hur gör man rent praktiskt vid Pontus Loungen, visar huvudkortsägaren sitt guldkort och säger att man ska använda sig av två besök (av fyra) varav ett besök används av huvudkortsägaren och det andra besöket av extrakortsägaren alt en gäst? Dras det sedan pengar på Amex guldkortet för det faktiska beloppet man äter och dricker för och att detta sedan automatiskt krediteras av Amex?

Kan man någonstans se hur många Pontus Loungebesök man förbrukat och samma sak gällande Prioritypassbesöken?

Gällande Prioritypassbesöken, visar man både sitt Prioritypass och guldkort på loungen man besöker? Och samma fråga här, kommer det att på guldkortet debiteras för besöket och att Amex sedan automatiskt krediterar?

Tack och önskar er en trevlig helg :)
 

palmen

Moderator
visar huvudkortsägaren sitt guldkort och säger att man ska använda sig av två besök (av fyra) varav ett besök används av huvudkortsägaren och det andra besöket av extrakortsägaren alt en gäst? Dras det sedan pengar på Amex guldkortet för det faktiska beloppet man äter och dricker för och att detta sedan automatiskt krediteras av Amex?
Nej, mat och dryck på Pontus är gratis enligt den meny som finns. Vill du ha något utöver det får du betala för det som vanligt.

Gällande Prioritypassbesöken, visar man både sitt Prioritypass och guldkort på loungen man besöker? Och samma fråga här, kommer det att på guldkortet debiteras för besöket och att Amex sedan automatiskt krediterar?
Du visar bara priority pass, de struntar fullständigt i vilket kreditkort du har.

Kan man någonstans se hur många Pontus Loungebesök man förbrukat och samma sak gällande Prioritypassbesöken?
Inte mig veterligen
 

inka

Medlem
Gold card huvudkortsägaren har ju totalt 4 fria loungebesök med PriorityPass och utöver detta ingår det även 4 fria besök på American Express Lounge by Pontus på Arlanda. För Gold extrakortsinnehavaren så är totalt 2 fria loungebesök med PriorityPass.

Skaffade kortet nyligen, nu i höstas 2022, får man ny fria besök 1 januari, 2023 eller fylls det på efter 1 år passerat, dvs i mitt fall kommer ny fria besök hösten 2023?
 
Toppen