Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

Hachans

Medlem
Kommer onekligen att bli spännande. Idag, utanför rusningstid, tog det en kvart att få betjäning.

Slutat bemöda mig att ens gå dit. Gårdagens bröd och billig yoghurt kan jag få hos både SAS och Norrsken, men mycket snabbare än hos Pontus pga självbetjäning. Ingen väntetid vid incheckningen heller med utrustning som aldrig tycks fungera ordentligt eller behöva invänta personal.

Nej, det blir en nedgradering av Platinumkorten men misstänker att det är som någon sa billigare för Amex att trycka in folk i loungen än i Uber.

Fast det kanske inte går så bra för Uber i Sverige heller.
 

jolmic

Medlem
Slutat bemöda mig att ens gå dit. Gårdagens bröd och billig yoghurt kan jag få hos både SAS och Norrsken, men mycket snabbare än hos Pontus pga självbetjäning. Ingen väntetid vid incheckningen heller med utrustning som aldrig tycks fungera ordentligt eller behöva invänta personal.

Nej, det blir en nedgradering av Platinumkorten men misstänker att det är som någon sa billigare för Amex att trycka in folk i loungen än i Uber.

Fast det kanske inte går så bra för Uber i Sverige heller.

Ja. Dagens "upplevelse" var ingen hit.
 
Last edited by a moderator:

eddo

Medlem
Några uppdateringar om förändringar från nu i januari? Tänker främst angående Pontus-förmånen. Kommer de fyra besöken gälla utöver PP-lounger (alltså 4 besök i PP-lounger + 4 på Pontus) eller är det totalt 4 besök? Funderar på att skaffa Gold utöver mitt befintliga Amex Elite ifall att det är 4+4, men då det är rätt avgörande för huruvida jag ser ett nog stort värde i kortet för att skaffa det så vill jag vara säker innan jag ansöker.
 

M.K

Medlem
@eddo Två olika erbjudanden. De fyra loungebesöken är genom Priority Pass ( kräver registrering).

Pontus kommer i tillägg genom att visa upp Ditt Gold där. Det ser dock ut att inte inkludera en gäst till skillnad från mitt Plat, vilket begränsar förmånen för många.
 

eddo

Medlem
@eddo Två olika erbjudanden. De fyra loungebesöken är genom Priority Pass ( kräver registrering).

Pontus kommer i tillägg genom att visa upp Ditt Gold där. Det ser dock ut att inte inkludera en gäst till skillnad från mitt Plat, vilket begränsar förmånen för många.
Tack för svar! Finns det någon officiell kommunikation från Amex om detta utöver texten på fakturan som postats tidigare i tråden? Jag hittar inget på amex hemsida, men jag kanske missat någon sida. Tänker bland annat på huruvida förmånen även gäller för extrakortsmedlemmar. Även gällande det du skriver om att man inte får ta med sig en gäst, är detta något som Amex publicerat någonstans (misstror dig ej men funderar på om det sagts officiellt eller om det är rykten/spekulationer)?
 

M.K

Medlem
@eddo Du kan se infon i appen.

Gold:

AC267F23-78DB-4E41-9D4B-0E402516E4F7.jpeg


Platinum, sista stycket;

C0FB2F2F-99EE-45F0-8722-806144640F8E.jpeg
 

M.K

Medlem
@eddo Det är ändå en intressant kombination om man inte vill lägga 950:-/månad för Plat/Elite vilket är förståerligt i många fall. Förmånerna överlappar delvis varandra till hög månadskostnad. Med Gold ges även Lounge on the go!

Jag föredrar personligen Plat/premium för 650:-/månad då Plat är ett så mycket bättre kort än Elite på många sätt. Jag har dock LTG och har flugit ihop mitt EBD länge nu utan dessa extra 20’ i statuspoäng. Annat räknestycke då.
 

eddo

Medlem
@eddo Det är ändå en intressant kombination om man inte vill lägga 950:-/månad för Plat/Elite vilket är förståerligt i många fall. Förmånerna överlappar delvis varandra till hög månadskostnad. Med Gold ges även Lounge on the go!

Jag föredrar personligen Plat/premium för 650:-/månad då Plat är ett så mycket bättre kort än Elite på många sätt. Jag har dock LTG och har flugit ihop mitt EBD länge nu utan dessa extra 20’ i statuspoäng. Annat räknestycke då.
Ja, jag står mellan valet att köra Elite+Gold eller Premium+Platinum då jag inte känner för att betala för Elite+Platinum som student. Nu när jag fått klarhet i att endast 4 besök per år gäller totalt dvs inga ytterligare besök för extrakortsmedlem och då inte heller gäst tillåts (vilket jag ändå kan tycka är rimligt med tanke på kortets låga kostnad etc) så försvinner en stor del av värdet för mig och jag kommer troligen att köra på Platinum + Premium. EBG når jag ändå på egna meriter utan statuspoängen från kort och känns som att kombon med Platinum ger klart mest för pengarna.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen