Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

Moco

Medlem
Helt värdelöst. Är tillbaka idag. Tomt och ingen personal. Vill verkligen AMEX förknippas med detta? Är det här nivån man ska förvänta sig?

Visa bifogad bild 120196 Visa bifogad bild 120197

Enig. Har samma erfarenhet och det går i princip aldrig att använda sig av erbjudandet i praktiken av olika anledningar; antingen är det slut, det är fel tid, den och den grejen ingår inte osv. Man kan tolka att AmEx inte vill att det ska gå att använda, eller så är Espresso House helt enkelt en värdelös samarbetspartner - jag tycker iof dem är värdelösa rent generellt också. Ofta ligger problematiken i deras personal som inte sällan är såväl trångsynt som rent otrevlig.

Men för svenska kortinnehavare ville ju Sauter ha kundfeedback och gick ut med sin adress nyligen, så det är ju bara att påtala det för honom.

Mervärdet i de svenska produkterna, och i synnerhet Platinum och up, är i dagsläget nära 0.
 

ndr

Medlem
Hej,

Jag beställde mig ett Amex Gold igår för att få ihop nån form av rewards poäng istället för att bara köra med debit kort som jag gör idag.
Har tidigare kört med SAS Amex / SAS MC och hela Curve och GBIT grejen men jag kom aldrig upp i dom spends som krävdes för att få vouchers så jag la ner det tillslut (även om jag var hyfsat nära ett tag).
Nuförtiden kanske jag skulle lyckas få en voucher men jag orkar inte hets jaga poäng som då, därav Amex Gold istället.

Eftersom Amex kan vara si sådär i vissa butiker tänkte jag även komplettera med något annat kort, har ni nåt förslag på vilket kort som skulle passa om man är ute efter "rewards" i nån form. EB eller liknande är inte jätte aktuellt som sagt och jag vet inte om det skulle vara värt å skaffa sig ett SAS MC som backup och sakta samla poäng ändå? Men det lär väl ta en evighet om man inte kör SAS Amex / MC kombon?

Dom enda krav jag har är att kortet ska kunna anslutas till Apple Pay och att man ska kunna få efaktura.
Har sett att många föredrar Komplett kortet men dom har inte efaktura så då är den inte intressant.

Tack!
 

palmen

Moderator
Hej,

Jag beställde mig ett Amex Gold igår för att få ihop nån form av rewards poäng istället för att bara köra med debit kort som jag gör idag.
Har tidigare kört med SAS Amex / SAS MC och hela Curve och GBIT grejen men jag kom aldrig upp i dom spends som krävdes för att få vouchers så jag la ner det tillslut (även om jag var hyfsat nära ett tag).
Nuförtiden kanske jag skulle lyckas få en voucher men jag orkar inte hets jaga poäng som då, därav Amex Gold istället.

Eftersom Amex kan vara si sådär i vissa butiker tänkte jag även komplettera med något annat kort, har ni nåt förslag på vilket kort som skulle passa om man är ute efter "rewards" i nån form. EB eller liknande är inte jätte aktuellt som sagt och jag vet inte om det skulle vara värt å skaffa sig ett SAS MC som backup och sakta samla poäng ändå? Men det lär väl ta en evighet om man inte kör SAS Amex / MC kombon?

Dom enda krav jag har är att kortet ska kunna anslutas till Apple Pay och att man ska kunna få efaktura.
Har sett att många föredrar Komplett kortet men dom har inte efaktura så då är den inte intressant.

Tack!
Nordic Choice mastercard? Vid kampanj som frekvent återkommer får du guld hos nordic choice. All spend räknas sedan mot status och det är kampanjer var och varannan vecka. Så om du vill ha poäng för att bo p hotell i norden är det ett bra komplement
 

ndr

Medlem
Nordic Choice mastercard? Vid kampanj som frekvent återkommer får du guld hos nordic choice. All spend räknas sedan mot status och det är kampanjer var och varannan vecka. Så om du vill ha poäng för att bo p hotell i norden är det ett bra komplement
Tack för tipset @palmen. Tyvärr bor jag sällan på hotell i Norden så just det kortet kanske inte passar mig.
Jag får leta mig fram och se om jag kan hitta nåt som passar :)
 

Sir Lemon

Medlem
Hej,

Jag beställde mig ett Amex Gold igår för att få ihop nån form av rewards poäng istället för att bara köra med debit kort som jag gör idag.
Har tidigare kört med SAS Amex / SAS MC och hela Curve och GBIT grejen men jag kom aldrig upp i dom spends som krävdes för att få vouchers så jag la ner det tillslut (även om jag var hyfsat nära ett tag).
Nuförtiden kanske jag skulle lyckas få en voucher men jag orkar inte hets jaga poäng som då, därav Amex Gold istället.

Eftersom Amex kan vara si sådär i vissa butiker tänkte jag även komplettera med något annat kort, har ni nåt förslag på vilket kort som skulle passa om man är ute efter "rewards" i nån form. EB eller liknande är inte jätte aktuellt som sagt och jag vet inte om det skulle vara värt å skaffa sig ett SAS MC som backup och sakta samla poäng ändå? Men det lär väl ta en evighet om man inte kör SAS Amex / MC kombon?

Dom enda krav jag har är att kortet ska kunna anslutas till Apple Pay och att man ska kunna få efaktura.
Har sett att många föredrar Komplett kortet men dom har inte efaktura så då är den inte intressant.

Tack!
Känns lite svårt att tolka vad du egentligen önskar med ett kort. Verkar lite som att du riktigt vet vad du vill. Mitt svar hade varit SAS-Mastercard men det tycker du inte har ngt värde i inlägget. Ett sätt att få upp spenden på ett ev SAS-Amex är ju att betala räkningar med det. Då har du åtminstone en voucher/år.
 

ndr

Medlem
Känns lite svårt att tolka vad du egentligen önskar med ett kort. Verkar lite som att du riktigt vet vad du vill. Mitt svar hade varit SAS-Mastercard men det tycker du inte har ngt värde i inlägget. Ett sätt att få upp spenden på ett ev SAS-Amex är ju att betala räkningar med det. Då har du åtminstone en voucher/år.

Jag vet knappt själv vad jag vill :D
Känner mest att man går miste om "något" om man bara fortsätter köra med debitkort. Med Amex Gold får jag iallafall MR som byggs på sakta men säkert.

Det jag tyckte var jobbigt med SAS korten var som sagt stressen för att inte gå miste om voucher...t ex när man låg runt 110-130k spend i slutet på året och var "tvungen" att handla något bara för att komma upp till voucher gränsen, vilket jag inte gjorde :)

SAS MC är troligtvis det kort som passar bäst som backup trots allt så jag kanske får fundera en extra gång över den.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag vet knappt själv vad jag vill :D
Känner mest att man går miste om "något" om man bara fortsätter köra med debitkort. Med Amex Gold får jag iallafall MR som byggs på sakta men säkert.

Det jag tyckte var jobbigt med SAS korten var som sagt stressen för att inte gå miste om voucher...t ex när man låg runt 110-130k spend i slutet på året och var "tvungen" att handla något bara för att komma upp till voucher gränsen, vilket jag inte gjorde :)

SAS MC är troligtvis det kort som passar bäst som backup trots allt så jag kanske får fundera en extra gång över den.
I grunden tror jag det handlar om hur mycket du uppskattar att flyga ståndsmässigt och bekvämt när du flyger interkontinentalt samt hur mycket du uppskattar fördelarna med lounger, business-check-in, fast-track mm. Det räcker med att du gör ngn långresa om året för att det ska väga upp kostnaden med kortet/korten. SAS-Amex i kombination med SAS-MC är för mig riktigt bra, eftersom det räcker med några få resor om året för att nå Guld. Om det är så för dig så är det bättre att gå all-in och samla poäng via att handla på Coop med ditt Amex (och därmed dessutom få Coop-poäng att sedan växla till Eurobonuspoäng vid ngn kampanj där växlingen är extra förmånlig), köpa el hos Fortum mm. Det bygger isf på att du använder Amexkortet medvetet på i princip alla utlägg, i andra hand SAS-MC. Om du sedan har svårt att nå spenden på 150’ så kan det underlätta om du på marginalen ex betalar hyra, el och annat via Betalo. Det gjorde jag ngt år och det gav 12x 6000:- i spend. Det kostar ju 2,5% men är ganska prisvärt eftersom du då både får poäng och når vouchern lättare. Jag tycker du ska överväga att bli som oss härinne ;) Lycka till med tankarna!
 
  • Gilla
Reactions: ndr

Bankiren

Medlem
Det jag tyckte var jobbigt med SAS korten var som sagt stressen för att inte gå miste om voucher...t ex när man låg runt 110-130k spend i slutet på året och var "tvungen" att handla något bara för att komma upp till voucher gränsen, vilket jag inte gjorde :)

EB-poängen är ju giltiga i 5 år, så man kan ju alltid spara på hög. :)
 
  • Gilla
Reactions: ndr
Toppen