Senaste nytt

Med 4åring på tur - optimering av poänguttag

Kris

Medlem
IHG (InterContinental Hotel Group) har regelbundna kampanjer de kallar "point breaks". Nu för tiden erbjuder point breaks "först till kvarn" för bokning av nätter för 5k-15k IHG-poäng per natt inom angivna tidsperioder. Denna gång (IHG Pointbreaks 24 september - 30 november 2018 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) fanns det 10 InterContinental-hotell på listan, vilket hör till ovanligheterna. Kändes dumt att inte pricka in någon av dessa. Sagt och gjort - en lång-weekend blev bokad för mig själv och min trogna 4årige reskamrat (min dotter...).

När hotell väl var bokat börjades flight-letande från Köpenhamn vilket, som alltid, är en angenäm uppgift. Prioritet föll på restider, star alliance carrier och möjlighet att testa gärna två olika produkter från min 4årige reskamrats synvinkel. Valet föll till slut på Lufthansa via München ut och Austrian via Wien hem.

Resmålet då? Valet föll på Kiev, Ukraina.


Lufthansa Business Class - LH2441 Köpenhamn-München
Vi lyckades pricka en slot i säkerhetskontrollen efter morgonhetsen (noll personer i kö i SAS fasttrack) och resan påbörjades med ett snabbt stopp i SAS guldlounge. Var lättad att se B4 som gate. Sist vi åkte hamnade vi ute på gamla inrikes, vilket är en styv promenad för en 4åring, i synnerhet om man har lite kort om tid. Efter en smärtfri och välfungerande prio-boarding var vi äntligen på väg.

Av totalt fyra rader business class hade vi platserna 4A och 4D. Då konfigurationen var 2+2 (CRJ900) genererade de fina "Ihr Freiraum"-lapparna tomma säten med 1+1 som följd. Detta är dock inte optimalt med en 4åring som ressällskap, så vi "trängde ihop oss" på 4A och 4B. Vi kunde dock använda andra sidan som avlastningsyta. En väldigt trevlig dam i kabinpersonalen kom med filt och kudde till min reskamrat innan takeoff, utan att vi efterfrågat det. Trevlig gest! Samma dam beklagade sig även över det faktum att vi var tvungna att tränga ihop oss så mycket i business class-kabinen. Hon insåg "dilemmat" och erbjöd sig att komma förbi när eljest vi behövde hjälp att röja undan brickor eller annat. Bra där!

Min reskamrat blev väl uppmärksammad med både Lego, målarbok och förbeställd barnmåltid. Den dryga timmen i luften försvann i ett nafs. Bonus för att dryck serveras i glas och kaffe i porslinskrus. Helt klart en smula mer premium än plast/pappmuggar. Gardinen åkte för efter 10min och öppnades regelmässigt först vid förberedelser för landning. Det sagt, gardinen i en CRJ900 är ytterst minimal.

Det hanns med ett snabbt stopp i Senatorloungen på H-piren. Perfekt att få en snack och en päronjuice i baren innan nästa flyg. En av loungedamerna stannade oss prompt vid entrén för att dela ut en liten lufthansanalle till min reskamrat. Förträffligt!


IMG_20181115_084733.jpg

Ihr Freiraum

IMG_20181115_083654.jpg

LH CRJ900 - inte så mycket gardin för pengarna...

IMG_20181115_091142.jpg

Målarbok och Lego till min reskamrat


IMG_20181115_091853.jpg

Luftansa Business Class child meal (frukost)



Lufthansa Business Class - LH2544 München-Kiev
A320 med en halvfull 5 raderas businessclass-kabin. Denna gång med full tygridå. Ännu ett set Lego etc. och lite choklad till min reskamrat när vi gick ombord. Trevligt!

En lätt lunch serverades. Inget för den rejält hungriga, men kändes ok för en 2h flight. Barnmåltiden var en hit (bortsett från ruccola, som är ganska skarpt för gemene småtting). Det traskades fram och tillbaka flera gånger och frågades om påfyllning osv. Således ingen "serve, run and hide" från kabinepersonalen. Förutom en 30min försening får denna del av resan anses vara relativt odramatisk. Hur var det med gardinen då? Jo, den drogs för direkt när säkerhetsbältesskylten släcktes och drogs från precis innan landning. Full gardin-pott!

Efter landning var det äntligen dags - stämpling av pass. Denna fantastiska feature är man ju inte bortskämd med vid varje resa längre. Kanske något att plocka upp vid kontrollen i Hyllie för att skapa mervärde för individen...? Hahr... Damen i passkontrollen delade bås med en praktikant som satt och kände på våra Scandi-pass noga och länge. Kändes i alla fall som en "ny på jobbet" grej. Efter tullen mötte vi en välkammad man med pråpert laminerad skylt med den flotta Intercontinental-loggan. Honom skall vi ha!

IMG_20181115_123654.jpg

Luftansa Business Class meal

IMG_20181115_123657.jpg

Luftansa Business Class child meal


InterContinental Kiev
Som väntat blev vi bländade av guldglans på väg från svängdörren till incheckningsdisken. Det visades oändlig tacksamhet för IHG-lojalitet och hela vårt incheckningskit låg strax färdigt på marmorbänken. Fick standardfrågan "welcome amenity points or a drink, Sir?". Valde poängen varvid en man strax dök upp med en bricka med ett glas bubbel. Well... poängen kom in på kontot strax därefter, så det blev dubbelt upp! I egenskap av IHG Royal Ambassador fick jag dubbel (eller i alla fall enkel, beroende på hur man räknar) uppgradering från standardrum till Club Deluxe, med tillgång till Club Intercontinental. Inget läge att beklaga sig, då uppgradering och Club-access inte är en officiell förmån på reward stays. (Men, borde vara. Så blev det sagt) Rummet var helt ok och följde den generella färgkoden med guld osv. Gratis minibar för alla gäster, dock med begränsat utbud. Fick en notis om att Royal Ambassadors kan beställa ett kompletterande minibar-sortiment gratis, vilket aldrig prövades. Damerna i klubbsalongen insisterade på att allehanda dryckesprodukter skulle prövas där, så RDI-kvoten uppfylldes ganska snabbt där.

IMG_20181115_163840.jpg

IC Kiev minibar (dock utan kompletterande sprit-kit)


IMG_20181115_164512.jpg

Lufthansafågeln njuter av InterContinental Kiev Ambassador welcome amenitites

IMG_20181115_194820.jpg

InterContinental Kiev children amentities



Club Lounge
Upplägget följer mer eller mindre standard för InterContinental med frukost, afternoon tea på eftermiddagen och canapéer och kröka på kvällen. Lite annorlunda administrativt upplägg då denna klubbsalong saknade reception. Entrén var bara som en stum dörr till ett konferensrum. Lite udda. Servicen var för övrigt fläckfri (vita handskar när sugrör delades ut till min reskamrats mjölk). Det var den i särklass mest glesbesökta klubbsalong jag besökt. Samtliga kvällar var jag och min reskamrat ensamma för krubb på kvällen. Kan tilläggas att det fanns käk i rikliga mängder, så trots förmaningen från IHG att erbjuda "bite size" canapés istället för regelrätta måltider på kvällen, kunde vi lätt köra kvällsmatsrace i klubbsalongen. Detta passar ganska fint som ett flexibelt alternativ med en fyraåring på släp.

IMG_20181115_183709.jpg

Dubbla dubbeldörrar med lås in till Club Intercontinental

IMG_20181116_080220.jpg

Stämningsbild från klubbsalongen


IMG_20181116_080227.jpg

Frukost

IMG_20181115_184130.jpg

Kvällskäk

IMG_20181115_184135.jpg

Kvällskäk

IMG_20181115_184439.jpg

Kvällskäk

IMG_20181115_185635.jpg

Dryckesutval


IMG_20181117_194610.jpg

Finn fyra fel...


Övriga reflektioner från hotellet
Gymmet var minimalt men i ok standard. Finns även en mindre pool som var folktom vid de två tillfällen vi var förbi. Härlig atmosfär i lobbyn på kvällen med en blandning av guld, live pianomusik, välpyntat lokalt klientel (med visst maffialiknande inslag) och rikligt med bubbel. Pianisten hade för övrigt som enda hjälpmedel ett på flygeln liggandes armbandsur i....guld...

Genom PressReader fanns det möjlighet att få sin lokala tidning levererad till dörren på morgonen. Det var ett tag sedan jag upplevde detta, då många hotell gått över till digital distribution med endast några få (oftast med lokal betoning) "riktiga" tidningar som fysiska kopior. Uppskattad och trevlig service att få dagens Politiken på morgonen (som enda hem-regionala tidning på listan).

IMG_20181116_075158.jpg

Trevligt med färsk tidning på morgonen



Hemresa från Kiev Boryspil
Våra åtråvärda plåtar till Austrian Business Class gav snabbkö både till inchecking, säkerhetskontroll och passkontroll på Boryspil airport. Snabbt var vi förbi de praktiska momenten och kunde segla in i Boryspils paradis - loungeavdelningen på andra våningen.

Vi var hänvisade till tredjeparts lounge (bredvid Mastercard Lounge) där det erbjöds en ljus lokal med sittgrupper i flottaste snitt. Emellertid med näst intill motbjudande käk. Dock verkar det som att baristafunktionen varit på plats bra längre än i SAS guldlounge på Kastrup. Det var gott om folk med mjukisdräkter av allehanda lyxmärken. Hela upplägget och stämningen i loungen kan nog bäst sammanfattas som supersunkig lyx. Det erbjuds partiell utsikt till plattan om man står upp nära fönstren - alltid nått.

Som gubben i lådan kom en av loungeröjarna med en näve färgpennor och papper till min reskamrat. Klart positiv överraskning. Vi snackar dessutom de där lite tjockare trekantiga färgpennorna. Inga små Lufthansapinnar här inte ;-)


IMG_20181118_120127.jpg

Stämningsbilder från loungen i Boryspil

IMG_20181118_120356.jpg

Stämningsbilder från loungen i Boryspil

IMG_20181118_115656.jpg

Mat i loungen i Boryspil

IMG_20181118_121056.jpg

Mat i loungen i Boryspil


Austrian Business Class - OS662 Kiev-Wien
Ordentligt separerad fålla för prio boarding för ombordstigning på denna A321 som skulle ta oss till Wien. Vi hade plats 2A och 2C med totalt två rader Business class. Mittsätesrytterieliminering även på Austrian med Ihr Freiraum på mittensäten, dock under branding "reserved for your comfort".

Service och kommunikation var närmast obefintlig. Förutom utdelandet av matbrickorna då. Ingen fråga om kaffe, ingen spontan extra runda med fråga om dryck osv. Bad om ett glas vatten mot slutet av flygningen. Ok, det fick jag, men det kändes nästan som att det kom med SAS-tunga steg...

Skall nämnas att min reskamrat var nöjd med barnmåltid (pastarätt med Kinderägg som extra dessert) och ett par nya fingernallar att sysselsätta sig med.

Gardinen åkte för på marschhöjd, men förblev öppen hela resan efter personalens första passage fem minuter senare.

IMG_20181118_140210.jpg

Austrian Business Class meal

IMG_20181118_140151.jpg

Austrian Business Class child meal

IMG_20181118_135939.jpg

Gardinen i full aktion

IMG_20181118_131815.jpg

Austrian Freiraum



Austrian Business Class - OS303 Wien-Köpenhamn
Med endast 45min anslutningstid i Wien och en något försenad inkommande flight känndes det lite tight för stundande byte i och med passkontroll och säkerhetskontroll på väg in i Schengenland. Min reskamrat är rapp, men efter en lång dag på resande fot kan man inte räkna med sprint. Kom till gate mer eller mindre i sista stund. Dock visade sig den lilla strimman av stress obefogad. Total bondgård med handbagage som skulle checkas från främre galley(!) (mängden handbagage fick inte plats i kabinen). Den som löser denna cirkus permanent borde få en pokal av ädelmetall. Det var en hårsmån från att vi på rad ett fick checka vår enda väska (bulkhead ju...). Hade känts ganska nesligt...

IMG_20181118_151818.jpg

Utsikt från 1A, personalen kutade fram och tillbaka med minst 15-20 kollin som inte fick plats i kabinen på denna A320.

Ockuperade plats 1A och C på denna tur. Även denna gång två rader Business Class totalt. Lite mer munter personal på denna flight dock. Damen som ansvarade för C-kabinen var ute och patrullerade flertalet gånger. Inte bara en simpel kik genom främre gardinen utan flertalet turer till rad två och tillbaka igen :) Hon rättade upp lågvattenmärket från förra flighten. Min reskamrat sov sig igenom hela turen, så blev ingen recension av kids amenities denna gång.

Även på denna flight åkte gardinen för väl uppe i luften. En M-are från rad3 blev samtidigt hänvisad till bakre toaletten. Hoppla hoppla!

IMG_20181118_155158.jpg

Sista måltiden (well...för denna resa i alla fall)

Efter safarin på Boryspil var det skönt att åter igen slå klackarna mot parketten på Kastrup. Övervägde en tur in i SAS lounge i förhoppning om lite kalla fiskefrikadeller, men den väntande resterande familjen där hemma trumfade detta spontana infall. Blev en rask promenad mot Øresundståget istället.


The verdict?
Tycker helt klart att Lufthansa kammade hem det den här gången. Servicen kändes mycket mer personlig och angenäm på Lufthansaflighterna. Men man skall iofs. kanske inte dra för stora växlar på ett par datapunkter på C-turer i "närområdet". InterContinental i Kiev en angenäm upplevelse. Så även byn. Trots att första snön hade kommit fanns det massor att göra, både ute som inne, med en 4åring i sällskapet. Åkte en av de längsta konsekutiva rulltrapportna i mitt liv ner till tunnelbanan i Kiev - nästan kusligt lång. Även detta totalt uppskattat av min reskamrat. Om man håller sig från kaviaren så är prisnivån dessutom extremt överkomlig.


Lite poängsnack avslutningsvis
Hotellrum bokades under IHG point breaks till det fashionabla priset av 15k poäng per natt. Som referens så ger IHG 10 poäng per spenderad US-Dollar (på de flesta hotell) med 0-100% bonus beroende på medlemsnivå. Ok, förr var alla point breaks 5k/natt (numera 5-15k), men i detta fall är även 15k ett kap i min mening. Kontantpriset för en natt i standardrum på IC Kiev är cirka 3kSEK för flexibel bokning (vilket poängbokningar är). Om man dessutom för skojs skull jämför utfallet efter min uppgradering med kontantpriset för motsvarande rum blir det 15k/natt mot dryga 4kSEK/natt. Detta ger således en ganska flott ratio för användning av IHG-poäng. Om man räknar på ett värde av cirka 5 öre/poäng (vilket verkar vara i häraden som florerar online) gav detta uttag cirka 4x mer. Alltid trevligt! Over and out!
 
Last edited:

Gus

Medlem
Väldigt bra rapport! IHG verkar riktigt bra att ha status på. Jag tycker att Hilton Diamond kan erbjuda gratis minibar också! Trevligt att resa iväg med sin 4-åring sådär . Jag hoppas kunna göra något liknande om ett år då jag också har en 4-åring!
 

Kris

Medlem
Väldigt bra rapport! IHG verkar riktigt bra att ha status på. Jag tycker att Hilton Diamond kan erbjuda gratis minibar också! Trevligt att resa iväg med sin 4-åring sådär . Jag hoppas kunna göra något liknande om ett år då jag också har en 4-åring!
Tackar! Absolut trevligt att kunna åka iväg med 4-åring. Vi har gjort några turer på tu man hand som varit riktigt lyckade. Stating the obvious...man får anpassa reseprogrammet en smula. Men det finns stora möjligheter att utforska nya ställen även på tur med mindre barn. Dessutom är det ett trevligt sätt att komma i kontakt med locals genom att hänga på lekplatser osv.

Trevlig rapport!
Lego och Kinder-ägg, högkvalitativt för kids.
Uttrycket ”M-are” gillade jag (framförallt när de ertappas) :p
Tackar för det! Helt med på den. Man kommer långt med Lego och Kinderägg :)
 
Toppen