Senaste nytt

MD-11 siger farvel og tak – sidste kommercielle flyvning over Holland med KLM

Redaktionen

Medlem
KLM-Farewell-MD-11-flight-Amsterdam-Schiphol-07-564x211.jpg

Den 10. januar 1990 lettede det første fly af typen McDonnel Douglas MD-11, med Finnair som premiereflyselskab. Efter 24 års slid har flyet gjort sit og det er tid til at sige farvel. Vi var med på MD-11′erens sidste dag i kommerciel trafik som blev fejret med en rundflyvning med KLM over Holland.

Da flytypen blev introduceret i 1990 var det en moderne flytype, en videreudvikling af DC-10′eren. MD-11 var dog betydeligt mere moderne med større flykrop og og nye motorer. Desuden havde MD-11 et digitalt glaspanel i cockpittet hvilket gjorde at man ikke længere behøvede en en tredje person i cockpittet. Flyingeniørens dage var talte.

Den 20. december 1990 gik den første kommercielle flyvning med Finnair som premiereflyselskab mellem Helsinki og De Kanariske Øer. Et antal flyselskaber bestilte MD-11, heriblandt SAS som dog valgte at afbestille på et senere tidspunkt. De største flyselskaber var American Airlines, Delta og Swissair. Det sidste passagerfly blev leveret til belgiske Sabena i 1998 og den sidste MD-11 i fragtversion blev leveret til Lufthansa i år 2001.


KLM Farewell MD-11 11-11-2014

Den sidste kommercielle flyvning


I 2014 var KLM det eneste flyselskab der anvendte MD-11 i passagertraffik og det var også det hollandske flyselskab der foretog den sidste kommercielle langdistanceflyvning mellem Montreal og Amsterdam. Den 11. november 2014 (valget af den 11/11 var naturligvis ikke tilfældigt) foretog man de sidste flyvninger med passagerer ombord, tre rundflyvninger fra Amsterdam Schiphol i lav højde over Holland. Billetterne til de tre flyvninger var udsolgte på kun 20 minutter – selvom der var mere end 700 pladser.

BusinessClass var med på den første flyvning, KL9895, med afgang klokken 10:30. Vi fik desuden mulighed for at foretage en af de sidste flyvninger nogensinde på business class med en MD-11, i sæde 5C.

KLM World Business Class


Der var allerede mange forventningsfulde rejsende i kø klokken 08:30 da check-in åbnede ved check-inområde 6 i Schipol Lufthavn udenfor Amsterdam, den del af afgangshallen der i dagens anledning var dedikeret til MD-11 flyvningerne. Businessclasspassagerer skulle godtnok checke ind ved den normale disk, men fik i øvrigt de normale Sky Priority-fordele med fast track gennem sikkerhedskontrollen og lounge, selvom der til sidst ikke var så meget tid til overs.


Check-in i Schiphol


Flyet stod parkeret i et afgrænset område af lufthavnen, hvilket betød vi fik en busgate. Dog blev alt gjort efter regler med priority boarding for passagerer på business class ved gate C22 med en egen bus der ventede udenfor. Der var en del sukken i gateloungen da række 1-6 blev budt velkommen ombord mens øvrige fik vente. Denne formiddag var den største fordel ved priority boarding at man kom tidligt ud til flyet og således kunne snakke med personalet og tage billeder i fred og ro. Ved gaten blev der delt MD-11-poser med informationsmateriale, en flaske vand og lidt spiseligt ud.

Business class på MD-11 i KLM regi bestod af fire rækker opdelt i to kabiner, to rækker længst fremme, derefter galley og indgang fulgt af yderligere to rækker. Opdelingen var lidt mærkelig med to rækker i en 2-2-2-konfiguration længst fremme mens der i den bagerste kabine var 2-3-2 konfiguration dog med kun en enkelt række på højre siden, i alt 24 sæder. Sammenlignet med de 270 sæder var på economy og economy comfort er det altså en ganske eksklusiv del af flyet.


KLM World Business Class på MD-11


Naturligvis kan man blive nostalgisk når en gammel slider går i graven, men de sidste MD-11 fly har KLMs ældste business sæde og den er ganske enkelt i sit design sammenlignet med eksempelvis KLMs nye business class. Udviklingen er nået langt i løbet af 00′erne. Benpladsen var dengang på 60 tommer, jeg havde dog en plads ved nødudgangen med mere en to meter frem til væggen.

Besætningen var i et strålende humør og næsten ligeså forventningsfulde som passagererne. For mange var det også en dag med nostalgi og et sidste farvel, i kabinebesætningen kunne man finde både 14 og 17 års erfaring med flytypen.


Glade pursere byder velkommen

Europas største havn fra 300 meters højde


Punktligt klokken 10:30 forlod vi standpladsen og lette mod syd nogle få minutter senere. En interessant detalje ved MD-11 er døren som er elektronisk og åbnes opad. Når døren er åben opbevares den i et hulrum under loftet. Døråbningen er desuden betydeligt bredere en i mange nyere flytyper. En anden sjov detalje er purserens arbejdsplads ved anden dør, med skrivebord og stol.


Kanapéer og champagne i business class


I luften var der en kortere servering. På business class blev der serveret champagne og apelsinjuice efterfulgt af kanapéer, minidesserter og kaffe.

Flyvningen tog os fra Schiphol ud mod den hollandske kyst hvor vejret var strålende uden skyer. I særdeleshed over Rotterdam hvor der var en fantastisk udsigt over den store havne med skibe, oliecisterner og lidt længere væk en flot strand. Tilbage inde over land blev det skyet. Efter Utrecht og Lelystad var der ikke meget udsigt og Amsterdam med de mange kanaler forsvandt helt blandt skyerne. Mange nød dog udsigten i fulde drag, flyvningen foregik nemligt i mellen 2.000 og 7.000 fods højde. At cirkulere mellem kajpladserne i Rotterdams havn i 300 meters højde var en heftig oplevelse.


Havnen i Rotterdam


Under flyvningen blev der også uddelt en bog med billeder og information om MD-11, en dejlig souvenir at tage med hjem. En time senere klokken 11:45 var vi tilbage på jorden igen. De fleste erfarne rejsende synes det det er pinligt når passagerene klapper efter landingen, som om det var en bedrift at piloten landede flyet. Denne gang var det besætningen som tog teten og bød på højlydte klapsalver med piften og hujen til en flytype de skulle stige af for sidste gang denne dag.

Gammelt møder nyt som møder endnu ældre


På jorden var der 20 minutters mulighed for at tage billeder udefra af flyet og yderligere en MD-11 der stod parkeret ved siden af. Desuden var der en gammel DC-3′er parkeret ved siden af som passagerer på business class fik en eksklusiv mulighed for at gå ind i. Dette fly var med under D dag og smed faldskærmsjægere over Normandiet men anvendes nu til charterflyvninger. Også den hollandske dronning har været passager i flyet.

En flytype forsvinder og en ny kommer til. I oktober 2015 vil KLM få leveret sin første Boeing 787-9 Dremlinver. Nu ser vi med spænding frem til hvad det betyder for os passagerer.


MD-11 – Aviation history

Læs mere »
 
Toppen