Senaste nytt

Marriott Bonvoy

mha321

Medlem
Verkar smått otroligt och högst osannolikt att det skulle hända. På co-brandade kort får ju Marriott en del av kortavgifterna och ger då någon sorts incitament för att man ska skaffa just det kortet. Utan dylik vinstdelning lär det inte hända att man skulle få 15 nätter på ett vanligt, icke-brandat Amex Platinum. Sorry att pajja julstämningen men det skulle vara för bra!
Prisfråga? Du får ju Hilton Gold med Amex Platinum, och det motsvarar "lite mer än ett Bonvoy Gold". Och 15 nätter räcker ju bara till Bonvoy Silver på egen hand...
 

Highbury

Medlem
Att åtminstone inte Radisson ger ut ett co-brandat kort i Sverige? Hilton och Marriot har väl kanske för få hotell i Sverige för att de ska tycka att det är lönt..
Scandic och NC har ju kort men alltför begränsat till Norden.
 

joakgarp

Medlem
Verkar smått otroligt och högst osannolikt att det skulle hända. På co-brandade kort får ju Marriott en del av kortavgifterna och ger då någon sorts incitament för att man ska skaffa just det kortet. Utan dylik vinstdelning lär det inte hända att man skulle få 15 nätter på ett vanligt, icke-brandat Amex Platinum. Sorry att pajja julstämningen men det skulle vara för bra!
Marriott-brandat i Skandinavien med Marriotts dåliga footprint händer inte. Däremot Amex Plat hoppas jag se över sina Hotell benefits lite extra snart. Gold med Hilton är det enda vettiga som man får med Amex Plat när det gäller hotell benefits imo.

Fast så himla mycket kan det ju inte vara när det bara är 10 av 75 nätter :) Däremot på den "gamla goda tiden" när man fick 10 nätter varje gång och inte bara första, var det ju busenkelt att nå dåvarande platinum (numera titanium) på det. Har ju hänt att man bokade ett konferensrum sent i september för att säkra plat...
Har varit på gräsen 75 nätter nu i flera år faktiskt men har haft flyt med deras promotions och tidigare SPG-regler med elite nights för varje rum upp till 3 st rum (borttaget). Man borde ha beställt 40 st eller något reward events fram till 2018 så hade man suttit med minst 400 extra hotellnätter på ens Lifetime nights-konto hos Marriott. Då hade det bara behövs några år extra som Platinum så hade Lifetime Platinum suttit där. Men var för insnöad på SPG fram till Bonvoy så möjligheten gick mig förbi.
Hittade ett hotell i början av året som för bara 60 usd kunde hjälpa till med ett Ghost meeting och allt var väldigt smidigt.

Håller med -- tur med timingen av double nights är viktigt. Utan den är Titanium svårt att nå utanför USA. Och guld är som du säger numera helt värdelöst.
Däremot tycker jag mig ha läst att Bonvoy precis som gamla Marriott (men inte SPG) ska tillämpa soft landing, vilket gör att du blir minst Platinum ett år innan du ramlar ner till Gold.
Hoppas det blir så. Soft landing är trevligt. Säkrar Titanium nu efter nyår så då borde jag ha Platinum till 2021 om jag inte når 75 nätter i år.
Drömmen är att när jag går i pension så har jag Lifetime Platinum hos Marriott och förhoppningsvis kommit igång med Hilton och kanske säkrat något där.
Kör nu exklusivt Marriott för jag gillar deras hotell. Marriott har en väldigt bra foot print i Asien faktiskt med väldigt fina hotell. Där vi spenderar våra nätter som mest. Helt ok i centrala europa men jag hoppas det blir bättre på sikt, särskilt ännu bättre i Norden. NA är ju Marriott oslagbart och finns överallt.
 
Last edited:

mha321

Medlem
. Man borde ha beställt 40 st eller något reward events fram till 2018 så hade man suttit med minst 400 extra hotellnätter på ens Lifetime nights-konto hos Marriott. Då hade det bara behövs några år extra som Platinum så hade Lifetime Platinum suttit där.
Det krävs 600 nätter för lifetime platinum, inte 400. (Det vet jag smärtsamt väl, eftersom jag precis rullade upp till 403).

Men ja, det hade varit ett billigt sätt...

Men var för insnöad på SPG fram till Bonvoy så möjligheten gick mig förbi.

Å andra sidan har ju SPG traditionellt sätt varit väldigt mycket generösare än Marriott med status, och även med bra promotions. Så på kort sikt var det garanterat bättre.

Hittade ett hotell i början av året som för bara 60 usd kunde hjälpa till med ett Ghost meeting och allt var väldigt smidigt.

Tyvärr är det väl precis sådant som gör att de tar bort den.

Själv har jag åtminstone varit där på de extra möten jag bokat -- även om de definitivt kunnat hållas på något billigare ställe :)

Hoppas det blir så. Soft landing är trevligt. Säkrar Titanium nu efter nyår så då borde jag ha Platinum till 2021 om jag inte når 75 nätter i år.
Så räknar jag också. 78 i år, borde ge Titanium 2020 och om jag inte förnyar den Platinum 2021. Och med det borde jag ha nått de 10 år av platinum or higher som behövs för lifetime, så då är det bara att harva upp till natt-gränsen också.
 

joakgarp

Medlem
Det krävs 600 nätter för lifetime platinum, inte 400. (Det vet jag smärtsamt väl, eftersom jag precis rullade upp till 403).

Men ja, det hade varit ett billigt sätt...



Å andra sidan har ju SPG traditionellt sätt varit väldigt mycket generösare än Marriott med status, och även med bra promotions. Så på kort sikt var det garanterat bättre.



Tyvärr är det väl precis sådant som gör att de tar bort den.

Själv har jag åtminstone varit där på de extra möten jag bokat -- även om de definitivt kunnat hållas på något billigare ställe :)


Så räknar jag också. 78 i år, borde ge Titanium 2020 och om jag inte förnyar den Platinum 2021. Och med det borde jag ha nått de 10 år av platinum or higher som behövs för lifetime, så då är det bara att harva upp till natt-gränsen också.

Jag vet vad som krävs för att få lt Platinum. Jag har själv nästan nått upp 250 nätter så nästan lt silver snart. Lt gold måste du ha nu och varit med länge i något av programmen.
Spg var ett sjukt bra och beroendeframkallande program när jag joinade 2014. Kändes väldigt framåtlutat och ambitiöst. Marriott hade då sitt Rewards som kändes jäkligt trött och grått. Men jag tror de fick med genierna bakom Spg och lysande på kritiken för Bonvoy tycker jag känns ganska så bra hittills. Minus att de har täppt till Ghost meetings då men det var lite väntat.

Hoppas på ett mer globalt program framöver och inte så amerikaniserat.
 
Last edited:

Falcon71

Medlem
Har en nära anhörig som gett oss koden MMP för att kolla hotell, men priserna blir inte så mycket bättre, runt 7%. Har kollat fyra olika städer vid fyra olika tillfällen. Vad har ni för erfarenheter och har ni några tips? Måste man boka ett halvår innan?

Hur gick det med bokningar? MMP är väl för personal och MMF för vänner till personal
 

Resetokig

Medlem
Hur gick det med bokningar? MMP är väl för personal och MMF för vänner till personal
Det har gått bra. Mmp verkar vara för nära anhöriga. Skulle gissa att mmf är för friends. Dock är de alltid sjukt noga med att kontrollera intyg. Är man ute i god tid har vi lyckats boka rum, får nog inte va så petig på specifikt hotell dock.
 

henrik l

Medlem
En genväg, som det visade sig vara i efterskott, var så att säga dubbeldippa under de två år som Marriott och SPG körde dubbelt. Efter att ha varit guld, på gamla nivån, fixade jag Platinum hos SPG, och matchade den mot gamla Platinum, tror jag, hos Marriott. Det resulterade i att jag sopade in 4 "Platinum år" under två år. Så nu hägrar Lifetime Platunum 87 nätter bort:p
 

mha321

Medlem
En genväg, som det visade sig vara i efterskott, var så att säga dubbeldippa under de två år som Marriott och SPG körde dubbelt. Efter att ha varit guld, på gamla nivån, fixade jag Platinum hos SPG, och matchade den mot gamla Platinum, tror jag, hos Marriott. Det resulterade i att jag sopade in 4 "Platinum år" under två år. Så nu hägrar Lifetime Platunum 87 nätter bort:p
Ahh. Det skulle faktiskt kunna förklara varför jag tycker jag har ett år för mycket listat under år som platinum...
 

Falcon71

Medlem
Det har gått bra. Mmp verkar vara för nära anhöriga. Skulle gissa att mmf är för friends. Dock är de alltid sjukt noga med att kontrollera intyg. Är man ute i god tid har vi lyckats boka rum, får nog inte va så petig på specifikt hotell dock.
Jag har intyg för MMF men inte använt mig av MMP då jag uppfattat att man måste vara anställd eller typ fru/man/son med anställd
 
Toppen