Senaste nytt

Marrakech vs. Casablanca

Hej,

Jag och min sambo funderar på att åka en weekend till Marocko i april/maj och nu står valet mellan Marrakech och Casablanca. Vi har aldrig varit i Marocko. Vart skulle ni som varit där rekommendera att vi åker?
Tips på hotell och saker man inte får missa mottags gärna!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

lilydock

Medlem
Jag har inte varit i Casablanca, men väl i Marrakech. Just för att ”alla” rekommenderar Marrakech, det krävs bara en enkel googling.

Marrakech (innanför Medinan) är ett virrvarr av gränder och intryck. Bor du inne i Medinan (vilket du bör om du vill uppleva Marrakech), så se till att bo på en riad och då en riad med riktigt bra service, som hjälper dig att hitta och vad du bör undvika etc. Är du där mer än ett par dagar kommer du också uppskatta att kunna ”landa” och andas ut på en skön plats efter en dag på stan.

Jag kan rekommendera Riadh Kheirredine. Lyxig oas. Riktigt fint, med toppservice och två små (små! som det är på riader) pooler på bara ca 10 rum. Bland annat fick man en telefon att använda om man gick vilse, och deras personal följde med och visade vägen om man så önskar. Och det behövs assistans för att hitta i medinan. Får du inte det från ditt hotell behöver du med stor sannolikhet ta hjälp på stan och därmed också betala för att bli visad rätt väg (ofta med adderad omväg för att maximera dricksen). Enda nackdelen med Kheirredine är att det ligger en liten bit från det värsta myllret. Detta kan dock också ses som en fördel.

Det finns annars massor av resorts och flådiga hotell utanför medinan. Men bor du på ett sånt kan du lika gärna åka till vilken charterby som helst.

Have fun!
 

Jönsson

Medlem
Definitivt Marrakesh. Glöm heller inte Fez, den gamla medeltida huvudstaden, som i sig också är intressantare än Casablanca.
 

Alf

Medlem
Jag har bara varit i Casablanca under en vecka på konferens. Hann inte åka omkring och se särskilt mycket utan det blev mest inom Casablanca. Den staden hade inte särskilt mycket att erbjuda så den kan man vara utan.

Bodde på ett Hyatt hotell som var ganska bra med liten kvällsbuffet med drinkar och vin inkluderat på clubvåningen.
 

Senator

Moderator
Jag tänkte bumpa denna tråd lite och undrar på om det finns några flera tips gällande Marrakesh? Vi funderar på en resa i oktober, ca en vecka med Mini samt svärföräldrarna.

Söker tips om boende först och främst. Mina medresenärer är solhungriga så pool samt sköna solstolar är ett krav, annars blir det dålig stämning sen. I oktober verkar det lugna ner sig lite, så vi kan kanske hitta något 5* för bra pris.
 

Homer

Medlem
Satsa du på Four Seasons, Mandarin oriental eller liknande
för Marrakech är som fjällen, det är bäst att hålla sig inne på hotellen.

Går man ut blir man utan minsta tvivel antastad och förföljd av försäljare
som hänger efter en ända tills man köpt något.
Det handlar inte om den typ av försäljare som brukar hänga på stränderna och som förr eller
senare ger upp, utan dessa typer ger efterhängsenhet en helt ny dimensionen.
 
För att undvika jobbiga försäljare kan man ha ett par stora, väl synliga hörlurar (ej några små in-ear varianter) på sig. Man behöver inte koppla in ljudsladden, syftet är bara att säljare ska tro att man inte kan höra vad de säger.
 
Toppen