Senaste nytt

Malmö Aviation köper Bombardier C-Series

Gnopps

Medlem
Kul att se at TF investerar! Jag har aldrig gillat Avros som de (och KF) flyger nu så ska bli kul att få flyga något annat. Också spännande att få prova just C-series eftersom jag generellt tycker bättre om att flyga Embraer bättre än Bombardier.
 

Jacob

Medlem
Här kommer även en bild på Malmö Aviations nya Bombardier C-100:

cs100-malmo-aviation_new_large.jpg
 

Jacob

Medlem
Fem flygplan kommer bli av typen CS100 med 125 säten och fem flygplan av typen CS300 med 145 säten.

Det innebär alltså en ökning av antal stolar på Malmö Aviations linjer. Jag tror att nuvarande flygplanet Avro RJ100 har 110 stolar ombord.
På flygningar med Bombardier CS 300 blir det alltså drygt 35 stolar ytterligare per flygning mot idag. Det blir ganska mycket räknat på antal flygningar som görs under en vecka och ett bra (och nödvändigt) tillskott på de smockfulla morgonavgångarna Stockholm-Göteborg/Malmö.

Vidare kan noteras:
-Flygplanet har 20-25% lägre bränsleförbrukning än andra flygplanstyper i samma storlek.
-Bullernivån är bara hälften av vad andra flygplanstyper uppmäter.
-Flygplanet har relativt lång räckvidd
-Flygplanet kan starta och landa på flygplatser med kort landningsbana

Infon är från Malmö Aviations press release.
 
Jag tror faktiskt det här kommer innebära att Malmö Aviation får en rejäl kvalitetshöjning. Passagerarna kommer älska helt nya flygplan som antagligen kommer ha finurliga lösningar och kommer kännas toppenfräscha...
 

HenkeD

Medlem
Ser väldigt bra ut!

Framförallt de tidiga morgonflygen brukar vara otroligt fulla, så den extra kapaciteten är efterlängtad.
 
Är 737orna dyrare? Det skulle ju vara enklare att hitta piloter och utöka destinationslistan med samma typ av flygplan som SAS har i sin inrikesflotta.
 
Toppen