Senaste nytt

Lufthansas VD chockad

NyfikenGrau

Medlem
Men jag misstänker att ledningen har överdrivit situationen lite för att få personalen att tänka efter både en och två gånger innan de strejkar igen.

Säkerligen, för veckans Lufthansa-nyhet i Tyskland är att något kabinförbund gått med på ett avtal och att det nu bara återstår att få med piloterna. Dock verkar just denna nyhet i tråden inte tagits upp alls i tyska medier, annat än konstaterande för månader sedan att alla attentat i Paris, Bryssel och Istanbul påverkat resmönstren.
 

Palazzi

Medlem
Har dåliga möjligheter att hitta informationen från mobilen just nu:
Hur har Lufthansa det med utdelning? Gammalt bolag med ofta (några undantag) svarta siffror.

Annars är väl flygbolag som sagt inget vidare att satsa på. Skillnad förr när det ofta innebar shareholder perks (bara SAS numer?)
Kan säkert tjäna sig en hacka på Ryanair som ska dubbla trafikvolym på 5år, men inte direkt ett förstaval när jag investerar :)
 

Palazzi

Medlem
Hmm - intressant!

Inget jag kommer köpa men skaplig utdelning för en aktie som fluktuerar relativt lite (alltså ingen stor förlust om man säljer).

Problemet gällande just flygbolag tycker jag är att det kan gå väldigt snabbt utför (no pun intended). Bra 2004-2013 kan alltså vara -28% 2017.
Ett vulkanutbrott, fabrikationsfel på motorer, nya miljöregler (nära förestående).....Känns inte super.
Är väl inte ensam bransch om den problematiken, men då hellre en bransch där man också kan överaskas med +28% på ett år.
 

kajjan85

Medlem
Trist att kronan är så svag nu. Vore trevligare att handla aktier i Euro om den låg under 9. Jag kör uteslutande index-fonder, men ett mindre innehav i Lufthansa vore en kul grej. Jag hittar inte LHA på Avanza dock. Nordnet verkar bättre på utländska aktier men jag vill ogärna sprida ut mina innehav på olika sajter.
 

Ciely

Medlem
Har alltid undvikit aktier i flygbolag pga bla: skrala marginaler, mördande konkurrens, ständigt tjafs med fack förbund o liknande, kunder som generellt är priskänsliga och ej spec lojala...osv, men kanske framförallt därför att det är en så extremt kapital intensiv branch. Däremot har jag investerat lite i flygplatsägare/operatörer bla Airport of Thailand AOT:Bangkok Stock Quote - Airports of Thailand PCL - Bloomberg Markets som har varit fantastiskt bra. Vad gäller det låga PE talet för flertalet flygbolag säger det mig endast hur ointressant det är för marknaden.
 
Toppen