Senaste nytt

Lufthansas förstaklassterminal i Frankfurt, och sedan tur till Peking med A380

Nahoj

Medlem
Följande reserapport kommer att handla om Lufthansas terminal för första klass i Frankfurt, vars vistelse följdes av förstaklassflygning till Peking. Först är det dock viktigt att nämna att resan ägde rum för drygt två år sedan, d.v.s. innan pandemin och att det i skrivande stund är svårt att sia om något moment under resan kanske inte kommer vara detsamma, när pandemin väl kunnat lämnats därhän (förstaklassterminalen har exempelvis varit stängd under pandemin (information om den är fortsatt stängd, eller inte, kan ses genom följande länk nedan (vid denna reserapports publicering så är tyvärr förstaklassterminalen stängd), men förhoppningen är att reserapporten kan ge vägledande tips för er som funderar att prova Lufthansas första klass i framtiden, och som vill få en så fin upplevelse som möjligt.

Det var en för årstiden mild dag i Frankfurt. Blev hämtad av taxi (ingick inte förstaklassresan), och körd till Lufthansas förstaklassterminal, som givetvis hör till Frankfurts flygplats, men som ligger lite avsides. Se länk till Lufthansas sida om sin förstaklassterminal:
https://www.lufthansa.com/us/en/first-class-terminal

Väl framme vid terminalen, öppnade en värdinna från Lufthansa taxibilens dörr, och hälsade välkommen. Har inga bilder från det, men det var verkligen något som uppskattades (sannerligen ett bra exempel på när små gester kan uppskattas mycket). Blev därpå eskorterad till säkerhetskontrollen, som låg i anslutning till entrén.

Det var också en av årets restätaste dagar, men i förstaklassterminalen var det nästan tomt (förutom personal). Var ensam resenär i säkerhetskontrollen, och därefter tog värdinnan hand om passet och medförde det till passpolis som fanns i samma terminal. Därefter blev det en tur till kontorsdelen för lite arbete (se bild nedan).

DSC_0099 - kopia.JPG
Kontorsutrymmen
DSC_0103 - kopia.JPG

Efter att dagens arbete var avklarat, blev det ett avkopplande bad (se bilderna). Det rekommenderas att det bokas tid vid ankomst, ifall det skulle vara många passagerare i terminalen. Det var fantastiskt att kunna ta sig ett avslappnande bad innan avfärd. Dusch vid en del lounger finns, men aldrig besökt någon sådan med badkar. Givetvis gavs det även en badanka vid besöket, vilket för många blivit eftertraktade samlarexemplar (se även bild på denna nedan).


DSC_0105 - kopia.jpg
Rymlig miljö vid badkaret
DSC_0125 - kopia.JPG
Den obligatoriska badankan (samlarexemplar, inte till salu!)
DSC_0128 - kopia.JPG
Badprodukter från Etro (Musk), och tandkräm från Marvis (Classic Strong Mint)

Efter ett avkopplande bad, blev det ett besök i restaurangen (se bilder nedan). Var utsökt tillagad mat, och efter det blev dessert innan det blev avkoppling med en obligatorisk GT (Gin & Tonic) i baren i väntan på avfärd till planet. Om ni vill uppleva förstaklassterminalen till fullo, rekommenderas det att ni har gott om tid för den bästa upplevelsens skull. Det finns även "sov-/vilorum" att låna, ifall man har längre tid att vänta till sitt flyg. Har ingen bild på dessa rum, men de ligger strax framför badrums-/wc-delen.


DSC_0111 - kopia.JPG DSC_0112 - kopia.JPG DSC_0113 - kopia.JPG DSC_0114 - kopia.JPG DSC_0115 - kopia.JPG
DSC_0109 - kopia.JPG
Tillräckligt många drycker att släcka törsten med...

När det var dags att bege sig till planet, bar det av till markplanet. Blev eskorterad av en värdinna till en chaufför, som hjälpte till med bagaget ut till en Mercedes (på vägen passerades även passpolisen som gav passet åter). Sedan bar det av till flygplanet Airbus 380, "dubbeldäckaren". Parkerade bredvid rampen (ska tilläggas att det blev Mercedes (vänstra bilen på bilden nedan) för dagen), och sedan ledd genom hiss upp till själva gången, och in i planet och platsen 2K. Se säteskarta via Seatguru:
SeatGuru Seat Map Lufthansa


DSC_0120 - kopia.JPG
Bilarna (Mercedes och Porsche) som man åker med till planet
DSC_0134 - kopia.JPG
Framme vid planet, vy sedd från bakom bagagelucka

Kabinen för första klass ligger på övervåningen längst fram i planet (länk till översiktskarta, seatguru, finns ovan). Maximala antalet platser i förstaklasskabinen är åtta stycken fördelat på två rader med följande konfiguration, vänster fönster 1, mitten 1+1 mitten, 1 höger fönster. För dagen var det bara ytterligare 2 passagerare i första klass, och som satt på andra sidan (vänstra delen) av kabinen, så när det blev natt avskärmades det i mitten av kabinen, vilket också till viss del kan ses på en av bilderna nedan.


DSC_0156 - kopia.JPG
Personlig garderob. Rekommenderas att fråga efter denna direkt vid ombordstigning.
DSC_0140 - kopia.JPG
Välkomstchampagne och en fin liten ros (vid plats 2K)
DSC_0135 - kopia.JPG
Om det inte sitter något par i mitten, så kan kabinen delas av med uppfällbar väg (se bild nedan)
DSC_0141 - kopia.JPG
Rymlig gång. Två större utrymmen med WC fram till vänster och höger. Även liten bar framför rad 1

Maten var magnifik (och serveras från utrymmet bakom rad 2, vilket är avskarmat), och servicen ombord var verkligen enastående. Det som minns mest av, var när de bäddade i ordning åt mig raden framför (eftersom det var ingen annan i den delen av kabinen). Personalen ansträngde sig verkligen, och av andra resor i första klass och business class så var de solklart bäst.


DSC_0144 - kopia.JPG
Rimowa-necessären till höger
DSC_0149 - kopia.JPG
Obligatoriskt med Warsteiner när man flyger med Lufthansa

Andra saker som uppskattas med första klass kabinen, var tillgången till egen garderob (se bild ovan) under flygningen, samt tillgången till stort utrymme (framför sätena) för ombyte (finns även WC där). Givetvis uppskattades det även att få en Rimowa necessär, och en ny pyjamas att klä på sig innan det blev dags för att sova.


DSC_0159 - kopia.JPG DSC_0160 - kopia.JPG DSC_0161 - kopia.JPG
Ny pyjamas från van Laack, och som fick medtagas hem
DSC_0152 - kopia.JPG
Bild på uppfällbart säte i kvällsljus
DSC_0151 - kopia.JPG
I övre vänstra hörnet ses del av uppfällbar vägg, som skärmar av kabinen om möjligt
DSC_0155 - kopia.JPG
Säte 1K bäddad. Uppfällbar vägg skärmar av (open suite), även om det inte är "closed suite" som exempelvis japanska flygbolaget ANA har.

Väl framme i Peking väntade lokal värd, som välkomnade med namnskylt, och som sedan eskorterade genom flygplatsen. Det gjorde också fint intryck.

Hoppas att reserapporten har gett er värdefull information, och att den kanske kan leda till att just ni bestämmer er för att prova Lufthansas förstaklassprodukt. Vid fråga och/eller synpunkt, skriv gärna kommentar!
 
Toppen