Senaste nytt

Lufthansagruppen börjar ta betalt för mat/dryck i ekonomi short/medium-haul

raphaelmak

Medlem
Som @palmen skriver tycker jag det blev bra mycket bättre med BA i Economy när de införde deras M&S koncept. Nu flög jag ju oftast inrikes i economy, men betalade hellre £6 för en fin Ale och cashewnötter istället för att få en Tiger och en kaka.
Då hoppas jag att det bli möjligt att köpa några fler bayerska öl ombord hos Lufthansa :D

Då är det dock kabinen som ger förmånen. Om den mot förmodan skulle vara fullbokad kan de inte Att dryck skulle kunna bli gratis är nog inte helt omöjligt. Jag ställer mig dock tvivlande till att de kommer erbjuda star gold gratis mat på Lufthansa.
Det är tvivlande även för Star Gold att få fri dryck, men vi får se och hoppas på den bästa... :rolleyes:
 

chazzie

Medlem
Det är precis det som kunderna märker. Det gjordes väl någon undersökning där majoriteten av alla som bokade via online resebyrå tog billigaste biljetten. Om då priset går upp 50 kronor riskerar andra bolag bli billigare och de har tappar en kund. Pris på biljetten är det absolut viktigaste för väldigt många, att de sedan måste göra extra val och massa andra utgifter bryr de sig inte om när flygbiljetten var billig.

Det är väl lite i tiden, man gör inget tänkande själv utan låter en algoritm hitta lägsta priset, sen har man ingen koll på att det tillkommer för bagage mm (alternativt tror att alla bolag och biljettyper har det tillägget om man önskar ta med sig fjäderboan eller andra persedlar). Been there, done that också får man väl bekänna, men sen beror det på vad man värderar. Har man så smal budget att 300kr är ett stort tillskott i kassan för 2 veckor i Laos så kan jag förstå det, men själv värdesätter jag tillgång till lounge (om det är någon mellanlandning som är av längre karaktär), service ombord (vid lite längre flygningar), poängintjäning samt möjlighet att ha med bagage, gärna två enheter så golfbagen kan få åka med :)
 

trekker

Medlem
Öl är ointressant för min del, däremot tyckte jag det var bättre att få en GT gratis än att betala för en GT...
Det är klart, men du har väl iallafall kunnat köpa en bättre GT än vad de hade förr? Dock riskerar man ju att bli utan helt om man inte sitter på en av de första raderna på de riktigt korta rutterna då det ibland kan ta 5 minuter per beställning när de strulat klart.
 

majoren

Medlem
Personligen så är det just enkelheten jag uppskattar med de traditionella bolagen, kontra t.ex. Ryanair och/eller Wizzair. Med det menar jag snabb och smidig resa A->B, smidig bokning (där irriteras jag över t.e.x. Ryanair, även om de blivit bättre), väska som ingår (utifall man sent påkommet skulle behöva en sådan) och något att äta ombord.

Kunde inte uttryckt det bättre själv. Det fina med fullserviceflyg är att bli omhändertagen, att som passagerare gå en snitslad bana. Allt från bokningen, check in, bagage, fast track, lounge, förtäring ombord etc. Utan rejäl differentiering finns det ju inget skäl att betala mer. Nu blir ju Lufthansa en variant på British Airways (med det undantaget att vatten är gratis).
 
Toppen