Senaste nytt

Lufthansa & SWISS, dag & natt...

Mr.A

Medlem
Kom nyligen hem från en tripp till Tokyo - flög dit med LH i Business på A380 - säte, ok, men blir inte helt platt, svårt att sova ordentligt, businesskabinen känns i vanlig ordning enorm och servicen opersonlig. När servicen börjar går man ut med en vagn per sida, det tar ca 30 minuter innan jag fått aperitif, jag sitter längst fram och de börjar bakifrån, när det är dags för maten så är självklart den japanska måltiden slut (och frukosten nästa morgon), låg nivå på vinerna, och efter middagsservering ser jag inte röken av flygvärdinnorna.

Hemresa med Swiss - sitter på 4A, utmärkt säte utan någon bredvid mig, snabb aperitif, personligt mottagande, utmärkt vinlista, strålande mat, underbart säte i vilket man kan sova, då pursern noterar att jag gillade 2010 Haut-Faugères Saint-Emilion Grand Cru så packar han ner en flaska som jag får ta med mig, efter middagsservicen så går personalen flera vändor genom kabinen och felar ut dricka och snacks till de som vill, precis den service man vill ha, utmärkt flygning.

Håller härefter LX och BA högst av de europeiska bolagen i business, därefter AF, AY, KL och sist SK och LH
 

SWEDE

Medlem
Kom nyligen hem från en tripp till Tokyo - flög dit med LH i Business på A380 - säte, ok, men blir inte helt platt, svårt att sova ordentligt, businesskabinen känns i vanlig ordning enorm och servicen opersonlig. När servicen börjar går man ut med en vagn per sida, det tar ca 30 minuter innan jag fått aperitif, jag sitter längst fram och de börjar bakifrån, när det är dags för maten så är självklart den japanska måltiden slut (och frukosten nästa morgon), låg nivå på vinerna, och efter middagsservering ser jag inte röken av flygvärdinnorna.

Hemresa med Swiss - sitter på 4A, utmärkt säte utan någon bredvid mig, snabb aperitif, personligt mottagande, utmärkt vinlista, strålande mat, underbart säte i vilket man kan sova, då pursern noterar att jag gillade 2010 Haut-Faugères Saint-Emilion Grand Cru så packar han ner en flaska som jag får ta med mig, efter middagsservicen så går personalen flera vändor genom kabinen och felar ut dricka och snacks till de som vill, precis den service man vill ha, utmärkt flygning.

Håller härefter LX och BA högst av de europeiska bolagen i business, därefter AF, AY, KL och sist SK och LH

Alltid något att du stod ut med sätet. Medpassageraren höll sig lugn kanske? För övrigt enig med dig om kabinservicen. Det bästa i framtiden är nog att ta med dricka och snacks från loungen eller butik före man går ombord LH(C)!
 

Bwan

Medlem
Har heller aldrig riktigt förstått hypen kring LH, förutom markservicen i First så är det mellanmjölk precis som de flesta andra europeiska bolag. LX känns klart bättre, som du säger en personligare service.
 

SWEDE

Medlem
Har heller aldrig riktigt förstått hypen kring LH, förutom markservicen i First så är det mellanmjölk precis som de flesta andra europeiska bolag. LX känns klart bättre, som du säger en personligare service.

På det temat skall man vara rättvis och inte haussa LX för mycket heller. Jag har varit med om helt vidriga IC-flygningar också med dem. Som vanligt är det personalen det beror på. Senast var det bara +50 damer i C och F och med förlov sagt något som jag trodde var 'Verboten' på LX och i CH - gravt överviktiga individer. Typiskt nog är det returen till ZRH som är värst. De var väl trötta och kanske inte helt sams... De enda som fick ett anständigt bemötande var ett parriktiga operetthjältar med HON-status.
 
Jag tycker Austrian Airlines har bra service i C på interkont.
Mycket personligare och mer avslappnat än vad jag upplevt LH leverera i C.
Även på matfronten tycker jag OS levererar...rejäla måltidsbrickor och smaskig efterrätt var det när jag flög OS senast.
 

Alx

Medlem
Austrian är helt klart underskattat. Särskilt nu när de kommer med en ny business class värd namnet! Helt klart ett av de europeiska flygbolag jag gillar bäst.
 

Igorius

Medlem
Austrian är helt klart underskattat. Särskilt nu när de kommer med en ny business class värd namnet! Helt klart ett av de europeiska flygbolag jag gillar bäst.

Jag är nyfiken på deras C-klass, men eftersom jag tyvärr oftast reser i coach går Austrian alltid bort av den enkla anledningen att jag aldrig hittar några ekonomibiljetter i bokningsklasser som ger EB-poäng.
 

Jonas C

Medlem
Det är synd bara att Austrian är så restriktiva med awardplatser. Annars hade det varit kul att testa deras Business. Får nöja mig med deras Economy på måndag ;)
 
Toppen