Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

agehall

Medlem
Flygbolagen tar ut administrativa avgifter (ADM) för ombokningen

Liten detalj: Det är inte en "administrativ avgift". ADM är mer en faktura eftersom resebyrån gjort något som flygbolaget tycker inte stämmer med vad resebyrån betalat. Resebyrån kan bestrida detta och slippa betala ifall de har rätt. I det här fallet borde resebyrån enkelt kunna bestrida ett ev ADM om det skulle utfärdas.
 
Tack för kommentaren angående ADM, rätt skall vara rätt. Det kanske förklarar varför Travelstart hävdade att ADM:en skulle kunna vara 20000Kr per person för ombokningen. Copa airline som utfärdat biljetten har ju inte gjort något fel, så de kanske tar rejält betalt för att utföra ombokningen som Lufthansa försökte göra, även om 20 000kr /person känns väl magstarkt.
 

agehall

Medlem
Vad jag har förstått så brukar flygbolagen kunna skicka rätt saftiga ADM. Ofta räknar de på mellanskillnader från det du betalat till om du skulle ha köpt den dyraste biljetten som finns. Men som sagt, i ditt fall är det helt ointressant eftersom TravelStart bara behöver förklara situationen och sedan bör ADM:et försvinna.
 

Valley

Medlem
Kanske får göra en liten, liten pudel för tidigare inlägg i debatten. Liksom för den bransch jag verkar i, finns även inom resebyråbranschen möjlighet att verka såsom - Förmedlare.
Innebörden att vara förmedlare skiljer sig en del. Bland annat brukar faktiskt en förmedlare vara i princip helt friskriven för allt som kan hända där man inte direkt i egen regi orsakat skadan.
I fall resebyrån agerat som förmedlare och det framgår, tror jag inte du kan hävda någonting gentemot dem. Då blir det flygbolaget du får vända dig till.
Att finna något lämpligt lagrum eller rättsforum för dylika tvister är inte lätt. Gjorde bara en snabbsökning utan något direkt resultat.
 

fly4fun

Medlem
Bara som parantes kan jag nämna att Travelstart tillhör koncernen Svenska Resegruppen AB / eTraveli som fortfarande idag driver rättsfall gällande ersättning efter Sterling konkursen. Dom som köpt Sterling biljetter genom resebyråer i koncernen ville ha ersättning från koncernen men nekades. Fallet har gått genom 2 instanser där koncernen vunnit i en och förlorat i en instans och nu ska fallen upp i HD, som om du ska processa så finns risken att du har en lång process framför dig.
 

thunder

Medlem
Intressant fall. Vet att regel 1 är att köpa direkt via flygbolagen. Men om man nu måste gå via resebyrå, vilken ska man välja?
 

Valley

Medlem
Intressant fall. Vet att regel 1 är att köpa direkt via flygbolagen. Men om man nu måste gå via resebyrå, vilken ska man välja?

Pest eller kolera. Vad vill man helst ha ?
Hade en - trodde jag - toppenresebyrå som var helt suveräna på allt. Tyvärr glömde jag bort personerna bakom disken.
När min ordinarie kontaktperson blev utbytt, började eländet även där.
 

Nemo

Medlem
Det är en tråkig situation du hamnat i. En julresa som blev till krångel. Resebyrån verkar ta det som en principsak att vägra medverkan. Frågan är vad du känner inför resan? Hur mycket är du beredd att strida? En teoretisk möjlighet är att dra resebyrån inför tinget med förtur då det är ont om tid.

QUOTE="MForss, post: 400151, member: 11134"]Lider med dig! Såg att du hade varit i kontakt med konsumentrådgivningen vilket är bra. Har du även försökt med Svenska Resebyråföreningen (www.srf-org.se -Kansli ? Travelstart är medlemmar där och ska därför följa deras riktlinjer. Eftersom jag inte längre jobbar kvar i branschen kommer jag inte åt dokumenten som ligger under resebyråns ansvar. Så börja med att kolla med dem direkt, annars får jag se om jag kan försöka komma åt dem ändå.[/QUOTE]
Det ser ut som om https://www.travelstart.se är med i http://www. srf-org.se/for_resenarer, som skriver att: "Resebyråns SRF-medlemskap ger dig som resenär och kund en stor trygghet. Väljer du billigt kan det bli riktigt dyrt." Men vad gör SRF när medlemmen inte följer stadgarna? Du kan ju kontakta SRF och fråga.

Har du betalat med kreditkort finns det ytterligare en part du kan ställa krav på: kreditgivaren (AmEx? MC?)
Konsumentkreditlag (2010:1846)
Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.


Lycka till, se till att det blir en bra julresa oavsett vart och hur det nu än blir!
 
Toppen