Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

flum

Medlem
Jag tror tyvärr att det där förvärrar saken. Du ska driva ditt ärende mot resebyrån och ingen annan. Jag har väldigt svårt att se att Lufthansa blir motpart när du a) bokat genom en resebyrå som ska sköta om det här åt dig och b) biljetten är utställd av Copa.

Om vi jämför med att du köper en BMW av Kalles Bil & Båg AB. Bilen går sönder nästan direkt. Vart vänder du dig? BMW i tyskland eller Kalles Bil & Båg AB?
Håller med. I detta fall har ju dessutom en del av bmw:n gått sönder, tex Harman-Kardon-stereon. Vänder du dig till Kalles Bil & Båg AB(Travelstart), BMW(Copa) eller Harman-Kardon(Lufthansa)?
 
Last edited:

Valley

Medlem
@TravellerRobert
Kan det vara värt ett försök att du tar fram vilka flighter du vill bli ombokade till och skickar dessa till resebyrån ?
Då måste de väl ändå har någon orsak till varför de inte kan boka dig där.

I mitt fall jag nämnde lite om ovan, tog jag fram vilka flighter jag skulle åka med. Inte för att de brydde sig vad jag skrev de första två gångerna, men tredje gången gjorde de som jag ville.
 
Tyvärr verkar det inte lösa sig.
Det är bara att erkänna att Travelstart och Lufthansa är skickligare på att undvika ombokning än vad jag är på att få mina rättigheter. Föreslog flera alternativa rutter men ingen godtogs. Funderar på att köpa en alternativ biljett, men tyvärr ser jag idag bara problem med resan och det känns inge kul, dessutom är det idag mer än dubbelt så dyrt vilket ju inte heller känns bra. Skickar in ett claim/ reklamation mot både Lufthansa och Travelstart. Lufthansa för att de inte erbjudit mig alternativ resa och Travelstart för att de inte slutförde den ombokning som Lufthansa bokade. Dessutom har inte Travelstart informerat mig korrekt angående mina rättigheter. Kostnaden har jag sagt vara vad det skulle kosta att boka om idag, men jag har inga kvitton.
Känns som ett personligt bakslag att jag inte kan fixa detta. Är fortfarande inte helt säker på vad jag skulle ha gjort och vad mina rättigheter egentligen är ( Om Lufthansa eller Travelstart faktiskt här rätt), men jag vet att det skulle krävas väldigt mycket tid om man vill ha klarhet i detta.
 

agehall

Medlem
Det är i grund och botten Travelstart som är din enda motpart - sedan ska de kräva LH på ombokningar kostnadsfritt eftersom LH orsakat ombokningen. Den enda parten du har ett avtal med är Travelstart!

Det @nota bene skriver är jätteviktigt! Genom att rikta krav mot flera parter bidrar du själv till att göra det otydligt vem som är ansvarig. I min värld finns bara en motpart och det är Travelstart. Din relation med Lufthansa börjar när du checkar in, inte innan.

Om du vill komma vidare här, så råder jag dig verkligen att anlita juridisk hjälp för att gå på Travelstart. Annars är risken stor att du inte kommer någonstans med ditt ärende.
 

d99mlu

Medlem
Menar ni att det här även gäller vid en awardbokning? Om jag bokar via Tallin och mitt flyg blir försenat, då är det väl ändå till operating carrier jag vänder mig för kompensation?
 

flum

Medlem
Menar ni att det här även gäller vid en awardbokning? Om jag bokar via Tallin och mitt flyg blir försenat, då är det väl ändå till operating carrier jag vänder mig för kompensation?
Förstår inte riktigt vad du menar med försening. Har du väl checkat in så har flygbolaget ansvaret.
 

olo

Medlem
Det @nota bene skriver är jätteviktigt! Genom att rikta krav mot flera parter bidrar du själv till att göra det otydligt vem som är ansvarig. I min värld finns bara en motpart och det är Travelstart. Din relation med Lufthansa börjar när du checkar in, inte innan.

Om du vill komma vidare här, så råder jag dig verkligen att anlita juridisk hjälp för att gå på Travelstart. Annars är risken stor att du inte kommer någonstans med ditt ärende.
@agehall har helt rätt!
@TravellerRobert Orka kämpa lite till. Se till att du tar dig förbi filtret i kundtjänst. Du måste få prata med någon högre upp på Travelstart, för kundtjänsts uppgift är att inte hjälpa dig och få dig att tröttna.
 
Checkade tidigare rättsfall i samma ämne och i ett fall hade personen krävt fel part och gick då miste om sina rättigheter i ett annat fall hade person krävt kompensation av två parter och fick sedan rätt mot den ena men inte den andra. Jag håller dock med om att ju mer jag håller på med detta verkar Travelstart vara ensamt ansvarig. Har kontaktat Etravelis presschef och sagt att jag kommer lägga ut följande text på olika forum. Jag bad honom också kommentera om något är felaktigt, men han har svarat men valt att inte kommentera texten. Otroligt frustrerande att ha alla argumenten och men ändå inte få igenom kraven. Jag får ju heller inga argument varför jag inte kan få igenom mina krav. Har talat med lite personer och tydligen skrämmer inte en advokat så mycket. Kanske media hjälper mer. Det är i alla fall värt att testa. Vad säger ni om denna sammanfattning?:

Travelstart vägrar ombokning vid inställt flyg.

Jag bokade min familjs flygbiljetter till Kuba över julhelgen, 8 månader innan resan för att få ett så bra pris som möjligt. I början var Travelstart mycket hjälpsamma. När Lufthansa ställde in 2 flyg i min familjs resa sa Travelstart att de endast kunde erbjuda full återbetalning och att flera kunder var drabbade. Efter samtal med Konsument Europa så fick jag reda på att jag istället för full återbetalning hade rätt till ombokning enligt EU 261/2004 artikel 8. Läs gärna mer om dina rättigheter på Konsument Europas hemsida. Nya biljetter var då 30 000 Kr dyrare så valet var självklart.

Det är inte förrän det blir problem som man märker skillnaden på en bra resebyrå och en dålig. Flygbolagen erbjöd ombokning enligt mina önskemål men Travelstart stoppade.

Efter mer än 20 mail och 10 samtal med Travelstart har jag efter nästan 2 månader inte fått en ombokning eller kompensation. Travelstart har hela tiden velat att jag omgående skulle godkänna full återbetalning. Travelstart hävdade att flygbolagen inte erbjöd ombokning och att de bara förmedlade biljetten. Travelstart gav felaktig information om mina rättigheter enligt EU reglerna. De andra som också drabbats godkände full återbetalning.

Lufthansa som ställt in flygen bekräftade att jag hade rätt till ombokning enligt EU reglerna, men sa att Travelstart måste hantera ombokningen. Lufthansa gjorde till och med en ombokning som inte kunde genomföras eftersom Travelstart inte godkände den. När Lufthansa försökt göra ombokningen kunde inte längre Travelstart säga att inte Lufthansa inte erbjöd ombokning. De skyllde då på att Copa Airline, ett litet sydamerikans bolag inte erbjöd ombokning. Travelstart hade låtit Copa Airline ställa ut biljetterna. Detta visade sig sen inte heller vara sant. Copa Airline sa att de följer de anvisningar de får från Lufthansa och Travelstart.

Varför vill Travelstart inte boka om? Jo för att det kostar pengar. Flygbolagen tar ut administrativa avgifter (ADM) för ombokningen, något de har rätt till. Dessa avgifter måste Travelstart ta själva enligt EU reglerna och flygbolagens villkor. Enligt Travelstart kan ADM avgiften vara mycket pengar andra hävdar att avgiften är begränsad.

Det finns tydligen många resebyråer som gör likadant och inte erbjuder ombokning trotts att konsumenten har rätt till det. Många har hävdat sina rättigheter och då fått igenom ombokningen efter lite tjat. Tyvärr har inte ens mycket tjat, tydliga argument och bevisning hjälpt mot Travelstart.
 
Toppen