Checkade tidigare rättsfall i samma ämne och i ett fall hade personen krävt fel part och gick då miste om sina rättigheter i ett annat fall hade person krävt kompensation av två parter och fick sedan rätt mot den ena men inte den andra. Jag håller dock med om att ju mer jag håller på med detta verkar Travelstart vara ensamt ansvarig. Har kontaktat Etravelis presschef och sagt att jag kommer lägga ut följande text på olika forum. Jag bad honom också kommentera om något är felaktigt, men han har svarat men valt att inte kommentera texten. Otroligt frustrerande att ha alla argumenten och men ändå inte få igenom kraven. Jag får ju heller inga argument varför jag inte kan få igenom mina krav. Har talat med lite personer och tydligen skrämmer inte en advokat så mycket. Kanske media hjälper mer. Det är i alla fall värt att testa. Vad säger ni om denna sammanfattning?:
Travelstart vägrar ombokning vid inställt flyg.
Jag bokade min familjs flygbiljetter till Kuba över julhelgen, 8 månader innan resan för att få ett så bra pris som möjligt. I början var Travelstart mycket hjälpsamma. När Lufthansa ställde in 2 flyg i min familjs resa sa Travelstart att de endast kunde erbjuda full återbetalning och att flera kunder var drabbade. Efter samtal med Konsument Europa så fick jag reda på att jag istället för full återbetalning hade rätt till ombokning enligt EU 261/2004 artikel 8. Läs gärna mer om dina rättigheter på Konsument Europas hemsida. Nya biljetter var då 30 000 Kr dyrare så valet var självklart.
Det är inte förrän det blir problem som man märker skillnaden på en bra resebyrå och en dålig. Flygbolagen erbjöd ombokning enligt mina önskemål men Travelstart stoppade.
Efter mer än 20 mail och 10 samtal med Travelstart har jag efter nästan 2 månader inte fått en ombokning eller kompensation. Travelstart har hela tiden velat att jag omgående skulle godkänna full återbetalning. Travelstart hävdade att flygbolagen inte erbjöd ombokning och att de bara förmedlade biljetten. Travelstart gav felaktig information om mina rättigheter enligt EU reglerna. De andra som också drabbats godkände full återbetalning.
Lufthansa som ställt in flygen bekräftade att jag hade rätt till ombokning enligt EU reglerna, men sa att Travelstart måste hantera ombokningen. Lufthansa gjorde till och med en ombokning som inte kunde genomföras eftersom Travelstart inte godkände den. När Lufthansa försökt göra ombokningen kunde inte längre Travelstart säga att inte Lufthansa inte erbjöd ombokning. De skyllde då på att Copa Airline, ett litet sydamerikans bolag inte erbjöd ombokning. Travelstart hade låtit Copa Airline ställa ut biljetterna. Detta visade sig sen inte heller vara sant. Copa Airline sa att de följer de anvisningar de får från Lufthansa och Travelstart.
Varför vill Travelstart inte boka om? Jo för att det kostar pengar. Flygbolagen tar ut administrativa avgifter (ADM) för ombokningen, något de har rätt till. Dessa avgifter måste Travelstart ta själva enligt EU reglerna och flygbolagens villkor. Enligt Travelstart kan ADM avgiften vara mycket pengar andra hävdar att avgiften är begränsad.
Det finns tydligen många resebyråer som gör likadant och inte erbjuder ombokning trotts att konsumenten har rätt till det. Många har hävdat sina rättigheter och då fått igenom ombokningen efter lite tjat. Tyvärr har inte ens mycket tjat, tydliga argument och bevisning hjälpt mot Travelstart.