Senaste nytt

Lufthansa inför obligatoriskt munskydd

Hachans

Medlem
Varför skulle de inte? Måste det vara visst fabrikat? F.ö. så tänker jag inte flyga det bolaget om dylika krav finns.
Jag antar att de ställer krav på att det till en början faktiskt ska vara ett munskydd och inte något du dragit på sig för att du anser att reglerna inte gäller dig.

Lufthansa med flera kommer säkert ha tydliga riktlinjer kring vad som är ett munskydd och hur det ska bäras. Och vad som händer om man inte har det på sig.
 

mha321

Medlem
Jag antar att de ställer krav på att det till en början faktiskt ska vara ett munskydd och inte något du dragit på sig för att du anser att reglerna inte gäller dig.

Lufthansa med flera kommer säkert ha tydliga riktlinjer kring vad som är ett munskydd och hur det ska bäras. Och vad som händer om man inte har det på sig.
De godkänner ju tex en halsduk (så länge du har den över näsa och mun). Den är inte nödvändigtvis bättre...

Däremot är det bättre storlek och passform på masken från first än från business :)
 

Fredrik

Medlem
Varför skulle de inte? Måste det vara visst fabrikat? F.ö. så tänker jag inte flyga det bolaget om dylika krav finns.

Räkna med att alla bolag utom möjligen SAS kommer kräva det till en början. 10000-kronorsfrågan är hur länge.

Munskydd är totalt okontroversiella numer.

Som alla vet kan man smitta utan att ha symptom och munskydd hindrar det.
 

Fredrik

Medlem
Kan man? Sprids inte covid-19 via droppsmitta? D.v.s. hostningar och nysningar, så hostar och nyser man kan man kanske smitta, men då har man väl å andra sidan symptom?

Jag är ingen expert men jag kan se hur man resonerar utanför Sverige. Kravet på mask har inte uppstått i ett vacuum.

Tex amerikanska CDC:
Each of the epidemiologic, virologic, and modeling studies described has limitations. However, in the aggregate, these diverse studies suggest that SARS-CoV-2 can be transmitted by persons with presymptomatic or asymptomatic infection, which may meaningfully contribute to the propagation of the COVID-19 pandemic.

Knowing that asymptomatic transmission was a possibility, CDC recommended key interventions including physical distancing (36), use of cloth face coverings in public (37), and universal masking in healthcare facilities (38) to prevent SARS-CoV-2 transmission by asymptomatic and symptomatic persons with SARS-CoV-2 infection.

Early Release - Evidence Supporting Transmission of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 While Presymptomatic or Asymptomatic - Volume 26, Number 7—July 2020 - Emerging Infectious Diseases journal - CDC

Eftersom jag inte vill ha en debatt om viruset i sig eller eventuella politiska konsekvenser så vill jag poängtera att jag här bara diskuterar villkoren för att få kliva ombord på utländska flygplan. Om deras hemländer anser att smittan sprids på detta sätt och att mask hjälper så har en svensk inget val om den vill flyga med dem.
 

RickardG

Medlem
Instämmer, vi ska inte gå OT och finns det regler är det bara att anpassa sig eller avstå resan. Däremot har jag aldrig fått ihop det där med att det hävdas att man kan smitta även som symptomfri, samtidigt som det är droppsmitta - men det är nog något för ett annat forum.
 
Toppen