Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

vega

Medlem
Flög MUC-BOS i ekonomi med LH i måndags. När drinkvagnen kom sa flygvärdinnan "What would you like to drink Miss Vega?". Har haft mitt guldkort (med SAS) nu i 1,5 år och det är första gången någon har tilltalat mig med namn. Kanske töntigt men, it made my day! :)
 

Agö

Medlem
En kollega till mig flög från Mexico. Pga rökbildning i kabinen tvingades de gå ner på Azorerna. Enligt min kollega betedde sig besättningen allt annat än exemplariskt, det var snarare panik back in the bus.

Efter resan så skrev min kollega ett offentligt brev och påpekade hur illa besättningen betett sig och deras brist på omdöme. ledarskap och ansvar. Det gick några turer fram och tillbaka men det hela slutade med att Dr. Christoph Franz himself kontaktade min kollega. Resultatet blev att min kollega alltid åker högsta möjliga kabinklass på alla LH-flighter under ett år, oavsett ursprunglig bokad biljett. Snacka om värdig kompensation.

Skapligt! Finns brevet att läsa någonstans (du skriver "offentligt")? Kan ju tjäna som inspiration i framtida ärenden.
 

Senator

Moderator
Precis tillbaka från 6 legs med LX och OS inom Europa i C:

ARN-VIE OS
VIE-ZRH OS
ZRH-LIS LX
LIS-ZRH LX
ZRH-VIE OS
VIE-ARN OS

Som vanligt var LX helt outstanding! Flighterna till/från LIS är ungefär som ARN-ZRH. På resan ner var vi totalt 4 pers i C, hemresan i söndags 16 passagerare på 4 rader. Vid båda tillfällen var jag uppenbart "high ranking customer" eftersom jag adresserades först med fråga om vilket alternativ av mat jag önskade. Liten personlig touch på dryckservicen till LIS:

LX.JPG

Austrian service var också toppen särskilt hemresan i går kväll var super, men kanske tyckte jag att maten mellan ARN-VIE och VIE-ARN var lite sämre än tidigare. Men mycket positivt överraskat över den korta resan VIE-ZRH som hade en mycket trevlig måltid:

OS.JPG

Skall bli kul att jämföra med moderskeppet LH om en månad på LHR-MUC och MUC-FRA. Det var ett tag sedan jag åkte LHR-MUC med LH.
 

Sthlm

Medlem
Tack Lufthansa!!!!

Såg en tråd om uppgradering hos BA så ville berätta om min upplevelse med LH och samtidigt rikta ett stort tack LH!

Har precis varit på en skön 2-veckors semster i Costa Rica och skulle resa hem själv då mitt sällskap skulle vidare till närliggande rom-land. Väl på flygplatsen i San Jose var mitt flyg till EWR försenat vilket innebar att jag skulle missa anslutningsflyg till ARN.

Killen som jobbade i incheckningsdisken var tvungen att ta hjälp av en kollega för att försöka hitta en ny biljett till mig. Efter att jag väntat ca 35 minuter vid incheckningsdisken (de bakom mig var nog lagom glada på mig mitt problem) kom killen tillbaka med en ny biljett. Han frågade om det var OK för mig att istället flyga hem via FRA med LH vilket skulle innebära att jag kom hem ca 4 timmar senare än min ursprungliga biljett. Då jag enbart ville hem och det inte fanns så mycket att välja på så tackade jag gladeligen ja till erbjudandet. Som tack för mitt positiva svar sa då incheckningskillen att jag som plåster på såren fick en första klass biljett EWR-FRA. Blev väldigt osäker om han sa första eller business men han bekräftade att det första klass.

Väl på EWR var kön till immigration ca 2 timmar och jag hade 1h 20 min på mig till nästa flyg. Då jag absolut inte ville missa mitt flyg så körde jag en rövare och frågade en kille som stod längst fram i kön och som var i min ålder om jag fick stå vid honom, vilket han inte hade något emot. Hann således med mitt flyg och fick uppleva LHs första klass, vilket var en sjukt nice upplevelse.

Väl på FRA så hade jag några timmar att slå dö på så tänkte kolla om jag fick access till någon lounge. Dessvärre hade jag vara en ekonomibiljett hem till ARN men tänkte försöka ändå. Gick till LHs Senator Lounge där de efter att ha titta på min biljett nekade mig inträde (de frågade tom varför jag flög ekonomi när jag kunde flyga business). När jag var på väg att gå sa de dock att jag var vid fel lounge och att jag istället skulle gå en våning upp till första klass loungen, där jag med hungrig mage intog deras rikitga smaskia buffé (vågade inte sätta mig och beställa a la carte.

Helt sjuk upplevelse som jag inte riktigt vet varför jag fick då planet till FRA inte på långa vägar var fullbokat. Är EBS-medlem så kanske hjälpte det till!
 
Hej Sthlm och välkommen till Businessclass.se

Bara att säga Grattis! Du stötte nog på den bästa personalen som vet vad det här med kompensation innebär!! Dock mer intressantare blir och se om du nu tjänade poäng för en resa i F på den resan eller om dom bara ändrade seating åt dig. Har du fått några poäng registerade?
 

Sthlm

Medlem
Japp, poängen har tickat in och jag fick poäng som om jag hade en businessbiljett, vilket låter rimligt då det på pappersbiljetten som jag fick stod att det var en businessbiljett (och blev väl uppgraderad därifrån, vilken även det låter rimligt då jag har förstått det som om att det inte går att uppgradera sig från ekonomi till första klass).

Fick dock en sådan där first-class cover till biljetten som jag gladeligen viftade med vid säkerhetskontrollen på FRA.
 

Jacob

Medlem
Eftersom det är en tråd om Lufthansa flyttar vi väl över den till Lufthansa forumet tycker jag... ;)
 

Senator

Moderator
"Ze Jermans kann be flexible wenn zey vants zu"

Efter den här upplevelsen:
http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/6002-sas-det-haer-gjorde-ni-sa-bra-16.html#post150635
så hamnade jag motvilligt i Frankfurt i går kväll. Det visade sig att SAS hade bokat mig i bokningsklass "Y" (och kabinklass) då sträckan BGO-FRA var fullsmockat i C. SAS Ground Handling på BGO är alltid strålande och gjorde vad man kunde för att få mig till C, men det var helt chockat. En SAS flygvärdinna med dotter fick åka framme i CRJ-700 på standby, så illa var det.

Vid gaten i FRA var det som vanligt kaos när LH808 skulle avgå (för mig är detta fortfarande flight LH3008, fattar inte varför man byte). Jag hade frågat SAS på BGO att se till att flytta mig till C som kompensation för gårdagens strul. Det hade inte hänt, men det kan jag ha överseende med då hela BGO var ett stort kaos, och man hade svårt att ta sig in i systemet för vidare resa från FRA.

Vid gaten gick jag fram och förklarade läget till Flight Manager och undrade på om det var seat block på min rad. Det var det inte, och det gick tyvärr inte att göra något åt. Flighten hade redan börjat ombordstigning, men denna mycket trevliga kvinna var inte alls svår med att uppgradera mig till C. Först ringde hon ombordpersonalen och frågade om det var ok att jag åkte fram, trots att det inte gick att få mat. Inga problem sa killarna där framme. Sedan beklagade hon att hade hon fått veta lite tidigare så skulle hon ha fixat mat åt mig, inga problem sa jag (men var jätte hungrig då jag inte hade käkat ordentligt sedan frukost). Hon öppnar vänligt den manuella boardingen till mig så jag inte behöver ställa mig i den långa kön.

Jag sätter mig på tilldelat plats 3F, och purser kommer fram till mig: "vi fixar någon form av mat till dig Herr Senator". Tackar ödmjukas säger jag. Precis, när man stänger bakre dörren kommer någon springande med en måltid till mig, och den mycket kompetente purser kommer diskret fram till mig med meddelande "Herr Senator, det finns nu en måltid till dig också".

Helt ärligt; hur f... fick dom fram detta på 12-13 minuter? Det är jo helt makalöst!

Sedan såg jag en del förbättringar på resan; måltiden tycker jag var helt ok för sträckan och tiden på dygnet. Man använder numera också samma snygga glas som på långsträckor inom Europa, samt den nya kaffekoppen var rätt snygg. Jag har var rätt kritisk till Lufthansa under senare åren, mycket på grund av alla försämringar inom Miles & More, och att ombordkonceptet inom Europa inte har varit det vassaste men igår var det helt enkelt outstanding och den mycket tråkiga dagen fick ett bra avslut. Nu ser vi fram emot F resan om några veckor.

Till slut; miles för båda segment var bokade på kontot när man vaknade i morse...
 
Toppen