"Ze Jermans kann be flexible wenn zey vants zu"
Efter den här upplevelsen:
http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/6002-sas-det-haer-gjorde-ni-sa-bra-16.html#post150635
så hamnade jag motvilligt i Frankfurt i går kväll. Det visade sig att SAS hade bokat mig i bokningsklass "Y" (och kabinklass) då sträckan BGO-FRA var fullsmockat i C. SAS Ground Handling på BGO är alltid strålande och gjorde vad man kunde för att få mig till C, men det var helt chockat. En SAS flygvärdinna med dotter fick åka framme i CRJ-700 på standby, så illa var det.
Vid gaten i FRA var det som vanligt kaos när LH808 skulle avgå (för mig är detta fortfarande flight LH3008, fattar inte varför man byte). Jag hade frågat SAS på BGO att se till att flytta mig till C som kompensation för gårdagens strul. Det hade inte hänt, men det kan jag ha överseende med då hela BGO var ett stort kaos, och man hade svårt att ta sig in i systemet för vidare resa från FRA.
Vid gaten gick jag fram och förklarade läget till Flight Manager och undrade på om det var seat block på min rad. Det var det inte, och det gick tyvärr inte att göra något åt. Flighten hade redan börjat ombordstigning, men denna mycket trevliga kvinna var inte alls svår med att uppgradera mig till C. Först ringde hon ombordpersonalen och frågade om det var ok att jag åkte fram, trots att det inte gick att få mat. Inga problem sa killarna där framme. Sedan beklagade hon att hade hon fått veta lite tidigare så skulle hon ha fixat mat åt mig, inga problem sa jag (men var jätte hungrig då jag inte hade käkat ordentligt sedan frukost). Hon öppnar vänligt den manuella boardingen till mig så jag inte behöver ställa mig i den långa kön.
Jag sätter mig på tilldelat plats 3F, och purser kommer fram till mig: "vi fixar någon form av mat till dig Herr Senator". Tackar ödmjukas säger jag. Precis, när man stänger bakre dörren kommer någon springande med en måltid till mig, och den mycket kompetente purser kommer diskret fram till mig med meddelande "Herr Senator, det finns nu en måltid till dig också".
Helt ärligt; hur f... fick dom fram detta på 12-13 minuter? Det är jo helt makalöst!
Sedan såg jag en del förbättringar på resan; måltiden tycker jag var helt ok för sträckan och tiden på dygnet. Man använder numera också samma snygga glas som på långsträckor inom Europa, samt den nya kaffekoppen var rätt snygg. Jag har var rätt kritisk till Lufthansa under senare åren, mycket på grund av alla försämringar inom Miles & More, och att ombordkonceptet inom Europa inte har varit det vassaste men igår var det helt enkelt outstanding och den mycket tråkiga dagen fick ett bra avslut. Nu ser vi fram emot F resan om några veckor.
Till slut; miles för båda segment var bokade på kontot när man vaknade i morse...