Senaste nytt

Lufthansa flyger 747 och a350 till Mallorca i sommar

Alf

Medlem
Också en tid när flygbranschen var hårt reglerad och det var mindre konkurrens.

Du som är upptagen av flygsäkerheten fundera på följande: en A320 med turn-around på ca 45min så klarar man exakt den totala, reglerade arbetstiden från check-in till check-out med väldigt små marginaler. Jag talade med en CC inom Thomas Cook som berättade hur hårt deras kaptener pushade tiden då alla har en bonus att undvika landa för att byta crew på vägen hem t.ex. i CPH. Det är troligt att en A330 med tidigare check-in och längre turn-around inte klarar detta på en besättning. Det innebär antigen flera ombord, eller övernattning och byte.

Det innebär extra kostnader till det som redan antagligen är en low yield destination.

Gör en objektiv marknadsundersökning och skicka den till SAS
Just därför borde A321LR vara ett lämpligt plan eftersom man redan flyger sträckan med A320/B737. SAS skulle aldrig uppfatta min marknadsundersökning som objektiv
 

palmen

Moderator
Om det är blockat nu, varför skulle dom öppna upp First senare? Att det är business service ser jag som självklart eftersom det inte finns någon prissättning på First biljetter.

Både Lufthansa och Swiss visar på att det går att fylla större flygplan till turistdestinationer och snabbt sälja ut biljetterna i business. Varför skulle då inte SAS kunna göra på samma sätt under vinterperioden till exv Kanarieöarna när man ändå kommer att ha en överkapacitet på sina långdistansplan. Det är inte bara Johnny med linnet som åker till Kanarieöarna idag utan även folk med större betalningsvilja väljer detta resmål istället för att sitta 12 timmar i ett flygplan. Då finns det betalningsvilja för extra komfort typ ”riktig” business under en resa på 6 timmar. Jag är alldeles övertygad om detta till skillnad mot dej. Tyvärr är SAS lika konservativa och vågar sällan prova på något nytt.
Om planet är slutsålt till sista plats lär några hamna i First kabinen, men finns lediga platser i Business lär den inte öppnas upp.

Största skillnaden för SAS och Lufthansa i detta fall är upptagningsområde. Hur många tror du kommer börja resan norrut när man ska till kanarieäarna från Europa? När det gäller avgångar från MUC/FRA är det ett väldigt stort område norr om som då skulle resa "utan omväg". Om vi tar mig som exempel som utgår från Arlanda så skulle jag absolut kunna tänka mig bytet i MUC/FRA på väg till Kanarieöarna. Fråga sedan om folk i Polen, Tyskland, Holland, Belgien skulle vara villiga att flyga via Köpenhamn till Kanarieöarna, tror intresset är extremt svalt där.
Sen är detta ett väldigt extremt år på många sätt och man ska inte dra för stora växlar på vad som sker nu i sommar för olika bolag. Det har redan påpekats vilken effekt det blivit i Tyskland när man nu efter ett år kan resa utan karrantän vid hemresa/utresa och många har fått en eller två doser vaccin.

Det skulle absolut fungera med A321LR, men lär inte bli med riktig business service då jag fortsätter hävda att underlaget är för dåligt från Skandinavien samt att man skulle få bättre ekonomi i att nyttja planet till USAs östkust där många betalar för business. Som @fcx säger så är det inte longhaul business produkten (mjuka) som kommer att serveras ombord utan det blir mjuka shorthaul business produkten fast med hårdvara från longhaul.
 

011430121

Medlem
Jag har sådan ångest att skriva detta inlägg, vill inte komma på kant med någon av er.

A321LR till LPA, från vilken destination, SAS flyger reguljärt från CPH,ARN och OSL.
OSL-LPA är den linje som har flest avgångar vissa dagar har de två reguljäravgångar under säsongen, plus charter trafik, vissa lördag kan man se upp till 8 maskiner på LPA samtidigt som skall till Norge, både reguljära avgångar och charteravgångar.

Om SAS skall sätta in en A321LR så tror jag att den Norska marknaden är mera betalningsvillig än den Svenska och Danska.
Om man nu får någon A321-200 över när trafiken inte är lika intensiv som på gamla go dagars, kanske man kan göra om tex 4 rader med 2-2 till riktig C kabin, vet inte om man kan t.ex. använda plusstolarna från A340 om dessa finns kvar

Cateringen skall vara som typ Swiss och BA har på sträckan från ARN

På detta sätt skulle man kunna använda denna maskin på olika dagar från OSL,ARN och CPH.

Undrar vad folk är villiga att betala för en sådan biljett, 7000-8000 SEK tur och retur? Man måste ta i anspråk att det försvinner tror jag ca 16 platser mot hur maskinen är ser ut idag.

Som sagt jag har inte tagit ställning till någon medlems förslag, är alldeles för konflikt rädd för detta och vill inte stöta mig de som är med i debatten
 
Min gissning är: SAS nya A321:eek:r kommer inte att användas inom Europa för att det är bara ett fåtal crew som blir certifierade för dessa långflygningar. Eftersom att det är ett helt nytt koncept med SAS Business än SAS Plus skulle SAS behöva utbilda all kortdistans-personal för att kunna Business, vilket inte blir försvarbart.
 

ekf

Medlem
Undrar vad folk är villiga att betala för en sådan biljett, 7000-8000 SEK tur och retur? Man måste ta i anspråk att det försvinner tror jag ca 16 platser mot hur maskinen är ser ut idag.
Jag är lite osäker på hur många befintliga säten som ryker per plats i ditt förslag, men om vi tänker oss "riktig" C, såsom i LR-maskinerna så ryker minst 2 platser per kvarvarande plats. Dvs väldigt grovt räknat så måste en passagerare betala vad SAS idag får från tre ekonomipassagerare.
(Jag vet att en del av priset är passageraravgifter ("skatter") osv, men låt oss bortse från det en stund)

Jag sökte idag på en random veckolång resa OSL-LPA, billigaste pris är drygt 2200 kr t&r med byte på ARN (ut) resp CPH (hem). En sådan resa skulle alltså behöva kosta 6600 kr för att SAS ska gå break-even. Om jag istället ser på direktflight OSL-LPA t&r så landar priset på 5600 kr, vilket skulle betyda ett pris på minst 16800 kr....

Även om jag inte skulle få mer än vanlig Europa Plus-service så skulle jag gärna boka en sådan plats för hårdvarans skull, men inte för närmare 17000 kr... tyvärr.

Jag tror dessutom att betalningsviljan för C-klass är större FRA/MUC-LPA, förutom att upptagningsområdet är betydligt större... Och inte ens därifrån går det att åka "riktig" C i vanliga fall...
Så 6600 kr när en M-klass kostar en tredjedel tror jag är för mycket för enbart den skandinaviska marknaden... återigen tyvärr...
 

Alf

Medlem
Jag har en bokning för två från ARN till LPA i mitten av febr för poäng. Jag kollade nu priset för Plus på samma dagar och de priserna ligger på drygt 4000kr tor. Till detta tillkommer då i mitt fall 3000kr för att köpa loss mittplatsen så denna bli ledig. Jag vägrar att sitta tre i bredd om det inte är tillsammans med en familjemedlem. Vet inte om det fortfarande går att köpa loss en plats för 1500kr per sträcka numera men jag hoppas på detta. Då får jag fortfarande den usla kuben och tre alkoholhaltiga drycker på en sextimmars resa. För samma pris eller lägre med exv Swiss eller Austrian får jag då ledigt mittsäte och en anständig matservering med bra dryckesutbud. Tycker @011430121 har en realistisk prissättning för vad en ”riktig” Business bör kosta. Tycker inte du skall vara rädd att sticka ut, det är ett fritt forum med begåvade medlemmar som oftast klarar att få mothugg. Klart inte alla tycker lika.

Noterade också att SAS flyger två flygplan mellan ARN och LPA på lördagar med en timmes mellanrum. Detta skulle man ju kunna gjort något smart av, 1+1 A320 = 1 A330/350. Ja drömma kan man alltid göra:rolleyes:
 

Sir Lemon

Medlem
Jag har en bokning för två från ARN till LPA i mitten av febr för poäng. Jag kollade nu priset för Plus på samma dagar och de priserna ligger på drygt 4000kr tor. Till detta tillkommer då i mitt fall 3000kr för att köpa loss mittplatsen så denna bli ledig. Jag vägrar att sitta tre i bredd om det inte är tillsammans med en familjemedlem. Vet inte om det fortfarande går att köpa loss en plats för 1500kr per sträcka numera men jag hoppas på detta. Då får jag fortfarande den usla kuben och tre alkoholhaltiga drycker på en sextimmars resa. För samma pris eller lägre med exv Swiss eller Austrian får jag då ledigt mittsäte och en anständig matservering med bra dryckesutbud. Tycker @011430121 har en realistisk prissättning för vad en ”riktig” Business bör kosta. Tycker inte du skall vara rädd att sticka ut, det är ett fritt forum med begåvade medlemmar som oftast klarar att få mothugg. Klart inte alla tycker lika.

Noterade också att SAS flyger två flygplan mellan ARN och LPA på lördagar med en timmes mellanrum. Detta skulle man ju kunna gjort något smart av, 1+1 A320 = 1 A330/350. Ja drömma kan man alltid göra:rolleyes:
+1 på det inlägget.
 

marbe166

Medlem
SAS gör för övrigt samma sak till Malaga vissa dagar, två A320 med 10-15 minuters mellanrum från Arlanda. Man skulle ju kunna tro att det skulle vara mer ekonomiskt att sätta in en A330 istället. LN-RKR och -RKS står ju just nu parkerade på Arlanda...
 

palmen

Moderator
Noterade också att SAS flyger två flygplan mellan ARN och LPA på lördagar med en timmes mellanrum. Detta skulle man ju kunna gjort något smart av, 1+1 A320 = 1 A330/350. Ja drömma kan man alltid göra:rolleyes:
Denna ekvationen går inte ihop.
SAS A320neo har 180 platser
Airbus A319/A320/A320NEO/A321 - SAS
SAS A350 har 300 platser (A330 har 266)
Airbus A330-300/A340-300/A350-900 - SAS

Även om man sätter in A350 så blir man då 60 platser kort jämfört med A320neo. Om man istället använder A330 så saknas 94 platser.
Dessa plan brukar väl vara ordentligt fyllda? Eller går de halvtomma?
 
Toppen