Senaste nytt

Lufthansa ändrar regler för att gästa folk till sina lounger från 3 maj 2021

trekker

Medlem
Får verkligen hoppas det här enbart blir en Snikhansa grej, är ofta i London och träffar vänner och sen gästar in dem på vägen hem när de åker till Sverige och jag till Manchester. Vore ju trist om det inte skulle gå längre (när denna skiten är över).
 

GOTBound

Medlem
Får verkligen hoppas det här enbart blir en Snikhansa grej, är ofta i London och träffar vänner och sen gästar in dem på vägen hem när de åker till Sverige och jag till Manchester. Vore ju trist om det inte skulle gå längre (när denna skiten är över).

Blir det så får vi ha våra after-Spurs lounge meetings i Galleries South Club och North Club istället för First.
 

Senator

Moderator
Jag kanske är i en minoritet som kan tycka det finns en viss logik i detta. Att man gästar någon som åker tillsammans med kortinnehavaren. Men samtidigt är det försämring av värde. Tror dock inte det driver särskilt mycket mer kostnader eller trafik i loungen.

Men som flera andra har jag självklart gästat både kollegor och vänner som inte skall med samma flyg som jag. Oftast på Arlanda och i SAS loungen om jag inte missminner mig.

Jag är helt övertygat att 2021-2024 kommer vara "Excelnisses tid". Allt man kan hitta av småkronor och ören kommer sparas på. Frågan är vad denna lilla ändring summeras upp till.

Mycket skit till Lufthansagruppen, mycket av det rättvist. Men framförhållning med ändringar har man. Det uppskattas. Inte som SAS där allt är retroaktivt till förra veckan ;)
 

trekker

Medlem
Jag kanske är i en minoritet som kan tycka det finns en viss logik i detta. Att man gästar någon som åker tillsammans med kortinnehavaren. Men samtidigt är det försämring av värde. Tror dock inte det driver särskilt mycket mer kostnader eller trafik i loungen.

Men som flera andra har jag självklart gästat både kollegor och vänner som inte skall med samma flyg som jag. Oftast på Arlanda och i SAS loungen om jag inte missminner mig.

Jag är helt övertygat att 2021-2024 kommer vara "Excelnisses tid". Allt man kan hitta av småkronor och ören kommer sparas på. Frågan är vad denna lilla ändring summeras upp till.

Mycket skit till Lufthansagruppen, mycket av det rättvist. Men framförhållning med ändringar har man. Det uppskattas. Inte som SAS där allt är retroaktivt till förra veckan ;)

Just detta kan ju vara avgörande för vilket bolag man väljer, vet man att man blir ingästad om man väljer ett speciellt bolag så kan man nog betala lite extra för att åka med just det bolaget. Dock inser jag ju när jag skriver detta att det nog mestadels gäller oss som hänger här inne.
 

Senator

Moderator
Just detta kan ju vara avgörande för vilket bolag man väljer, vet man att man blir ingästad om man väljer ett speciellt bolag så kan man nog betala lite extra för att åka med just det bolaget. Dock inser jag ju när jag skriver detta att det nog mestadels gäller oss som hänger här inne.

Ja det skulle vara intressant att veta hur mycket extra eller förlorat försäljning som drivs av att gästa polarna i en lounge ;) Utanför FlyerTalk och BC förstås :p

Du och jag har njutit av CCR tillsammans. Synd om det skulle försvinna :D
 

trekker

Medlem
Ja det skulle vara intressant att veta hur mycket extra eller förlorat försäljning som drivs av att gästa polarna i en lounge ;) Utanför FlyerTalk och BC förstås :p

Du och jag har njutit av CCR tillsammans. Synd om det skulle försvinna :D
Just sånt som skulle vara trist, om man springer på någon som vi gjorde och sen får man antingen ses i den sämre loungen eller inte alls. Hoppas som sagt det inte sprider sig.
 

fcx

Medlem
Om jag tillåter mig att ta på mina mer fördomsfulla glasögon:

Vilka är det som oftast använder denna förmån idag, jo affärsresenärer. Två kollegor delar taxi från kontoret till flyget, på väg åt olika håll. Två affärspartners från olika städer på väg hem från kundbesök. Leverantör och kund som har varit på mässa, och nu träffar på varandra på flygplatsen på vägen hem.

Vilka är det som närmast aldrig har nytta av denna förmån? Par som lever och reser tillsammans, men där bara den ena av dem har status. Det kan vara antingen affärsfolk (som nu reser privat) eller de som flugit in status enbart på privat resande.

Jag tycker att flygbolag generellt brukar vilja attrahera den första kategorin av resenärer snarare än den andra, och då hänger det här inte ihop för mig. På ett sätt är det logiskt att reglerna skulle vara att man bara får gästa in en person på samma flygning, men det ologiska består av att man nu ändrar någonting som har varit på plats under en längre tid.

En mycket mer konspiratorisk tanke är att excelnissarna på Lufthansa använder detta för att sätta press på alliansen. Lufthansa har säkert inget emot extra besökare i sina egna lounger de närmaste åren (plats lär finnas), men att få en räkning för besök hos andras lounger är inte lika uppskattat. Kanske man är ute efter en ny debiteringsmodell mellan bolagen i alliansen?
 
Toppen