Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

LSH

Medlem
Av573 GUA-SAL

En panel på rad 2 ramlade ner under boarding. Men säg det som inte kan lagas med silvertejp. Förseningen blev bara 10min.

IMG_20211101_163141_HDR.jpg


Bra tänkt att lämna luckan för syrgasmasker...


 

LSH

Medlem
Flygning #23-26, Land #9 (Ecuador)
Måndag 1/11



Det här var på pappret en riktigt dålig resa med många korta segment, avsaknad av star-lounger och långa mellanlandningar på udda tider. Dessutom har Avianca skalat bort nästan all service med Covid som ursäkt. Lite tur med tajming av sömn och några hyggliga PP-lounger gjorde det helt OK.


Casa del Ron (Priority pass) Guatemala City
Hemlig ingång från en taxfree-butik
IMG_20211101_154137_HDR.jpg

Genom spritångorna skönjs United mot LAX

IMG_20211101_151217_HDR.jpg


Huvudrätt, dessert och två drycker ingick.

GUA-SAL (San Salvador), Avianca A320 Business (50 min)

Ingen servering. Likadant säte på alla 4 ben och det är bra för att vara narrow body.

IMG_20211101_205703_HDR.jpg



SAL-UIO (Quito) , Avianca A319 Business (ca 3h)
Matlåda med bla en värmd smörgås. Alkoholfria drycker.

Layouver stay (Priority pass) UIO
Hade mellanlandning mellan 0130 och 0800 och utan veta hur lång tid kontroll av pass och coviddokumentation skulle ta lät jag bli att boka hotell. Denna lounge med vilstolar, och nersläckta rum fungerade mycket bra. Man får 4h med PP men kan köpa till tid. Ett litet utbud av mat och dryck fanns.

UIO-GYE, Avianca A320 Business
Ingen servering.

GYE-SCY (San Cristobal, Galapagos), Avianca A320 Business
Samma flygnummer som ovan, och vi fick sitta kvar på planet i en liten timme.
En vattenflaska erbjöds.
 

bjorkroth

Medlem
Flygning #8-9

Lågnivålarmet gick precis i snusreserven. Dags att åka hem en kort vända.

Tbilisi-Istanbul, Turkish airlines, A321Neo, Business.

Första gången på nästan två år i ett "riktigt" businessäte. IFE med bra utbud och gratis wifi.

En rolig detalj är att man coviduppdaterat delar av den animerade säkerhetsvideon. I den delen som säger ta-av-dig-munnskydd-och-eventuellt-visir-innan-du-försöker-andas-från-syrgasmasken har gubbarna fått munskydd.

Visa bifogad bild 121711

Turkish lounge i Istanbul.

Förvånansvärt mycket folk på flygplatsen och i loungen en tisdagsmorgon. Hade det inte varit för att alla bär munskydd hade man kunnat tro att allt är som vanligt. Bra frukost med flera varma rätter och baristakaffe.

Istanbul-Arlanda, Turkish airlines, A321-200, Business

Äldre stolar här utan skärm men den var minst lika bekväm. Frukost för tredje gången och jag gjorde en liten ansats på den kalla delen men kom inte så långt. Alkoholservering erbjuds även vid frukost, men jag valde lemonad med mynta och turkiskt kaffe även om jag var lite nyfiken på den helt ospecifika Champagne som fanns i menyn.
Visa bifogad bild 121710


Jag kommer sitta på Arlanda idag fram till 17:55 så hojta till om ni passerar.



Närmaste veckan kommer jag bara göra inrikesflygningar i Sverige och låter bli att recensera dem.
Min man handlat svenskt snus både i Georgien och Uzbekistan, vissa fördelar med länder som inte tillhör EU så de kan sälja de grejerna
 

LSH

Medlem
Galapagos är en ögrupp och nationalpark som tillhör Ecuador. Två av öarna har reguljär flygtrafik till fastlandet (SCY och GPS). Båt mellan öarna tar i de flesta fall 2h.

Det första jag såg när jag öppnade taxidörren
IMG_20211102_120401_HDR.jpg




Jag spenderade ungefär lika mycket tid på Santa Cruz, San Cristobal, och Isabela. Prisnivån är hög jämfört med fastlandet. Bara flyg från Quito t/r och alla nationalparksavgifter landar på ca 6000kr. Givet det är det förvånansvärt många unga ryggsäcksresenärer men huvudparten är medelålders. Man har återhämtat sig något efter pandemin men beläggningen på hotell och restauranger är ganska låg. Det gjorde dock att priserna på boenden var vettiga.



Hade mycket trevligt under min vecka här och träffade många andra soloresenärer i olika åldrar.

IMG_20211104_115117_HDR.jpg


IMG_20211104_115128_HDR.jpg


IMG_20211104_120423_HDR.jpg


IMG_20211104_120427_HDR.jpg


IMG_20211104_121503_HDR.jpg


IMG_20211106_090242_HDR.jpg


IMG_20211106_121540_HDR.jpg



Dykning:

Jag gjorde dagsutflykter till Kicker Rock och Gordon rocks. Vi såg flera hammarhajar vid flera tillfällen och även galapagoshajar och örnrockor. Hammarhaj var första gången för mig och otroligt häftigt att se. En överraskning var hur lekfulla och närgångna sälarna var. De kunde komma som en torped från ytan ner till 30m och simma runt oss bara på en decimeters avstånd. Vid ett tillfälle var två hammarhajar på väg mot mig och jag tänkte att "nu får jag se dem på riktigt nära håll", men en säl kom från ingenstans och ville vara med och leka och hajarna bytte då kurs. Lite tråkigt, men jag skrattade gott. Svårt att bli förbannad på en säl. Dykningen är ganska tuff med starka strömmar och inget för nybörjare. De flesta kryssningarna kräver att man har gjort 50 dyk.

Nästa gång kommer jag göra en dykkryssning (liveaboard) trots att det är vansinnigt dyrt. Dels för att de allra bästa dykplatserna kräver det men också för att det är lite stökigt med dagsturer i småbåtar. Bättre att bo på en stor båt och bara kunna hoppa i på morgonen samt ha en egen hytt att vila i under ytintervallen.
 

Attachments

  • IMG_20211104_120310_HDR.jpg
    IMG_20211104_120310_HDR.jpg
    213,5 KB · Visningar: 193

LSH

Medlem
Flyg #27-31

Aeropuertos VIP Club, Baltra Galapagos (PP)

Lounge med fåglar och ödlor men inga sälar

gps.jpg



GPS-GYE, Avianca A320 Business
Servicen är som tidigare sagts helt utebliven. Inte ens vatten erbjuds med mindre man frågar. Man har till och med stängt av IFE med hänvisning till Corona.

GYE-UIO, Avianca A320 Business
Som ovan

Sala VIP International Quito (PP)
Trevlig lounge med välsorterad bemannad bar även på morgonen. Hade dock bara tid med en snabb kaffe.

IMG_20211109_112611_HDR.jpg


UIO-BOG (Bogota), Avianca Business A319 Business
Som ovan

Avianca lounge Bogota
Lite rörigt där man ska beställa mat från en bemannad buffé. Man ser inte all mat och personalen pratar inte engelska. En del riktigt bra varma smårätter dock.

El Dorado Lounge Bogota (PP)
En ganska udda lounge med en massa smårum med olika tema. I slutet av labyrinten fanns en bemannad bar med ett litet men bra utbud.

Amex lounge Bogota
Mitt i terminalen finns denna lilla öppna cafélounge med ca 20 platser. Låg precis vid min gate så det passade bra att få en kaffe i väntan på ombordstigning.

BOG-BCN Avianca A330 Business
Det här är på pappret en av de sämsta businessprodukterna för longhaul man kan hitta. Jag övervägde att boka om till Air Canada via Toronto men det hade blivit ett ben för mycket och att köpa GPS-UIO hade kostat ca 250$ i ekonomi. Hur dåligt kan det vara? Inte så farligt visar det sig:

Kabinen har layout 2+2+2 men angle flat som kommer ganska nära "fully flat". Bättre än exempelvis gamla SAS om mitt minne någorlunda korrekt. Några dagar innan avgång tittade jag på säteskartan och kom fram till att förmodligen var säkert att välja en fönsterplats. Jag hade fel och fick en ung Colombianska bredvid mig. Hennes engelska var nästan lika usel som min spanska så vi hade ganska stora kommunikationsproblem, men hade ändå trevligt. Men det där att försöka klättra över någon som sover helt nedfällt är inte kul.

Hade läst några riktigt dåliga recensioner som sa att servicen var nästan obefintlig även på USA-flygningar på 6-7h. Blev därför en trevlig överraskning med en bra middag och hygglig frukost. Inget extra med "buffé" eller snacksservering mitt i natten, men man fick påfyllning av dryck om man frågade efter det.

BCN-CPH A320, SAS Plus


Kastrup - Kalmar C, Öresundståg 2:a klass
Befriande att kunna åka offentligt utan munskydd för första gången på en månad. Ingen servering men jag hade provianterat lite hos Mikkeller på CPH så jag klarade mig.

Nu väntar ett par lugna veckor. En på soffan hemma i Kalmar och en på en hotell i Bangkok.
 

LSH

Medlem
Flygning #32-33, Land #10 (Thailand)

Köpenhamn-Bangkok (via Phuket). Thai airways A350 Business.
Lördag 20/11

Jag checkade in i automat, och fick boardingkort men det är ganska meningslöst eftersom man ändå måste validera diverse dokument. Incheckningen öppnade drygt 3h innan avgång. Där fick jag veta att PCR-testet måste vara utskrivet på papper (dock inte Thailand pass) så jag fick gå till informationsdisken och betala 50 danska för en utskrift. Sedan fick jag ställa mig längst bak i businesskön igen, men den var inte så lång.

Man ropade innan avgång att de som inte accepterar att ha munskydd under hela flygningen måste lämna planet. Tror inte att någon gjorde det. De upprepade detta på danska flera gånger så jag antar att det var Danskar i ekonomi som satte sig på tvären. Dock inte lika strikt som på många europeiska bolag. Exempelvis går det bra att prata med personalen under måltiden när man inte har mask. Där får man en tillsägelse på Lufthansa och Swiss. Man har också gått runt och mätt temperaturen på samtliga passagerare ett par gånger.

Ingen alkohol innan avgång (coronalag säger man), men de hörde sig för vilka som ville ha champagne och kom ut med dessa så snart säkerhetsbältesskylten släktes.

Jag räknade till 13 huvuden i businesskabinen med 8 x (1+2+1) säten. Såg halvfullt ut i ekonomi.

Utvecklingen i flygindustrin går snabbt och kabinen var inte riktigt så modern som jag mindes den. Det vägs dock lätt upp av fantastisk service och bra mat och dryck.

mat2.jpg


Jag var först av planet och flygplatsen ekade helt tomt

bkk.jpg


Eftersom jag besökt ett antal "svartlistade" länder den senaste tiden kvalificerar jag inte för "test & go" utan måste göra 7 dagars "sandbox" på ett certifierat hotell. Jag valde Hilton Sukhumvit.

hilton.jpg


Jag checkade in runt 10:00 men fick först testa mig 16:00 så det blev ett litet dygn inlåst på rummet innan resultatet kom (de ringde 07:00). Det gick ingen nöd på mig men respekt till de som suttit i karantän 21 dagar i Kina! Jag är nu fri att röra mig i Bangkok-området och ska göra ett självtest dag 6 eller 7. Så skillnaden mot test&go är inte så stor.
 
Last edited:

LSH

Medlem
Jag har hamnat lite efter i rapporteringen, men ska försöka jobba ifatt. Rapporten från Thailand är från slutet av november och första halvan av december. Mina vänner berättade att det kom mycket turister innan jul, men man gissa att dessa snart försvinner nu när inresereglerna skärpts igen.

Bangkok
Sukhumvit kändes någorlunda normalt med folk på gator, restauranger och i butiker. Inget verkade stängt och trafikstockningarna var tillbaka åtminstone under delar av dygnet.

I ryggsäckskvarteren var det däremot lugnare:
Khaosan Road
kaosan2.jpg

Rambuttri
rambuttri.jpg



Flygning #34 Bangkok-Koh Samui, Bangkok airways, ATR72 Ekonomi
Målet var Koh Tao men jag fick vänta 2 dygn på Chaweng beach i väntan på en båt över.

Inget bråk om solstolarna...
IMG_20211128_081544_HDR.jpg

Och lungt på stan
c1.jpg

Jag har väldigt blandade intryck från Thaland. Det var otroligt häftigt att stränderna för sig själv, men på vissa ställen ser det övergivet, förfallet och plundrat ut (förmodligen inte fallet). De här resorterna kommer ju inte att öppna någon gång snart....
chaweng3.jpg



Koh Tao
Jag har alltid trivts här, och så även denna gång. En del hotell var stängda men det såg ut som de använde tiden till att renovera istället för att låta det förfalla. Dock 10år sedan jag var här senast så mycket hade förändrats och inte nödvändigtvis till det sämre. Man har haft en kraftig utbyggnad men det mesta är smakfullt och inga kedjehotell eller snabbmatsrestauranger har etablerat sig.

En god vän hade hyrt ett hus ett par månader. Jag bodde där till en början men flyttade sedan ned till stranden.
kohtao1.jpg

Det kan regna i november. Första dagarna kom massor av regn, men hela december var bra.
översvämning.jpg


kohtao.jpg

kohtao2.jpg


Thailändarna har reklejmat Koh Tao. Majoriteten av turisterna var inhemska vilket var ovanligt, men trevligt att se. En delförklaring kan vara att staten subventionerar hotell för Thailändare. Ett ungt par som tar semesterbilder:
turister.jpg


Dykning:
Koh Tao har billig, lättillgänglig och nybörjarvänlig dykning vilket gör att många väljer att lära sig dyka här. Den är långt ifrån toppklass och ingen destination jag väljer primärt för dykning, men väl på plats passar jag på att dyka en del. Nederbörden den första tiden gjorde att sikten var dålig men det klarnade upp efter några dagar. Det har tillkommit två dykplatser sedan jag var här senast i form av ett avsiktligt sänkt amerikanskt krigsskepp och ett artificiellt rev bestående av båtar, gymutrustning och annat metallskrot.

I december satte jag dykningen från Ecuador och Thailand på reseräkning som friskvård. Detta gick igenom vilket fick mig att fundera på hur HR skulle reagerat om jag istället skickat in massagekvitton från Thailand där tidpunkten var lite udda och priset lite för högt.... Har dock ingen tanke på att göra detta, men tanken var underhållande.

Flygning #35 Koh Samui-Bangkok, Bangkok airways, A320 om jag minns rätt, Ekonomi
Old school:

Jag tog färja från Koh Tao vid lunchtid. Ankomsttiderna är opålitliga till och med på thailändsk måttstock så jag lät bli att köpa flygbiljett eftersom jag då var tvungen att stor marginal. Jag hade marginal till min långflygning så att jag hade "råd" med en övernattning på Samui. Mycket riktigt fick vi slut på bränsle med en lång försening till följd. Det fanns en återstående flygning så jag åkte ut till flygplatsen men fick reda på att den var full. Köpte en biljett över disk till en morgonflygning, men bad också om att få vara standby till den sista kvällsflygningen. Fick vänta i en dryg timme men när incheckningen stängde meddelades att det fanns en plats åt mig (och ytterligare någon tom stol). Bangkok Airways har en liten kafélounge även för ekonomi. Man får under pandemin inte ha någon servering inrikes. Man ursäktade sig för detta och delade istället ut en kasse med dryck och smörgås när vi lämnade planet. Att ni inte tänkte på det SAS….

Flygning #36 Bangkok-Stockholm, Thai airways A350 Business
Spöklikt öde på BKK även vid min avgång strax efter midnatt. Sov gott på planet och lyckades sätta dygnsrytmen redan första dagen.

Flygning #37 Stockholm-Kalmar, SAS Plus ATR72
 

LSH

Medlem
20/12
Flygning #38 Kalmar-Stockholm, SAS Plus ATR72

Flygning #39 Stockholm-Oslo SAS plus B737-700!
Fick stå i kö i ca 1,5h för att göra snabbtest och sedan vänta ca 20 minuter på en stol i väntan på svar. Provet måste göras på plats och inte ens ett dagsfärskt svenskt test duger. Barnfamiljer fick dock gå före i kön.


Firade jul ett par timmar söder om Oslo.
jul1.jpg


Vi brukar bada här på julafton, men jag stod över i år. Mina syskon var dock lite tuffare.
julbad.jpg


Det var ont om vettiga flyg hem. Från lokala flygplatsen flyger Widerøe till Köpenhamn men bara så sent att man inte hinner med sista tåget.

Fick istället bli färja Sandefjord-Strömstad och buss till Göteborg för tåg till Kalmar. Det här var de sista dagarna innan Sverige började kräva PCR så det var lite folk på båten. Biljetten kostade 30kr i försök att locka fler taxifreeshoppandes norrmän. Länge sedan jag åkte, och jag hade glömt bort hur vacker överfarten är. Ny fin elhybridsfärja (Color hybrid) var det också.

Några dagar senare började jag få förkylningssymtom och stannade hemma på nyårsafton. Det visade sig klokt eftersom ett pcr visade positivt. Jag är friskförklarad (ej smittsam) från och med igår, men det ställer till det lite inför framtida resor eftersom jag kommer visa positivt ett tag och då måste utesluta de länder som kräver test. Och de börjar bli många.... Det var tur att jag åkte på detta på hemmaplan där jag har lite support med hemleveranser och så. Hoppas att det var omikron och att jag blev smittad för första och sista gången.

Ikväll åker jag till Tbilisi där jag tänker invänta negativt test och sedan fortsätta österut.







 

TjudöBoy

Medlem
Vilken häftig resa ni företar er mitt i detta covid/omikron elände:eek: bara att lyfta på hatten och önska er fortsatt god resa och härliga nya äventyr:)
 

LSH

Medlem
Fredag 7/1
Flygning #40-42

Kalmar-Arlanda, ATR72 SAS Plus
Trångt och bullrigt, men man får i alla fall en bra öl (Burst IPA)

Arlanda-Warszawa, Embraer 175, LOT Business

Bra service med kall mat

Warszawa-Tbilisi, 737 Max 8, LOT Business
Premiär på denna maskin. Jag visste in ens om den fanns i LOTs flotta så det blev en trevlig överraskning.
CC ropade ut något under ombordstigningen och sa då bara 737, så jag funderade på om de försökte tona ned att det var en MAX. Kaptenen däremot var stolt över sin nya maskin och sade vid upprepade tillfällen 737 MAX.

3+3 med blockerade mittensäten i business.
IMG_20220107_222254_HDR.jpg


Minimalistiskt och modernt, men känns mer som en ny buss än en premiumkabin.
stol.jpg



Varm mat här. Jag valde fisk och fick till min överraskning torsk av bra kvalitet som inte var sönderkokt. Tyvärr inte fiskägg bredvid fisken utan linser....
torsk.jpg


mat2.jpg


mat3.jpg


Ankomsten gick smidigt och ingen väntan för passkontroll, covidkontroll eller bagage.

Tbilisi
Det krävs numera covidpass för att komma in på restauranger men de får i gengäld nu ha öppet dygnet runt, vilket en del har.

Maten är bra och billig men ofta "tung". Här är min frukost idag bestående av en Chatjapuri som är vitt bröd, massor av ost och ett rått ägg. Man bryter loss bröd och doppar i mitten.

Chatjapuri.jpg
 

Attachments

  • mat.jpg
    mat.jpg
    86,2 KB · Visningar: 135
  • belysning.jpg
    belysning.jpg
    48,2 KB · Visningar: 140
Last edited:
Toppen