Jag har hamnat lite efter i rapporteringen, men ska försöka jobba ifatt. Rapporten från Thailand är från slutet av november och första halvan av december. Mina vänner berättade att det kom mycket turister innan jul, men man gissa att dessa snart försvinner nu när inresereglerna skärpts igen.
Bangkok
Sukhumvit kändes någorlunda normalt med folk på gator, restauranger och i butiker. Inget verkade stängt och trafikstockningarna var tillbaka åtminstone under delar av dygnet.
I ryggsäckskvarteren var det däremot lugnare:
Khaosan Road
Rambuttri
Flygning #34 Bangkok-Koh Samui, Bangkok airways, ATR72 Ekonomi
Målet var Koh Tao men jag fick vänta 2 dygn på Chaweng beach i väntan på en båt över.
Inget bråk om solstolarna...
Och lungt på stan
Jag har väldigt blandade intryck från Thaland. Det var otroligt häftigt att stränderna för sig själv, men på vissa ställen ser det övergivet, förfallet och plundrat ut (förmodligen inte fallet). De här resorterna kommer ju inte att öppna någon gång snart....
Koh Tao
Jag har alltid trivts här, och så även denna gång. En del hotell var stängda men det såg ut som de använde tiden till att renovera istället för att låta det förfalla. Dock 10år sedan jag var här senast så mycket hade förändrats och inte nödvändigtvis till det sämre. Man har haft en kraftig utbyggnad men det mesta är smakfullt och inga kedjehotell eller snabbmatsrestauranger har etablerat sig.
En god vän hade hyrt ett hus ett par månader. Jag bodde där till en början men flyttade sedan ned till stranden.
Det kan regna i november. Första dagarna kom massor av regn, men hela december var bra.
Thailändarna har reklejmat Koh Tao. Majoriteten av turisterna var inhemska vilket var ovanligt, men trevligt att se. En delförklaring kan vara att staten subventionerar hotell för Thailändare. Ett ungt par som tar semesterbilder:
Dykning:
Koh Tao har billig, lättillgänglig och nybörjarvänlig dykning vilket gör att många väljer att lära sig dyka här. Den är långt ifrån toppklass och ingen destination jag väljer primärt för dykning, men väl på plats passar jag på att dyka en del. Nederbörden den första tiden gjorde att sikten var dålig men det klarnade upp efter några dagar. Det har tillkommit två dykplatser sedan jag var här senast i form av ett avsiktligt sänkt amerikanskt krigsskepp och ett artificiellt rev bestående av båtar, gymutrustning och annat metallskrot.
I december satte jag dykningen från Ecuador och Thailand på reseräkning som friskvård. Detta gick igenom vilket fick mig att fundera på hur HR skulle reagerat om jag istället skickat in massagekvitton från Thailand där tidpunkten var lite udda och priset lite för högt.... Har dock ingen tanke på att göra detta, men tanken var underhållande.
Flygning #35 Koh Samui-Bangkok, Bangkok airways, A320 om jag minns rätt, Ekonomi
Old school:
Jag tog färja från Koh Tao vid lunchtid. Ankomsttiderna är opålitliga till och med på thailändsk måttstock så jag lät bli att köpa flygbiljett eftersom jag då var tvungen att stor marginal. Jag hade marginal till min långflygning så att jag hade "råd" med en övernattning på Samui. Mycket riktigt fick vi slut på bränsle med en lång försening till följd. Det fanns en återstående flygning så jag åkte ut till flygplatsen men fick reda på att den var full. Köpte en biljett över disk till en morgonflygning, men bad också om att få vara standby till den sista kvällsflygningen. Fick vänta i en dryg timme men när incheckningen stängde meddelades att det fanns en plats åt mig (och ytterligare någon tom stol). Bangkok Airways har en liten kafélounge även för ekonomi. Man får under pandemin inte ha någon servering inrikes. Man ursäktade sig för detta och delade istället ut en kasse med dryck och smörgås när vi lämnade planet. Att ni inte tänkte på det SAS….
Flygning #36 Bangkok-Stockholm, Thai airways A350 Business
Spöklikt öde på BKK även vid min avgång strax efter midnatt. Sov gott på planet och lyckades sätta dygnsrytmen redan första dagen.
Flygning #37 Stockholm-Kalmar, SAS Plus ATR72