LSH blir flygluffare på heltid

Diskussion i 'Rejserapporter' startet af LSH, 31 August 2021.

1. bjorkroth

bjorkroth Medlem

By:
    GOT/Varberg
    Land:
    Sverige Sverige
    Superkul att du är i Georgien och Tbilisi.
    Har också åkt nattåget Yerevan Tbilisi, men åkte första klass så vi fick egen kupé, typisk östeuropeisk service, lite äldre kupé men helt okej tågresa. Blev landvägen med marschrutka på vägen tillbaka till Tbilisi.

Tbilisi är absolut en av mina favoritstäder i världen :) Härlig mat och vin, mycket trevligt folk man lärt känna på alla resor dit

John Rambo, DrNo, sbbn017 og 2 andre synes godt om dette.
  2. trekker

trekker Medlem

Helt underbart, det här skulle jag också göra om jag kunde.

3. LSH

LSH Medlem

By:
    Kalmar
    Land:
    Sverige Sverige
    10-15 kr för (ofta förvånansvärd bra) lokal lager
    20-25 kr för lokalt hantverksöl
    Runt 40kr för importerat hantverksöl. Har hittat både warpigs och mikkeller på fat (0,3l) för detta pris.

Priserna är på krogen. Har inte köpt öl på "ica".

Fredrik Prüzelius, John Rambo, Jönsson og 10 andre synes godt om dette.
  4. LSH

LSH Medlem

By:
    Kalmar
    Land:
    Sverige Sverige
    Telavi är en liten (men största) stad i vinregionen Kakheti

Jag tog tre nätter på ett trevligt B&B här. Frun i huset pratade hygglig engelska och vi planerade en dagstur där jag hennes man var chaufför.

Georgien har framställt vin i ca 8000 år. Den traditionella metoden är vildjäsning vilket man fortfarande gör till viss del men moderna (europeiska) metoder med tillsatta jäststammar har förstås tagit över.

vin2.JPG vin3.JPG vin5.jpg vin 1.jpg vin4.JPG

Kazbegi/Stepantsminda
    Efter att ha provat en obekväm tvåtimmars bussresa tidigare i veckan bestämde jag mig för att betala 350kr för en tur som hade tagit minst 4h med buss. Otroligt fina vyer under resan.

Jag läste ingen väderleksrapport innan jag åkte. Det är ju lite poängen med att ha så här mycket tid. Om man får sitta ett par dagar och titta på ett oväder så gör det inget.

Mitt (ganska blygsamma) mål var att klättra upp till treenighetens kyrka. Inte läge här: kaz_inte_lage.JPG

Så här ska det se ut. Dags att snöra på sig kängorna.
    kaz_lage.JPG

Trevlig hajk som tar ca 4-5h totalt från ett boende i Kazbegi. Några bilder från vandringen upp:

kaz_vag1.JPG kaz_vag2.jpg kaz_vag3.jpg

Och några från toppen:

kaz_framme_forst.JPG kaz_framme3.JPG kaz_framme4.JPG

Attached Files:

Brandten, Per N, Fredrik Prüzelius og 39 andre synes godt om dette.
  5. LSH

LSH Medlem

By:
    Kalmar
    Land:
    Sverige Sverige
    Sammanfattning Georgien

Nu kan det vara så att undvikit högsäsong och att höga covidtal och barstängning 22.00 avskräcker en del. Jag tycker trots detta att Georgien är ett otroligt underskattat turistmål. De har en häftig huvudstad, bra mat, låga priser, otroliga vandringsleder, hundratals vingårdar man kan besöka, bergsbestigning (inte min grej) och badorter längs svarta havet (som jag inte besökte denna gång).

Jim_, Brandforce, TjudöBoy og 28 andre synes godt om dette.
  6. Tonton

Tonton Medlem

Funderar på Georgien, men då att enbart hålla mig till Tbilisi. Tror du det även är trevligt så sent in på året?

Ge gärna tips på specifika restauranger och öl-ställen du besökte! :)

jerixon synes godt om dette.
  7. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra jobbat att ta dig till kyrkan på "kullen" i Kazbegi, har själv gjort den vandringen och det är mödan värt. Georgien är ett fantastiskt land att besöka, även om standarden på vägar och hotell kan vara lite hit/miss. Stalinstatyn i Gori, med Stalinmuseet är också värt ett besök, samt grottorna i Uplistsikhe.

LSH synes godt om dette.
  8. LSH

LSH Medlem

By:
    Kalmar
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja! Det börjar bli lite kallt morgnar och kvällar men man har fortfarande många timmar på dagen där man kan promenera utan ytterkläder eller äta lunch/tidig middag på en uteservering.

9. LSH

LSH Medlem

By:
    Kalmar
    Land:
    Sverige Sverige
    Flygning #8-9

Lågnivålarmet gick precis i snusreserven. Dags att åka hem en kort vända.

Tbilisi-Istanbul, Turkish airlines, A321Neo, Business.

Första gången på nästan två år i ett "riktigt" businessäte. IFE med bra utbud och gratis wifi.

En rolig detalj är att man coviduppdaterat delar av den animerade säkerhetsvideon. I den delen som säger ta-av-dig-munnskydd-och-eventuellt-visir-innan-du-försöker-andas-från-syrgasmasken har gubbarna fått munskydd.

tk2.jpg

Turkish lounge i Istanbul.

Förvånansvärt mycket folk på flygplatsen och i loungen en tisdagsmorgon. Hade det inte varit för att alla bär munskydd hade man kunnat tro att allt är som vanligt. Bra frukost med flera varma rätter och baristakaffe.

Istanbul-Arlanda, Turkish airlines, A321-200, Business

Äldre stolar här utan skärm men den var minst lika bekväm. Frukost för tredje gången och jag gjorde en liten ansats på den kalla delen men kom inte så långt. Alkoholservering erbjuds även vid frukost, men jag valde lemonad med mynta och turkiskt kaffe även om jag var lite nyfiken på den helt ospecifika Champagne som fanns i menyn.
    tk1.jpg

Jag kommer sitta på Arlanda idag fram till 17:55 så hojta till om ni passerar.

Närmaste veckan kommer jag bara göra inrikesflygningar i Sverige och låter bli att recensera dem.

Fredrik Prüzelius, chazzie, sbbn017 og 24 andre synes godt om dette.
  10. MLG55

MLG55 Medlem

By:
    Landvetter
    Land:
    Sverige Sverige
    @LSH Antar du siktar på EBD istället nu :D

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!