Senaste nytt

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit

All-in

Medlem
Snabb fråga till expertisen; jag befinner mig i Hong Kong och har möjlighet för ett viktigt kundmöte i Guangzhou med kort varsel.
Kan jag boka följande och resa på ett 72h transit visa?
Hong Kong - Guangzhou (kundmöte/middag/övernattning ~24-30h) jag har bokat en hotellnatt.
Utresa Guangzhou - Taipei (~24 h för nytt kundmöte) och sedan tillbaka till Hong Kong för hemfärd till Svedala.
Tackar för assistans/svar på förhand!
 

Fredrik

Medlem
Det ska du kunna. Det viktiga är att du reser ut till tredje land. Kina räknar Hong Kong, Taiwan och Macau som utlandet med avseende på den här regeln.
 

All-in

Medlem
Tack för snabb respons!
Jag förmodade att det borde gå efter att ha läst igenom tråden men ville bara få lite stöd för mina tankar innan jag bokar. Tänkte först bara en T/R Hong Kong - Guangzhou men tror inte den hade gått iom att det inte är utresa till 3:e land/region o vill inte riskera att inte bli insläppt.
Blir en vända till Taipei då när det ändå fanns två dagar till övers...
 

danielhog

Medlem
Tack för snabb respons!
Jag förmodade att det borde gå efter att ha läst igenom tråden men ville bara få lite stöd för mina tankar innan jag bokar. Tänkte först bara en T/R Hong Kong - Guangzhou men tror inte den hade gått iom att det inte är utresa till 3:e land/region o vill inte riskera att inte bli insläppt.
Blir en vända till Taipei då när det ändå fanns två dagar till övers...
Bara fyi, du kanske har tänkt på det, men din transit behöver inte vara speciellt lång utan räcker med en mellanlandning i tredje land. Sist stannade jag 72h i Kina under min transfer till Seoul, där jag var ca 1.5h...
 

Dr. Miles

Expert
Snabb fråga till expertisen; jag befinner mig i Hong Kong och har möjlighet för ett viktigt kundmöte i Guangzhou med kort varsel.
Kan jag boka följande och resa på ett 72h transit visa?
Hong Kong - Guangzhou (kundmöte/middag/övernattning ~24-30h) jag har bokat en hotellnatt.
Utresa Guangzhou - Taipei (~24 h för nytt kundmöte) och sedan tillbaka till Hong Kong för hemfärd till Svedala.
Tackar för assistans/svar på förhand!
Bara en påminnelse.

I fall du har tänkt att åka tåg mellan Hong Kong - Guangzhou, då gäller upp till 72 timmars visumfri policy i Guangzhou INTE.
Godkänd gränspost i Guangzhou för upp till 72 timmars visumfri policy är endast på Guangzhou flygplats (广州白云国际机场).

过境免签包括什么?
 

All-in

Medlem
OK - tackar för snabba svar!
Bokat flyg HKG - CAN - TPE - HKG så då bör det inte vara några problem... får se om 2,5 h... återkommer med feedback.
 
Toppen