Skönt att höra att de flesta verkar klarat sig bra. Utan att ha läst något om några teorier till olyckan, men det som kom upp i mitt huvud är att det kanske är en vortexvind som är orsaken? Detta orsakade ju Turkish Airlines krasch utanför Schiphol i Amsterdam för några år sedan? Vad tror ni?
Det är inte omöjligt att vindar spelat in på DPS idag, det får utredningen visa. Det fanns en del oväder i området vid tiden för olyckan.
Turkish 1951 hade däremot ingenting med vindar att göra vad jag minns. Lite förenklat så stallade den pga att autothrottle sänkte motorpådraget vilket i sin tur berodde på att man hade en defekt altimeter-enhet som autopiloten och autothrottle var inställda på att använda. Autothrottle trodde att planet var strax ovanför banan, drog av gasen och piloterna upptäckte inte/tog ingen action på detta förrän det var för sent.
Skönt att höra att de flesta verkar klarat sig bra. Utan att ha läst något om några teorier till olyckan, men det som kom upp i mitt huvud är att det kanske är en vortexvind som är orsaken? Detta orsakade ju Turkish Airlines krasch utanför Schiphol i Amsterdam för några år sedan? Vad tror ni?
Det var fel på radiohöjdmätaren som gjorde att flygplanet gick in i flare mode (precis innan sättning) och motorpådraget drogs av under inflygningen. Piloterna uppmärksammade inte detta och planet stallade på så låg höjd så det gick inte att recovra innan det slog i backen... läs mer här: ASN Aircraft accident Boeing 737-8F2 TC-JGE Amsterdam-Schiphol International Airport (AMS)Det var inte någon vortexvind som orsakade att Turkish Airlines gick i backen utanför Schiphol. Det var rent ut sagt pilotfel, dom klantade sej och hade inte ordning på aktuellt lufttryck. Detta orsakade att dom fick fel höjdvisning på någon av höjdmätarna. Just denna typ av pilotfel gör att jag är mycket tveksam att åka med turkarna, dom har en hel del sådana klantigheter tyvärr.
Jag var ju på Bali för en vecka sedan och landade på DPS. Det som slog mig var att vid inflygningen flög man så otroligt långsamt. Jag har ju rätt många flyg i ryggen och brukar inte bry mig men det var verkligen så att jag hade känslan av att "hänga" i luften och inte röra oss alls.
Det går egentligen inte att dra några slutsatser alls om flygplanets Airspeed genom att titta ut genom rutan på planet. Precis som flera varit inne på var den låga Groundspeeden du upplevde troligen en effekt av hög motvindskomposant, och därmed ett helt normalt och korrekt handlande av piloterna.
Ehhhhh... Tror du jag är 15 år och aldrig har flugit eller?