Senaste nytt

Lion Air flyg missade landningen !!

Paby

Medlem
Skönt att höra att de flesta verkar klarat sig bra. Utan att ha läst något om några teorier till olyckan, men det som kom upp i mitt huvud är att det kanske är en vortexvind som är orsaken? Detta orsakade ju Turkish Airlines krasch utanför Schiphol i Amsterdam för några år sedan? Vad tror ni?

Det är inte omöjligt att vindar spelat in på DPS idag, vi får se i utredningen sen. Det fanns "lite väder" i området vid tiden för olyckan men det verkar underligt som orsak, så illa såg det inte ut..

Turkish 1951 hade däremot ingenting med vindar att göra vad jag minns. Lite förenklat så stallade den pga att autothrottle sänkte motorpådraget vilket i sin tur berodde på att man hade en defekt altimeter-enhet som autopiloten och autothrottle var inställda på att använda. Autothrottle trodde att planet var strax ovanför banan, drog av gasen och piloterna upptäckte inte/tog ingen action på detta förrän det var för sent.
 
Last edited:

Singapore

Medlem
Det är inte omöjligt att vindar spelat in på DPS idag, det får utredningen visa. Det fanns en del oväder i området vid tiden för olyckan.

Turkish 1951 hade däremot ingenting med vindar att göra vad jag minns. Lite förenklat så stallade den pga att autothrottle sänkte motorpådraget vilket i sin tur berodde på att man hade en defekt altimeter-enhet som autopiloten och autothrottle var inställda på att använda. Autothrottle trodde att planet var strax ovanför banan, drog av gasen och piloterna upptäckte inte/tog ingen action på detta förrän det var för sent.

Tack för ditt svar :) Måste helt enkelt blandat ihop den kraschen med någon annan.
 

Alf

Medlem
Skönt att höra att de flesta verkar klarat sig bra. Utan att ha läst något om några teorier till olyckan, men det som kom upp i mitt huvud är att det kanske är en vortexvind som är orsaken? Detta orsakade ju Turkish Airlines krasch utanför Schiphol i Amsterdam för några år sedan? Vad tror ni?

Det var inte någon vortexvind som orsakade att Turkish Airlines gick i backen utanför Schiphol. Det var rent ut sagt pilotfel, dom klantade sej och hade inte ordning på aktuellt lufttryck. Detta orsakade att dom fick fel höjdvisning på någon av höjdmätarna. Just denna typ av pilotfel gör att jag är mycket tveksam att åka med turkarna, dom har en hel del sådana klantigheter tyvärr.
 

SK1989

Medlem
Det var inte någon vortexvind som orsakade att Turkish Airlines gick i backen utanför Schiphol. Det var rent ut sagt pilotfel, dom klantade sej och hade inte ordning på aktuellt lufttryck. Detta orsakade att dom fick fel höjdvisning på någon av höjdmätarna. Just denna typ av pilotfel gör att jag är mycket tveksam att åka med turkarna, dom har en hel del sådana klantigheter tyvärr.
Det var fel på radiohöjdmätaren som gjorde att flygplanet gick in i flare mode (precis innan sättning) och motorpådraget drogs av under inflygningen. Piloterna uppmärksammade inte detta och planet stallade på så låg höjd så det gick inte att recovra innan det slog i backen... läs mer här: ASN Aircraft accident Boeing 737-8F2 TC-JGE Amsterdam-Schiphol International Airport (AMS)
 

Fredrik

Medlem
Tur att alla verkar ha klarat sig.

Och inte för att vara elak men Lion Air är inget bolag jag skulle flyga med i första taget.
 

Kristofer

Medlem
Jag var ju på Bali för en vecka sedan och landade på DPS. Det som slog mig var att vid inflygningen flög man så otroligt långsamt. Jag har ju rätt många flyg i ryggen och brukar inte bry mig men det var verkligen så att jag hade känslan av att "hänga" i luften och inte röra oss alls.

Det går egentligen inte att dra några slutsatser alls om flygplanets Airspeed genom att titta ut genom rutan på planet. Precis som flera varit inne på var den låga Groundspeeden du upplevde troligen en effekt av hög motvindskomposant, och därmed ett helt normalt och korrekt handlande av piloterna.
 

Traveller

Medlem
Det går egentligen inte att dra några slutsatser alls om flygplanets Airspeed genom att titta ut genom rutan på planet. Precis som flera varit inne på var den låga Groundspeeden du upplevde troligen en effekt av hög motvindskomposant, och därmed ett helt normalt och korrekt handlande av piloterna.

Ehhhhh... Tror du jag är 15 år och aldrig har flugit eller?
 

Kristofer

Medlem
Ehhhhh... Tror du jag är 15 år och aldrig har flugit eller?

Absolut inte! Har jag på något vis uttryckt mig oartigt eller fel ber jag verkligen om ursäkt för det.

Det jag inte håller med om är att det skulle vara något speciellt att planet har en låg ground speed ("står still" i luften), då det är airspeed som är det viktiga för planets lyftkraft - blåser det mycket, blir det helt enkelt så. Jag är själv inte alls någon erfaren pilot, men har i alla fall ett par hundra timmar bakom spakarna och har upplevt det oräkneliga gånger. Själv kände jag för övrigt inte alls till förhållandet mellan farterna IAS, CAS, TAS och GS innan jag tog mitt cert.

Förklara gärna mer vad du menar med "ramla ned". Eftersom du drog paralleler till flighten du flög och upplevde en låg GS på, tolkade det som att vi pratade om stall kort om tröskeln, därav mitt svar. Enligt länken du postade blåste det ju inte speciellt mycket (WADD 130700Z 09006KT 9999 BKN017 30/26 Q1007 NOSIG ) och GS var 126-135 knop, vilket väl låter rätt normalt.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Tja, av alla inrikesbolag i Indonesien ar nog Lion ett av de jag foredrar faktiskt. De brukar ofta skota sig utmarkt och dessutom vara I TID vilket ar mer an man kan saga om de flesta andra...

Jag ar just nu bara glad att alla klarade sig. Och kommer nog att flyga Lion nasta gang i Indo trots allt, de har bra tackning over det gigantiska olandet.
 
Toppen