Lifemiles slutar med Lufthansa First Class awardbokningar

Diskussion i 'Star Alliance' startet af Yekermo, 18 Juli 2014.

1. Andreas Eriksson

Andreas Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samt UA, OZ & NH.

Är det något jag avskyr med Lifemiles och som får mig tveksam att köpa mer miles så är det den förbannade captchan som återkommer efter ett par sökningar. Må den brinna!

Sidst redigeret: 20 Juli 2014
    2 personer synes godt om dette.
  2. palmen

palmen Moderator

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS Eurobonus kan fortfarande boka detta.

5 personer synes godt om dette.
  3. Yekermo

Yekermo Medlem

Nej, Swiss First har väl inte varit bokbart med något program utanför M&M senaste åren?

4. Yekermo

Yekermo Medlem

Inget officiellt och det kommer väl sannolikt inte komma heller. Har läst det på en "flygblogg" (LifeMiles Blocking Lufthansa First Class Awards - One Mile at a Time) och har skrivits en del om det på FT också.

Vissa säger att de fortfarande kan hitta nån enstaka Lufthansa F här och där men jag har inte lyckats och då har jag sökt väldigt mycket senaste dagarna. Men vem vet, det kan ju också vara någon form av miss i IT-systemet likt Etihad hade med AAdvantage nyligen.

5. henrik l

henrik l Medlem

By:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad handlade detta om? Har möjlugheten att flyg Etihad F med American Airlines försvunnit? Flög ju nyss Etihad F bokad med American Airlines-miles.

6. Yekermo

Yekermo Medlem

1 person synes godt om dette.
  7. Tommy

Tommy Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Pengar fungerar fortfarande ;)

4 personer synes godt om dette.
  8. Det beror på vilken valuta hörde jag sist. ;)
    Det är inte så många flygbolag (ingen?) tar emot t ex Nordkorea Won (KPW) eller Zimbabwean dollar (ZWD) som betalningsmedel...

4 personer synes godt om dette.
  9. Precis...

Baserat på den lilla inside information jag besitter är min gissning att det bilaterala avtal för att köpa plats på Lufthansa är helt enkelt för dyrt för LifeMiles att betala och deras marginal blir för dålig.

Jag uppfattade att British Airways Avios betalade Cathay ca £250-300 för min plats i F en väg. Om vi då säger att flera kör som vår vän nere i Skåne och åker GRU-FRA-YVR som en väg inom en region, men man betalar Lufthansa 2 x 3 000kr för detta (per segment) finns det ingen lönsamhet i verksamheten.

Jag tycker det är helt ok att utnyttja hål i systemen, men man bör inte bli överraskad, förvånad eller besviken om det leder till ändringar. Jag har ingen aning om det är många som gör så, eller om det är skälet till att vi ser detta nu. Men, om LifeMiles inte tjänar pengar eller tillräckligt med pengar på att "sälja" en plats med Lufthansa First blir det självklart en ändring.

Det är tror jag är ett enkelt kommersiellt beslut.

3 personer synes godt om dette.
  10. agehall

agehall Medlem

By:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Klart det är ett kommersiellt beslut om det nu stämmer. Men tills LM bekräftar det officiellt så kan det lika gärna vara en bugg i deras system.

Det som jag tycker är trist, är att det gör värdet av alliansen mindre. Jag är väl medveten om att miles inte är pengar och därmed inte har samma självklara värde, men att helt plötsligt rycka bort möjligheter att boka vissa bolag (även om det bara är i F) är dåligt. Som kund vill jag ha ett visst mått av förutsägbarhet. De annonserade ju tex de nya uttagsnivåerna i ganska god tid, vilket är bra, så varför har de inte sagt ett pip officiellt om detta?

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!