Senaste nytt

Länder som inte längre finns - hur var det att besöka dom

Bodde nästan heltid i Polen 1990-1993 och när jag körde min bil på gatorna i Warszawa i rusningen 1990 var det så få bilar att det egentligen inte fanns någon rusning att tala om. Däremot hängde hundratals vid varje spårvagnshållplats. När jag åkte hem 1993 tog det ett par timmar att korsa stan pga all biltrafik! Tunnelbanan öppnade en linje först 1994.

Det hör till historien att Polen fick en förfrågan på 1950-talet från Moskva om man vill ha en tunnelbana eller något annat. Då valde man ett kulturpalats! Den förskräckligt fula byggnaden mitt i city...

Senare fick man även en tunnelbana byggd en kort sträcka från Politechnika till Kabaty och 90 vagnar gratis från Moskva. När styret i Warszawa räknade hur många vagnar man behövde såg man att behovet var 100 vagnar. Dessa tio extra fick man betala för!

Men för det mesta flög jag ARN-WAW, cirka 40-50 gånger på tre år. På den tiden var ju en stämpel i passet ett måste och att man skulle redogöra vad man skulle ha för sig i Polen, boende etc. Efter att mitt pass fylldes med stämplar, blev kommentaren från passkontrollen ”du vet nog var du ska någonstans”, stämplade och hade inga flera frågor...
 
Last edited:

Ystad

Medlem
Bodde nästan heltid i Polen 1990-1993
Wow - nu blev jag avundsjuk. Det måste ha varit oerhört intressant att på nära håll ta del av den stora samhällsomvandling som skedde i Östeuropa efter Sojets sammanbrott. Det såg ju lite olika ut i de olika länderna, och i viss mån kanske man kan säga att omvandlingen pågår fortfarande. Personligen tycker jag att Polen är ett av de länder som lyckats bäst. Du får gärna berätta mer från den tiden.

PS. När jag skriver detta sitter jag på Kastrup och väntar på planet till Warszawa. Jag skall ner och titta på speedway - årets gp sässong börjar ikväll. Det är väl en av de saker som inte förändrats sen commie-tiden: polackernas intresse för, och höga kompetens att köra speedway.
 

Jönsson

Medlem
Bodde nästan heltid i Polen 1990-1993 och när jag körde min bil på gatorna i Warszawa i rusningen 1990 var det så få bilar att det egentligen inte fanns någon rusning att tala om. Däremot hängde hundratals vid varje spårvagnshållplats. När jag åkte hem 1993 tog det ett par timmar att korsa stan pga all biltrafik! Tunnelbanan öppnade en linje först 1994.

Det hör till historien att Polen fick en förfrågan på 1950-talet från Moskva om man vill ha en tunnelbana eller något annat. Då valde man ett kulturpalats! Den förskräckligt fula byggnaden mitt i city...

Senare fick man även en tunnelbana byggd en kort sträcka från Politechnika till Kabaty och 90 vagnar gratis från Moskva. När styret i Warszawa räknade hur många vagnar man behövde såg man att behovet var 100 vagnar. Dessa tio extra fick man betala för!

Men för det mesta flög jag ARN-WAW, cirka 40-50 gånger på tre år. På den tiden var ju en stämpel i passet ett måste och att man skulle redogöra vad man skulle ha för sig i Polen, boende etc. Efter att mitt pass fylldes med stämplar, blev kommentaren från passkontrollen ”du vet nog var du ska någonstans”, stämplade och hade inga flera frågor...
Du menar att det finns flera linjer numera? Vill minnas att det tidigare bara fanns en linje, som gick i nord-sydlig riktning.
 

Kricka

Medlem
Sovjetunionen:
Fanns mellan 1922 (formellt) och 1991:
Ett land jag besökte första gången års-skiftet 1976/77 (förmodligen min "blötaste" nyårsafton någonsin...)
Därefter några gånger till under Sovjettiden, men bara Leningrad och Moskva. Efter -91 har jag besökt Ryssland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Ukraina och Moldavien. Varav den klart häftigaste resan var en kryssning längs hela Vita-havskanalen ("Stalinkanalen") 2010.
Några bilder:
Visa bifogad bild 90390
Hotell Rossia - ett enormt stort hotell i Moskva där jag bott några gånger under Sovjet-tiden
Visa bifogad bild 90391
Stalins grav vid Kreml - finns den kvar månne... Visa bifogad bild 90392
Inuti Kreml - en bit av kongresspalatset och min dåvarande flickvän klädd för att stå ut med den ryska vintern...

Jag tror att Stalin's grav finns kvar (syns i bakgrunden) men det är väl främst Lenin's
Mausoleum i förgrunden som brukar locka inhemska och utländska turister. Fram till
1961 låg Stalin sida vid sida med Lenin i mausoleet.
 

Ystad

Medlem
Du menar att det finns flera linjer numera? Vill minnas att det tidigare bara fanns en linje, som gick i nord-sydlig riktning.
Det finns en gammal i nord-sydlig riktning, M1, och en ny i öst-västlig, M2.
Jag åkte M2 så sent som igår. Ger ett modernt intryck:
20190520_094457.jpg

20190520_094849.jpg
20190520_095555.jpg

Här är linje-nätet:
20190520_095119.jpg
 

Ystad

Medlem
Den förskräckligt fula byggnaden mitt i city...
Här har vi nog lite olika åsikter om denna byggnads utseende - jag tycker faktiskt den ser rätt snygg ut. Men nu handlar detta ju om tycke o smak ...:)
Jag besökte den invändigt för första gången igår - har bara sett den från utsidan förut. Utsiktsplattformen på 30'e våningen ger en häftig utsikt över staden.
20190520_101219.jpg
20190520_100806.jpg

Utsikten från 30'e våningen:
20190520_102917.jpg
20190520_103355.jpg
20190520_103823.jpg
 

Ystad

Medlem
Jag tror att Stalin's grav finns kvar (syns i bakgrunden) men det är väl främst Lenin's
Mausoleum i förgrunden som brukar locka inhemska och utländska turister. Fram till
1961 låg Stalin sida vid sida med Lenin i mausoleet.
Jag hade en, numer avliden, släkting som besökte Moskva på 50-talet. Då såg han både Stalin o Lenin i mausoleet.
Själv har jag besökt det både på 70- och 80-talet - men då var ju Lenin ensam där (om det nu är han - ryktet säger ju att åtminstone delar har ruttnat bort och ersatts med vax).
På tal om mausoleum och Östeuropa, så fanns det ett sådant också i Bulgariens huvudstad, Sofia. Ett mausoleum med Georgi Dimitrov, en känd bulgarisk kommunist. Jag besökte även det på 70-talet - det försvann någon gång på 90-talet.
Jag har f ö även besökt några andra mausoleer... men nu börjar detta inlägg kännas makabert - så jag stannar häro_O
 
Toppen