Senaste nytt

Länder som inte längre finns - hur var det att besöka dom

Valley

Medlem
Vilken trevlig tråd :)
Hann bara med Polen på den gamla tiden. Ett segeläventyr till Kołobrzeg utan riktigt sjökort (kan inte rekommenderas). En 50-lapp/dag och 3 personer levde som kungar. Lyxhotell fanns för hugade turister. En amerikansk turist betalade då motsvarande nästan 700,-/natt. Med rätt polsk guide var vi nere på USD 2-3. Då var det mycket bättre rum också.
Intressant upplevelse när man till vår första lunch ställde fram en karaff med s k vodka när vi inte ville ha deras kranvatten. Eller när vi skulle handla en "äkta" medborgarvodka på deras systembolag.
 

Homer

Medlem
Prag ger ju verkligen en tankeställare, måste nästan kännas plågsamt att besöka stans sevärdheter idag om man redan sett dem på den tiden.


- Historiska byggnader i eländigt skick
- Stank från fabriker och bilar som kördes på tvåtaktsbränsle
- Halvtomma butiker med eländiga öststatsprodukter
- sura babushkor stod för servicen, men varför anstränga sig när man knappt fick betalt?
- Öl och sprit flödade fritt, även på fabriker där arbetarna söp från morgon till kväll
med märkbar inverkan på produktion och kvalitet.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Ystad

Medlem
- Historiska byggnader i eländigt skick
- Stank från fabriker och bilar som kördes på tvåtaktsbränsle
- Halvtomma butiker med eländiga öststatsprodukter
- sura babushkor stod för servicen, men varför anstränga sig när man knappt fick betalt?
- Öl och sprit flödade fritt, även på fabriker där arbetarna söp från morgon till kväll
med märkbar inverkan på produktion och kvalitet.
Du verkar ha stor erfarenhet.
Var du där ofta då det begav sig?
 

Ystad

Medlem
Tillräckligt ofta för att få avsmak.
"Bra" var det några år efter kommunismen fallit men innan det upptäckts av svenssonturismen
Ryssland har aldrig varit bra.

Jag har helt andra erfarenheter, än du tydligen har, när det gäller just Tjeckoslovakien.
Hade vi pratat om Ceausescu's Rumänien hade jag varit böjd att hålla med dig - men absolut inte Tjeckoslovakien.

Det skulle vara kul om du kunde backa upp dina ganska tvärsäkra påståenden med lite konkreta personliga erfarenheter av det du beskriver - gärna också med lite foto om du har några.
 

Ystad

Medlem
Vilken trevlig tråd :)
Hann bara med Polen på den gamla tiden. Ett segeläventyr till Kołobrzeg utan riktigt sjökort (kan inte rekommenderas). En 50-lapp/dag och 3 personer levde som kungar. Lyxhotell fanns för hugade turister. En amerikansk turist betalade då motsvarande nästan 700,-/natt. Med rätt polsk guide var vi nere på USD 2-3. Då var det mycket bättre rum också.
Intressant upplevelse när man till vår första lunch ställde fram en karaff med s k vodka när vi inte ville ha deras kranvatten. Eller när vi skulle handla en "äkta" medborgarvodka på deras systembolag.
Ja, det finns många fina badorter längs kusten i Polen. Så vitt jag vet härstammar de flesta från tiden då landet hette Ostpreussen. Jag har själv besökt några av dom.
F ö så menade jag med denna tråd att berätta om länder där gränserna har ändrats på något sätt och att namnet på landet har ändrats. När det gäller Polen, Ungern, Rumänien, Bulgarien och Albanien så har inga gränser ändrats efter 2'a världskriget - vad jag vet. Dom var förvisso "folkrepubliker" och har därmed ändrat namn. Men jag tycker absolut att vi kan ta med dessa länder i denna tråd. Att höra om personliga erfarenheter från "en annan tid" och i viss mån t o m "en annan värld" är alltid kul tycker jag.
Själv var jag en eller flera gånger i alla öststaterna - förutom Albanien - något som grämer mig lite så här i efterhand.
Intressant förresten att en amerikansk turist fick betala så mycket för ett rum. Men han betraktades väl som varandes en mycket värre "kapitalist" än du från lilla Sverige:)
 
Haha, denna senaste diskussionen får mig att tänka på när Jan Myrdal var i Kambodja på 70-talet och tyckte allt var underbart. Lite som att tala sig varm för gamla Sovjet och dess satillet-stater.
 
Toppen