Senaste nytt

Läkarintyg vid avbeställning vid sjukdom?

Delayed

Medlem
Nu går vi lite utanför detta forums intressesfär
Jag vet inte det. För att ha nytta av ett avbeställningsskydd vid sjukdom krävs väl oftast/alltid ett läkarintyg. Om man inte kan nyttja sitt avbeställningsskydd om någon i sällskapet blir sjuk kan detta utan vidare kosta tiotusentals kronor.

Jag och många med mig tycker nog att det är lite olustigt om man i praktiken mer eller mindre är utlämnad till en enskild läkares godtycke vad det gäller möjligheten att nyttja ett avbeställningsskydd. Tänker på att du skriver "Om en läkare känner att de inte har tillräcklig info/inte litar på uppgifterna/inte har tid att utföra ett intyg av detta slag så har man som patient inte mycket att sätta emot."
 

Tonton

Medlem
Nu går vi lite utanför detta forums intressesfär men i praktiken innebär ju detta att nätläkarbolagen låter skattebetalarna ta notan för att utfärda intyg för inställd resa (som ju inte är sjukvård utan ren administration) såvida det inte dyker upp en räkning senare. För resenären är ju detta förstås ypperlig service...


jag tror vi håller med om varandra om det mesta - speciellt om vem som ska stå för notan. Dock så är denna diskussionen väldigt OT för detta forumet! Kom till BC-träffen imorgon vetja! Så kan vi fortsätta diskussionen där :rolleyes:

Jag vet inte det. För att ha nytta av ett avbeställningsskydd vid sjukdom krävs väl oftast/alltid ett läkarintyg. Om man inte kan nyttja sitt avbeställningsskydd om någon i sällskapet blir sjuk kan detta utan vidare kosta tiotusentals kronor.

Jag och många med mig tycker nog att det är lite olustigt om man i praktiken mer eller mindre är utlämnad till en enskild läkares godtycke vad det gäller möjligheten att nyttja ett avbeställningsskydd. Tänker på att du skriver "Om en läkare känner att de inte har tillräcklig info/inte litar på uppgifterna/inte har tid att utföra ett intyg av detta slag så har man som patient inte mycket att sätta emot."

Jag är tämligen säker på att @taxvalp menade diskussionen kring vem som står för notan hos nätläkarna med nuvarande system, inte själva sakdiskussionen kring att få ett intyg. Jag tror alla är överens om att det sistnämnda är högst relevant!
 

taxvalp

Medlem
Jag är tämligen säker på att @taxvalp menade diskussionen kring vem som står för notan hos nätläkarna med nuvarande system, inte själva sakdiskussionen kring att få ett intyg. Jag tror alla är överens om att det sistnämnda är högst relevant!

Helt rätt, självklart ska man kunna skaffa ett intyg på ett eller annat sätt om man behöver avboka sin resa av medicinska skäl!

Tyvärr ingen BC-träff för mig i helgen då arbete hägrar (förhoppningsvis utan att behöva utfärda intyg om inställd resa;))
 
Efter läkarintyget är det viktigt att avboka flyget och hotellet så att man kan dokumentera att resan är avbokad. Det fick jag lära mig förra året när jag låg i influensa och inte kunde åka. Efter mycket om och men fick jag ett no-show intyg från hotellet vilket var den största kostnaden för resan. Flygbiljetter för 950 kr (två olika bolag) t.o.r brydde jag mig inte ens om att försöka få ersättning för.
 

Robert flysas

Moderator
Gäller det resa från Sverige och man har Folksam Reseskydd Stor går det bra med MediCheck, Doktor.se och Kry t.ex. själv varit med om det när kräksjuka härjade här hemma. Blir ni sjuka utomlands måste ni söka läkare på vistelseorten då Svensk nätläkare inte godkänns på NÅGOT plan. Stod det ökat mycket och att detta inte godkänns, vilket man förstår.
 

DRG

Medlem
Ja, ring och hör. Däremot ska man känna till att det är noga reglerat i lag vilka intyg en läkare är skyldig att utfärda. Om en läkare känner att de inte har tillräcklig info/inte litar på uppgifterna/inte har tid att utföra ett intyg av detta slag så har man som patient inte mycket att sätta emot.
Det är reglerat i patientdatalagen vilka intyg läkare måste skriva och det är alla intyg som rör vård och behandling. Om man således har hört av sig till en vårdcentral och sagt sig varit sjuk kan läkaren inte vägra skriva ett intyg. Gör denna trots allt det så har man visst något att sätta emot tex vända sig till dennes chef eller i värsta fall anmäla läkaren vårdcentralen. Vad som sedan står i intyget är dock en annan sak, man skall bara intyga faktiska förhållanden, liksom betalning för intyget
 

taxvalp

Medlem
Det är reglerat i patientdatalagen vilka intyg läkare måste skriva och det är alla intyg som rör vård och behandling. Om man således har hört av sig till en vårdcentral och sagt sig varit sjuk kan läkaren inte vägra skriva ett intyg. Gör denna trots allt det så har man visst något att sätta emot tex vända sig till dennes chef eller i värsta fall anmäla läkaren vårdcentralen. Vad som sedan står i intyget är dock en annan sak, man skall bara intyga faktiska förhållanden, liksom betalning för intyget

Nu glider vi OT här:
Om man har behandlat det kräksjuka barnet som i exemplet ovan ska man naturligtvis utfärda ett intyg om given vård och behandling på uppmaning (men behöver inte nämna något om eventuell resa. Om någon ringer och uppger att man är sjuk och man inte utför någon vård eller behandling har jag svårt att se att man är skyldig att skriva ett intyg om det. I annat fall lär de ut fel på kurser i landet och regionjurister runt om i landet får skämmas för att de tolkar lagen fel.
 

DRG

Medlem
Om man ringer in och säger att man kräks och inte mår bra och detta tolkas som kräksjuka och man uppmanas att inte komma in så har jag svårt att se att det inte är vård och behandling. Någon har ju då ställt diagnosen vinterkräksjuka. Men visst ringer man bara i. Och säger jag är sjuk jag, vill ha ett intyg så uppfyller man inte kriterierna för vård och behandling. Men om man önskar ett intyg så verkar ju detta ett väldigt dumt sätt att framföra sitt ärende på i telefon. Så fort man går in i någon form av diagnosticerande på vårdcentralen så är det vård och behandling.
 

taxvalp

Medlem
Om man ringer in och säger att man kräks och inte mår bra och detta tolkas som kräksjuka och man uppmanas att inte komma in så har jag svårt att se att det inte är vård och behandling. Någon har ju då ställt diagnosen vinterkräksjuka. Men visst ringer man bara i. Och säger jag är sjuk jag, vill ha ett intyg så uppfyller man inte kriterierna för vård och behandling. Men om man önskar ett intyg så verkar ju detta ett väldigt dumt sätt att framföra sitt ärende på i telefon. Så fort man går in i någon form av diagnosticerande på vårdcentralen så är det vård och behandling.

Du har en poäng. Man kan ringa och få telefonråd av sjuksköterskan på vårdcentralen, hen är skyldig att journalföra sin bedömning och sedan begära ett intyg om given vård och behandling enligt patientdatalagen. Ett kreativt sätt att slippa betala för ett intyg (även om det inte säkert uppfyller researrangörens krav).
 
  • Gilla
Reactions: DRG

DRG

Medlem
Fast vårdcentralen kan faktiskt ta betalt för arbetet med intyget, det är inte vård. Sedan art de inte gör det är en helt annan sak.
 
Toppen