Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

Hej,
Har du länk till flygplatsen och testerna där? Logiskt av britterna, test för att komma in och sent test direkt igen. Hypotetisk fråga, om man inte bokar test två och sen åker hem, vad gör de då?
 

NyfikenGrau

Medlem
Hypotetisk fråga, om man inte bokar test två och sen åker hem, vad gör de då?

De kollar ju tydligen om du bokat testet vid inresa:

Observera att testet efter ankomst måste vara ett PCR-test, och att det ska tas "on or before day 2". Det kan t.ex. tas på flygplatsen direkt efter ankomst så du har det överstökat, om du anländer vid en rimlig tid då någon testanordnare har öppet. Du måste ha bokat och betalt testet innan ankomst.
 
Tolkade ankomst som innan testet och inte innan landet. Tack för förtydligandet. Någon som har länk till aktörer på Heathrow, känns ju skönt att göra redan på flygplatsen
 
Nej du har säkert rätt, annars öppnas möjligheten att skita i det. Man kan i och för sig inte dyka upp, undrar vad de gör vi gränsen när man åker hem ”du måste hem nu för du har inte gjort test” ”okay ”
 

ekf

Medlem
Nej du har säkert rätt, annars öppnas möjligheten att skita i det. Man kan i och för sig inte dyka upp, undrar vad de gör vi gränsen när man åker hem ”du måste hem nu för du har inte gjort test” ”okay ”
"If you will be in England for less than 2 days you still need to book and pay for a day 2 COVID-19 test. You only need to take the test if you are still in England on day 2."
Red, amber and green list rules for entering England - GOV.UK
 

igelkotten

Medlem
Tolkade ankomst som innan testet och inte innan landet. Tack för förtydligandet. Någon som har länk till aktörer på Heathrow, känns ju skönt att göra redan på flygplatsen

Kolla på BA:s sida på samarbetspartners (COVID-19 tests | Information | British Airways), då du kan få en bra rabatt på vissa där. Listan anger vilka som har ”at airport”. Jag har själv använt Collinson (dock inte på flygplats) och var nöjd. För just de kan det vara värt att kolla om Easyjet-kod ger bättre rabatt.
 

Tomas E

Medlem
Hej,
Har du länk till flygplatsen och testerna där? Logiskt av britterna, test för att komma in och sent test direkt igen. Hypotetisk fråga, om man inte bokar test två och sen åker hem, vad gör de då?
Du har ju redan fått svar av andra, men tanken är nog att flygbolaget inte ska släppa dig ombord om du inte har fyllt i en passenger location form, uppvisat ett negativt test före incheckning, och bokat ett PCR-test som ska genomföras efter ankomst. Det blir böter för flygbolaget om de blir påkomna med att släppa ombord någon i strid med reglerna.

Mig veterligen är det Collinson som finns på just Heathrow just som @igelkotten skriver. Jag har inte använt dem. Covid-19 Testing | Collinson Group

En av de billigaste är nog Randox med BA-rabatt. Det är ett hemtest (d.v.s. skickas till din adress - hotell?) där man ska använda en av deras drop boxes snarare än att använda vanlig Royal Mail, så det kanske behövs en liten utflykt för att spara lite pengar.
Covid Randox
How to return my covid-19 sample for testing – Covid Randox

Det finns en lång "officiell" lista på alla testutförare med en filterfunktion.
Find a coronavirus (COVID-19) travel test provider if you're arriving in England - GOV.UK

Inte för att mycket har varit logiskt när det gäller brittiska corona-restriktioner, och jag känner mig någon tveksam till att ta deras påhitt i försvar :rolleyes:, men det finns en halvofficiell förklaring till att de inte velat släppa kravet på ett PCR-test i samband med resa. De har ju generellt varit rädda för "variantimport" i samband med resa och sekvenserar ("variantbestämmer") en större andel prov än de flesta andra länder. Ett PCR-test är känsligare än ett antigentest och ger möjlighet att direkt gå vidare med sekvensering eller "typning" vid positivt test. Reglerna har nog mest utformats med återvändande britter i åtanke, därför gör man det inte alltför krångligt "i utlandet" och därav antigen-test i utlandet för någon sorts grovsållning och så PCR-test hemmavid för att vara extra säker.

Personligen tycker jag att "testregimen" fortfarande är för krånglig och för dyr för att jag ska kunna rekommendera t.ex. helgbesök för nöjes skull i Storbritannien. Åker man till något EU-land och är fullvaccinerad krävs ju i allmänhet inget test alls. Däremot är det väl nu tillräckligt "lindrigt" för att jobbresor och uppskjutna familjebesök till Storbritannien nu ska bli av. Och så finns det kanske en och annan som suktar efter nya friska Tier Points. ;)
 
Toppen