Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

Tostarp

Medlem
Ett antal länder och hotell avverkade nu (Fn i Frankrike).

Utfallet så här långt är visande av Covid-passet på sammanlagt två ställen. En hotellincheckning (Hilton Evian-les-baines) samt ett besök i en gammal slottsruin (Chateu Madeleine). Mht till antalet aktiviteter med tvång att visa upp passet (hotell, sevärdheter samt restauranger) så är kontrollen i princip obefintlig.

Dock är mask-användandet omöjligt att slingra sig från, dvs överallt i alla länder och platser som man glömt ta på sig masken och går en enda millimeter så är är alla på en som hökar. Så masken är tydligen det universella botemedlet enligt de flesta Europeer, inte vaccination...
 

Hachans

Medlem
Inresa i Finland. Intyg kontrolleras både vid avresa på Arlanda och inresa till Finland i passkontroll. Olika köer beroende på vad som står i din FinEntry. Snabbt och enkelt.

Maskkrav överallt inomhus och i kollektivtrafiken, och det verkar följas.
 

Tomas E

Medlem
Färjeutflykt Sverige-Finland-Estland-Sverige förra veckan. Ingen kontroll vid avfärd från Stockholm men vid ankomst till Åbo kollades covid-beviset för alla, samt pass för att kolla att covidbeviset tillhörde rätt person. (Dock var det avstigning på olika däck för inrikes och utrikes ankommande, så jag vet inte hur de som reste Mariehamn-Åbo hanterades.) Ingen kontroll vid avfärd från Helsingfors eller vid ankomst i Tallinn. Vid avfärd i Tallinn ville de se pass direkt före ombordstigning, men hade man ett svenskt pass blev man snabbt förbiviftad. Det verkade vara mer kontroll av andra, men jag såg inte vilken typ av pass de hade. Ingen kontroll vid ankomst i Sverige.
 
@Tostarp Ja i princip alla länder utom Sverige är eniga om att ett filter framför ditt luftintag till viss del blockerar skadliga partiklar som istället fastnar där.

Bara acceptera att det är olika meningar om detta.
Sen är alla eniga om att ett filter framför sagda intag som appliceras, och hanteras, på felaktigt sätt kan öka risken för att kontaminera själva luftintaget.
 
Räkna med att hela Europa förutom Sverige stänger ner totalt i höst. Bäst att njuta medan man fortfarande kan.

Vad bygger du detta på? En gissning (precis som att USA alldeles strax skall öppna upp igen...) eller har du insyn i arbetet gällande öppna eller stängda gränser inom Europa? Bygger du ditt inlägg på fakta så dela gärna med dig av dina källor så man kan validera påståendet!
Jag är fortfarande nyfiken, fanns det några källor till påståendet eller var det en ren gissning? Jag ser att du bokat in hotellnätter ute i Europa till hösten så jag funderar på om det är så säkert att Europa stänger ner som du gör gällande.
 

Hachans

Medlem
Sen är alla eniga om att ett filter framför sagda intag som appliceras, och hanteras, på felaktigt sätt kan öka risken för att kontaminera själva luftintaget.

Och sen råder det förvirring kring huruvida det är luftintaget eller luftutblåset som är det som är mest intressant, för är det så att bäraren med mask behåller merparten av sina virus för sig själv och inte smittar ner andra, så vore det en osjälvisk gärning som man inte själv tjänar något på på kort sikt och därmed är helt otänkbar för många. Argument som att masker inte hanteras rätt faller då också! :)
 

tidyverse

Medlem
Finns det situationer då det efterfrågats en utskriven version av covidbeviset? Eller funkar det alltid med den digitala varianten i mobilen (ska ge mig ut i Europa snart och har ingen skrivare hemma)?
 

ekf

Medlem
Finns det situationer då det efterfrågats en utskriven version av covidbeviset? Eller funkar det alltid med den digitala varianten i mobilen (ska ge mig ut i Europa snart och har ingen skrivare hemma)?
Jag skulle nog försöka ordna en papperskopia att ha som backup i väskan alldeles oavsett. Du kan ju ha oturen att tappa telefonen i backen eller tömma batteriet och liknande.. lite tråkigt att bli sittande i ett sådant läge
 
Toppen