Senaste nytt

Kryssning i medelhavet i maj?

Lisali

Ny medlem
Efter att ha sökt massa info så ser det ut som man faktiskt ska kunna åka från Sverige till Italien (via Frankfurt) och kryssa i medelhavet, sen direkt hem. Ingen karantän om man stannar kortare än 36 Tim.
Men efter att vi fått den ena bokade resan efter den andra avbokad senaste året och nån form av vaccinpass inte räknas vara klart förrän tidigast juni så.......
Vågar man boka?
Någon som rent av varit på kryssning i vår?
Hur får man tag i ett vaccinintyg på engelska? Kollat på regionens hemsida, men ingen info och gissar att de inte kommer vara så samarbetsvilliga heller
 

Kimmen00

Medlem
Kryssning med alla de restriktioner ombord som är just nu.. (munskydd, inga bufféer, sitta separerat, plockat bort solstolar etc etc).. neeeej tack. Upplevelsen känns minst sagt tråkig då.

Dessutom lär man ju inte få lägga till med båten och gå iland någonstans, möjligtvis om det är uppstyrt med negativt pcr/vaccin etc.
 

RickardG

Medlem
Efter att ha sökt massa info så ser det ut som man faktiskt ska kunna åka från Sverige till Italien (via Frankfurt) och kryssa i medelhavet, sen direkt hem. Ingen karantän om man stannar kortare än 36 Tim.
Men efter att vi fått den ena bokade resan efter den andra avbokad senaste året och nån form av vaccinpass inte räknas vara klart förrän tidigast juni så.......
Vågar man boka?
Någon som rent av varit på kryssning i vår?
Hur får man tag i ett vaccinintyg på engelska? Kollat på regionens hemsida, men ingen info och gissar att de inte kommer vara så samarbetsvilliga heller
Det jag kan läsa mig till är att ni slipper "karantän" fem dygn, om ni beger er direkt till fartyget. Däremot krävs test max 48h gammalt. Väl i hamnen görs ett test till på alla passagerare innan ombordstigning. MSC och Costa tillåter passagerare från hela Schengen.
Alla som går iland vid eventuella stopp får bara göra det för att följa med på kryssningens egna utflykter.
Inget vaccinintyg krävs vad jag kan se.

Här är en bra sammanfattning av vad som gäller för tillfället (bör fungera med Google translate): https://www.msccrociere.it/misure-di-salute-e-sicurezza
 

Lisali

Ny medlem
Blir lite konfunderad av kommentaren
Gör det någon skillnad vem som åker???
Ja, personen ifråga ville inte resa om det var restriktioner, medan jag reste redan förra sommaren med restriktioner och ser inga större problem med att använda munskydd eller slippa buffé.
Läst mycket på detta forum, men mitt första inlägg. Tråkigt att det är lika svårt här att hålla sig till frågorna jag vill ha svar på som på de flesta andra forum på nätet.
 

igelkotten

Medlem
Ja, personen ifråga ville inte resa om det var restriktioner, medan jag reste redan förra sommaren med restriktioner och ser inga större problem med att använda munskydd eller slippa buffé.
Läst mycket på detta forum, men mitt första inlägg. Tråkigt att det är lika svårt här att hålla sig till frågorna jag vill ha svar på som på de flesta andra forum på nätet.

I en annan tråd tipsas om ett nummer i Italien man kan ringa för att få svar - de kan säkert hålla sig till ämnet även om du nog fortfarande löper risk för ett lite bredare svar än du tänkt dig om du ställer de frågan "vågar man boka?".

Det är som någon tidigare skrev ett diskussionsforum och inte en frågelåda.
 

Lisali

Ny medlem
Då ber jag om ursäkt för mitt missförstånd att man kunde få restips här utan att behöva diskutera varför man vill resa.
 
Toppen