Korrekt, den rekommendationen är från EASA.
Vissa bolag gör dock undantag från den. Lufthansa tex rekommenderade tidigare tygmasker, vilket EASA explicit lister som icke godkänt. Vad jag kan se har de slutat rekommendera dem nu, men tillåter dem. Men det gäller tex inte på flyg till Italien, eftersom Italien har utfärdat regler om att man måste ha medical masks. Så till Italien är det regler och inte rekommendationer, som bolagen måste följa.
Det är en salig röra av olika regler. Ur det perspektivet är det enklare med de som håller sig rakt av till EASA reglerna, tex sas - och det är säkert därför som de gör det. Däremot kommer ju sedan aspekten efterlevnad av reglerna in som nästa steg, och där skiljer det sig ju igen mellan bolag och individuell personal på bolagen.
SAS började med att följa det, men förbud mot tygmasker finns inte längre på SAS.
EASA förbjuder inte heller tygmasker, men de rekommenderar medicinska masker. Och de definierar vad en medicinsk mask är.
Man ska också ha i åtanke att dessa rekommendationer kom i början av pandemin, och det nu är klarlagt att masker, oavsett om de är papper eller tyg minska spridningen av viruset och att mängden virus man får i sig spelar stor roll för hur sjuk man blir. Men EASA är en trög organisation och uppdaterar inte sina riktlinjer.