Senaste nytt

Krav på munskydd på Arlanda

Hachans

Medlem
Korrekt, den rekommendationen är från EASA.

Vissa bolag gör dock undantag från den. Lufthansa tex rekommenderade tidigare tygmasker, vilket EASA explicit lister som icke godkänt. Vad jag kan se har de slutat rekommendera dem nu, men tillåter dem. Men det gäller tex inte på flyg till Italien, eftersom Italien har utfärdat regler om att man måste ha medical masks. Så till Italien är det regler och inte rekommendationer, som bolagen måste följa.

Det är en salig röra av olika regler. Ur det perspektivet är det enklare med de som håller sig rakt av till EASA reglerna, tex sas - och det är säkert därför som de gör det. Däremot kommer ju sedan aspekten efterlevnad av reglerna in som nästa steg, och där skiljer det sig ju igen mellan bolag och individuell personal på bolagen.

SAS började med att följa det, men förbud mot tygmasker finns inte längre på SAS.

EASA förbjuder inte heller tygmasker, men de rekommenderar medicinska masker. Och de definierar vad en medicinsk mask är.

Man ska också ha i åtanke att dessa rekommendationer kom i början av pandemin, och det nu är klarlagt att masker, oavsett om de är papper eller tyg minska spridningen av viruset och att mängden virus man får i sig spelar stor roll för hur sjuk man blir. Men EASA är en trög organisation och uppdaterar inte sina riktlinjer.
 

RickardG

Medlem
Finns det CE-märkta tygmasker, som alltså är testade för vilken partikelstorlek de stoppar med vilken effektivitet? Det hade jag inte sett, och det låter osannolikt om de inte innehåller ett inre pappersfilter.

Däremot brukar kollektivtrafik och butiker m.m. i utlandet inte ställa några specifika krav på typ av mask.
Har inte satt mig in i ämnet, men med en snabb googling hamnade jag här Hygienisk återanvändbar komfortmask (5 lager / 21 tvättar) och den ska tydligen uppfylla kraven som EASA ställer, att standard 14683:2019+AC:2019 ska klaras. Mycket möjligt att det finns något annat material invävt i tyget.
 

mha321

Medlem
SAS började med att följa det, men förbud mot tygmasker finns inte längre på SAS.

EASA förbjuder inte heller tygmasker, men de rekommenderar medicinska masker. Och de definierar vad en medicinsk mask är.

Man ska också ha i åtanke att dessa rekommendationer kom i början av pandemin, och det nu är klarlagt att masker, oavsett om de är papper eller tyg minska spridningen av viruset och att mängden virus man får i sig spelar stor roll för hur sjuk man blir. Men EASA är en trög organisation och uppdaterar inte sina riktlinjer.

Intressant, jag hade helt missat att de ändrat. Tack för påpekandet! Det märks att det var ett par veckor sedan man flög!

De kräver alltså inte längre medical masks utan bara "that are manufactured and intended for medical use, or of a similar standard.". Similar standard är ju härligt luddigt - upp till varje cabin crew att bestämma?

Däremot skriver de nu att man måste byta mask efter 4 timmar...
 

Hachans

Medlem
Intressant, jag hade helt missat att de ändrat. Tack för påpekandet! Det märks att det var ett par veckor sedan man flög!

De kräver alltså inte längre medical masks utan bara "that are manufactured and intended for medical use, or of a similar standard.". Similar standard är ju härligt luddigt - upp till varje cabin crew att bestämma?

Däremot skriver de nu att man måste byta mask efter 4 timmar...

Jag ifrågasatte när det kom hur de skulle kolla att alla masker uppfyller de medicinska krav de ställer. Jag hade inte heller tillåtit SAS personal att röra min mask om de rört någon annan innan vilket krävt desinfektion mellan varje person, alternativt nya handskar. Skulle också vara intressant att veta hur de definierar hemmagjorda masker. Jag förstår man inte får ha mask gjort av en gammal tubsocka hemma. Men om jag köper något på Etsy, är det hemmagjort då? Eller om det är ett litet enmansbolag? Och hur reder SAS ut detta i boarding? Det är såklart helt ohållbart för flygbolaget att hålla på med dessa kontroller och de nöjer sig därför med att man har en barriär i facet.

Alternativet är ju att man delar ut masker till alla som uppfyller de krav man ställer, men det var säkert för krångligt. Och dyrt. I en tid då det knappt gick att få fatt i engångsmasker. Nu är det väl lite lättare, men fortfarande dyrt. Plus att någon garanterat kommer klaga på att det är för trångt, löst, eller luktar illa.
 

mha321

Medlem
Fortfarande krav på munskydd på Arlanda och flygningar?

Läste att Spanien från och med nästa helg slopar munskydd helt. Undra när de försvinner på flyg och flygplatser när allt fler länder slopar krav på nunskydd.

Spanjorer slipper munskydd utomhus

De skippar det väl bara utomhus? Både flygplatser och flygplan är ju inomhus...

Jag misstänker att flyg är något av det allra sista där det kommer försvinna. De var ju bland de allra första att börja med det...
 

fly4fun

Medlem
Fortfarande krav på munskydd på Arlanda och flygningar?

Läste att Spanien från och med nästa helg slopar munskydd helt. Undra när de försvinner på flyg och flygplatser när allt fler länder slopar krav på nunskydd.

Spanjorer slipper munskydd utomhus

Som nämnts ovan så skippar spanjorerna masker UTOMHUS. Inomhus är det fortfarande masktvång och vi med barn i skolan i Spanien har redan fått förhandsbesked att det troligen blir masker i skolan hela nästa läsår.

Jag räknar med att flyget behåller masktvång minst året ut.
 

RickardG

Medlem
Som nämnts ovan så skippar spanjorerna masker UTOMHUS. Inomhus är det fortfarande masktvång och vi med barn i skolan i Spanien har redan fått förhandsbesked att det troligen blir masker i skolan hela nästa läsår.

Jag räknar med att flyget behåller masktvång minst året ut.
Eller så blir det som med vätskor i handbagage, mobiler avslagna och annat ovetenskapligt att det blir kvar för alltid för att det skapar en aura av trygghet för många.
 
Toppen